Silnik 1.6 HDI 16V 109KM (DV6TED4) - informacje, opinie, serwisWyświetleń: 210620

HDI

Najnowsze opinie o silnikach

Silnik 2.0 CDTi 160/165KM DPF (A20DTH)06.07.2020

Bardzo elastyczna, ale awaryjna jednostka. Zatarty silnik przy 260 tyś. Pomimo usunięcia dobrze znanych usterek ( uszczelka smoka, kl

Polecam

7.79

Silnik 1.9 dCi 130KM (F9Q 758/803/870)05.07.2020

Bardzo przyjemny silnik i o dziwo samochód również. Po długiej przygodzie z autami japońskimi padło na Francuza ;) I tu pozytywne

Polecam

9.18

Silnik 3.0 V6 HDI 241KM (DT20CTD)03.07.2020

Range Rover Sport II 3.0TDV6. Obecnie 300Km po chiptuningu u profesjonalistów czyli hamownia itd. Silnik nie oszczędzany czyli dynami

Polecam

9.47

Silnik 1.5 dCi 110KM FAP (K9K 636/836)03.07.2020

Renault Scenic 3 1,5 dci. Całe szczęście pozbyłem się tego. Auto ze stosunkowo nie dużym przebiegiem, a wtryski do wymiany zaraz

Odradzam

6.87

Najważniejsze informacje o silniku

Silnik 1.6 HDI/FAP  generują moc 110 KM /DV6 o oznaczeniu (9HZ, 9HY). Konstrukcja francuskiego koncernu PSA zaprojektowana wspólnie z inżynierami Forda,miał szerokie zastosowanie w samochodach Citroen,Peugeot,Ford,Mazda,Volvo oraz BMW Mini Moris.Silnik posiada bezpośredni wtrysk paliwa realizowany przy pomocy systemu Common rail z wtryskiwaczami elektromagnetycznymi. Ich niewątpliwą zaletą jest stosunkowo niewysoka cena oraz możliwość regeneracji. Jednostka współpracuje z dwumasowym kołem zamachowym, turbosprężarką o zmiennej geometrii łopatek firmy Garett oraz Filtrem Cząstek Stałych -FAP !!!.Takie rozwiązanie wpływa na podniesienie generowanych osiągów oraz spełniaj rygorystyczne normy spalin EURO 4, jednak w przypadku awarii koszta serwisu są wysokie. Przed zakupem pojazdu warto sprawdzić czy posiada Filtr cząstek stałych FAP ponieważ nie wszystkie modele były seryjnie wyposażone FAP.Zdarzają się odmiany bez filtra zwłaszcza produkowane na rynek wschodni ale nie tylko.Element awaryjny zwłaszcza jeśli głównie poruszamy się w cyklu miejskim. Wówczas może dojść do jego zapchania resztkami sady i w konsekwencji do spadku mocy silnika jak również może dojść do niebezpiecznego podniesienia się poziomu oleju !!! Odpowiada za to nie spalone paliwo które dostaje się do oleju co skutkuje poważnymi awariami w konsekwencji zatarciem silnika.Musimy również pamiętać o uzupełnianiu specjalnego płynu (Eolys) co 120 tys,jest potrzebny do wypalania sadzy zbierającej się w filtrze.Nie wszyscy wiedzą że płyn jest automatycznie pobierany i mieszany z paliwem w tym celu zalecane jest tankowanie paliwa  nie mniej niż około 20 l.Po każdorazowym zatankowaniu jest przeliczana dawka na pobranie płynu. Niestety koszt wymiany na nowy element to kwota około 3 tys. zł. Aby przedłużyć żywotność silnika wysokoprężnego należy stosować się do zaleceń producenta, dotyczących rodzaju oleju oraz częstotliwości jego wymiany. Pamiętajmy również o terminowej wymianie filtrów oleju oraz paliwa i o tankowaniu paliwa wysokiej jakości na sprawdzonych stacjach. W opinii kierowców silnik 1.6 HDI o mocy 110KM jest jednostką udaną. Dominują pozytywne komentarze na temat dynamiki oraz niskich poziomów spalania. Po stronie minusów należy zapisać wyższe koszta obsługi w przypadku ewentualnych napraw oraz problematyczny filtr cząstek stałych.

