Silnik 1.6 HDI 16V 109KM (DV6TED4) - informacje, opinie, serwisWyświetleń: 228809

HDI

Najnowsze opinie o silnikach

Silnik 1.4 D-4D 90KM DPF (1ND-TV)22.01.2021

Trzeba nieco sprostować opis tego silnika bo jest niedokładny. Po pierwsze w 1.4 D4D nigdy nie było DPF z 5-tym wtryskiem. Tu jest z

Polecam

8.20

Silnik 1.6 16V MultiJet I 105KM21.01.2021

Silnik godny polecenai jak również cały osprzęt,jest dynamiczny i elastyczny jedyny minus to jego głośna praca.Spalanie w normie

Polecam

9.48

Silnik 1.5 Energy dCi 110KM (K9K 646/846)18.01.2021

zdecydowanie odradzam ten przereklamowany pseudo diesel, 2,0dci polecam

Odradzam

5.49

Silnik 1.6 Energy dCi 130KM (R9M 402/409)18.01.2021

Niestety ja nie mam dobrej opinii o tym silniku, bo jest dużo gorszy od swego poprzednika 2,0dci w Espace, którego miałem. U mnie r

Odradzam

7.10

Najważniejsze informacje o silniku

Silnik 1.6 HDI/FAP  generują moc 110 KM /DV6 o oznaczeniu (9HZ, 9HY). Konstrukcja francuskiego koncernu PSA zaprojektowana wspólnie z inżynierami Forda,miał szerokie zastosowanie w samochodach Citroen,Peugeot,Ford,Mazda,Volvo oraz BMW Mini Moris.Silnik posiada bezpośredni wtrysk paliwa realizowany przy pomocy systemu Common rail z wtryskiwaczami elektromagnetycznymi. Ich niewątpliwą zaletą jest stosunkowo niewysoka cena oraz możliwość regeneracji. Jednostka współpracuje z dwumasowym kołem zamachowym, turbosprężarką o zmiennej geometrii łopatek firmy Garett oraz Filtrem Cząstek Stałych -FAP !!!.Takie rozwiązanie wpływa na podniesienie generowanych osiągów oraz spełniaj rygorystyczne normy spalin EURO 4, jednak w przypadku awarii koszta serwisu są wysokie. Przed zakupem pojazdu warto sprawdzić czy posiada Filtr cząstek stałych FAP ponieważ nie wszystkie modele były seryjnie wyposażone FAP.Zdarzają się odmiany bez filtra zwłaszcza produkowane na rynek wschodni ale nie tylko.Element awaryjny zwłaszcza jeśli głównie poruszamy się w cyklu miejskim. Wówczas może dojść do jego zapchania resztkami sady i w konsekwencji do spadku mocy silnika jak również może dojść do niebezpiecznego podniesienia się poziomu oleju !!! Odpowiada za to nie spalone paliwo które dostaje się do oleju co skutkuje poważnymi awariami w konsekwencji zatarciem silnika.Musimy również pamiętać o uzupełnianiu specjalnego płynu (Eolys) co 120 tys,jest potrzebny do wypalania sadzy zbierającej się w filtrze.Nie wszyscy wiedzą że płyn jest automatycznie pobierany i mieszany z paliwem w tym celu zalecane jest tankowanie paliwa  nie mniej niż około 20 l.Po każdorazowym zatankowaniu jest przeliczana dawka na pobranie płynu. Niestety koszt wymiany na nowy element to kwota około 3 tys. zł. Aby przedłużyć żywotność silnika wysokoprężnego należy stosować się do zaleceń producenta, dotyczących rodzaju oleju oraz częstotliwości jego wymiany. Pamiętajmy również o terminowej wymianie filtrów oleju oraz paliwa i o tankowaniu paliwa wysokiej jakości na sprawdzonych stacjach. W opinii kierowców silnik 1.6 HDI o mocy 110KM jest jednostką udaną. Dominują pozytywne komentarze na temat dynamiki oraz niskich poziomów spalania. Po stronie minusów należy zapisać wyższe koszta obsługi w przypadku ewentualnych napraw oraz problematyczny filtr cząstek stałych.

Zalety:
niskie poziomy spalania
bardzo dobra dynamika
zadowalająca kultura pracy
wtryski podlegają regeneracji
trwała jednostka napędowa

Wady:
Problematyczny osprzęt
awaryjny filtr-FAP
koło dwumasowe
szwankująca