Zalety:
niskie poziomy spalania
bardzo dobra dynamika
zadowalająca kultura pracy
wtryski podlegają regeneracji
trwała jednostka napędowa

Wady:
Problematyczny osprzęt
awaryjny filtr-FAP
koło dwumasowe
szwankująca elektronika
wysokie koszty serwisu

Dodatkowe informacje eksploatacyjne

Silnik 1.6HDI 109KM z Fap - Trzeba pamiętać o uzupełnianiu specjalnego płynu (Eolys)

Zdarzają się  auto z tym silnikiem które nie są wyposażone w FAP !!!

Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną.

Jeśli zauważyłeś błąd w informacjach zawartych w stronie lub chciałbyś dodać coś od siebie napisz do nas.

Czy poleciłbyś ten silnik? (weź udział w głosowaniu)

Tak
zagłosuj
Nie
zagłosuj
Suma głosów: 357

Najbardziej awaryjna część tego silnika?

Turbosprężarka
zagłosuj
Wtryskiwacze paliwa
zagłosuj
Pompa wtryskowa
zagłosuj
Sprzęgło/Dwumasa
zagłosuj
Filtr DPF/FAP
zagłosuj
Zawór EGR
zagłosuj
Suma głosów: 173
Średnia (głosów 31):
(7.35)
Trwałość
 7.45/10
Utrzymanie
 7.32/10
Dynamika
 7.29/10

Głosy według opinii:

247

lub wybierz auto i dodaj opinię

Opinie użytkowników

Citroen C5 Mk III 2008 23.06.2020
Średnia:
(7.00)
Tak

Opinia: Citroen C5 Tourer Mk III 2008r. Silnik dobry, ale zdecydowanie za słaby do tego prawie 5-cio metrowego kombi. Jazda samemu na pusto jest w miarę OK, ale po załadowaniu robi się nieciekawie. Jazda w Alpach nie należała do najprzyjemniejszych. Sprzęgło wymienione po 70000km, koło dwumasowe zaczyna o sobie u mnie dawać znać po 80000km!!! Z FAPem brak problemów, ale jeżdzę 90% na autrosadach. Po czipie 140KM i 303Nm.

Trwałość
 (7/10)
Utrzymanie
 (7/10)
Dynamika
 (7/10)

Zalety:niskie spalanie kultura pracy podatność na zmianę mapy

Wady:Słaby osprzęt - sprzęgło, dwumasa.

Odmiana silnika: DV6TED4Rocznik: 2008Przebieg: 80000 Śr. spalanie: 6.2
Peugeot 307 SW 05.12.2019
Średnia:
(8.00)
Tak

Opinia: Peugeot 307 SW 1.6 HDi 109 KM z FAPem (9HZ) zrobione 75 000 km od 233 000 do 308 000 km. Silnik pracuje bez zastrzeżeń - głównie trasa. Turbina była zrobiona przez poprzednika. FAP i dwumasa oryginalna. Do SW z pełnym obciążeniem trochę słaby ale jak ktoś chce można podkręcić do 150 KM. Przy jednym z wtrysków troszkę wycieka olej ale do ogarnięcia. Spalanie ok 4,5l/100 km przy spokojnej jeździe do 120 km/godz.

Trwałość
 (8/10)
Utrzymanie
 (8/10)
Dynamika
 (8/10)

Zalety:- ekonomiczny - spalanie ok 4,5 l/100 km - ekologiczny - FAP pracuje bez zastrzeżeń - ergonomiczny - pojemny i funkcjonalny - po wyjęciu siedzeń z tyłu dwa rowery wchodzą do środka bez problemów - dobrze wyciszony i przyjemny dźwięk silnika

Wady:- olej przy wtryskach - łożyska amortyzatorów z przodu - przeciekające podszybie - trzeba uszczelnić

Odmiana silnika: 1.6 HDI 109 KMRocznik: 2006Przebieg: 308 000 Śr. spalanie: 4.5
3008 - I 29.06.2019
Średnia:
(8.67)
Tak

Opinia: Bezobsługowy FAP, to najlepsza rzecz jaka mogła spotkać silniki PSA. W mojej ocenie silnik fajny do miasta. Na trasy lepiej brać 2.0 150. Z osprzętu wymieniłem: turbosprężarkę, EGR, termostat, zestaw oringow wtrysków. Płyn eloyse jest na około 160tys.od nowości auto jeździ ciągle na jednej dwumasowe, szczerze nie wiem jak to możliwe ;)

Trwałość
 (9/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (7/10)
Odmiana silnika: 9HZRocznik / Przebieg: 2010 Śr. spalanie: 6
Citroen c3 picasso 20.04.2019
Średnia:
(0.00)
Tak

Opinia: Auto kupione 3 lata temu. Generalnie ok. Przy kupnie wymiana pompy wody przeciekała, pomimo wymiany 6 miesięcy wcześniej wraz z rozrządem. Następnie wymiana nerki z płynem Eolys. Trzy razy podczas jazdy auto zgasło :-(. Błąd to za duże ciśnienie paliwa na jakimś czujniku. Ale od ponad roku się to nie pojawia. Spalanie fajne mimo ,że samochód używany na dojazdy do pracy (mieszkam z 10 km od miasta) brak problemów z FAP.

Trwałość
 (0/10)
Utrzymanie
 (0/10)
Dynamika
 (0/10)
Odmiana silnika: 1,6 hdi 110 KMRocznik / Przebieg: 2009/168000 Śr. spalanie: 5.6
Paweł 17.10.2018
Średnia:
(8.00)
Tak

Opinia: Peugeot 407 Auto użytkowane rok, przebieg na blacie 280 tyś. Kupiony już po regeneracji wtrysków oraz turbiny, wyrzuceniem tego sitka przewodzie zasilania turbiny olejem. Co ciekawe wtryski BOSH są tańsze w ewentualnej regeneracji to też na plus. Silnik który musi być serwisowany zgodnie z rozsądkiem, nie oszczędzać na oleju i filtrów, sam wymieniam co 5-6 tyś w swoich autach, opłaca się. Auto sprawuje się świetnie, przy umiejętnym przyśpieszaniu potrafi w trasie pokazać 4,5L/100 km z włączoną klimatyzacją! Po mieście do 6,5L.Max 7,5 zima miasto.Niskie koszty utrzymania auto 14 lat i nie rdzewieje! wymiana oleju i filtrów max co 10 tyś.Nie oszczędzać na tym nigdy.Wymiana filtra oleju napędowego co 2 lata. 109 koni jak na tę budę to trochę za mało ale też nie ma co płakać auto jest w miarę dynamiczne i odpłaca się niskim spalaniem. Dotychczas jedna usterka, kuna przegryzła przewód podciśnienia sterowania turbiny co spowodowało niedoładowanie powietrzem i brak mocy,auto było zmulone i dymiło na czarno, po dorobieniu kawałka rurki podciśnienia moc wróciła. Co do FAP się nie wypowiem bo już go tam nie było. Znajomi mówią że co 180 tyś dolewka płynu eolys. Dla wersji z FAP olej 5W30 INEO ECS C2/3 lub 5W40 zwykły dla wersji bez FAP.

Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (8/10)
Dynamika
 (6/10)
Odmiana silnika: Peugeot 407/109 HP, silnik 9HZRocznik / Przebieg: 2004/281 Śr. spalanie: 6

Poradnik techniczny Diesla

Olej silnikowy

Olej silnikowyObecnie wraz z zaawansowaniem technologicznym silników samochodowych wzrasta efektywność i wydajność olejów silnikowych. Mnogość firm i charakterystyczna specyfikacja zmusza każdego kupującego do zastanowienia się czy na pewno wybraliśmy odpowiedni.


Turbosprężarka

TurbosprężarkaWspółcześnie wszystkie nowoczesne pojazdy z silnikiem wysokoprężnym występują z turbosprężarką. Dzięki zastosowaniu tego elementu możliwe jest znaczne zwiększenie osiągów: mocy oraz dynamiki silników Diesla.


EGR (zawór recyrkulacji spalin)

EGRPodstawowym zadanie zaworu recyrkulacji spalin EGR (z ang. Exhaust Gas Recirculatio) jest zmniejszenie emisji szkodliwych związków do środowiska. Zawór recyrkulacji poprzez zamontowany wewnątrz magnes, kieruje najbardziej szkodliwe związki do komory gdzie kontynuowany jest proces spalania.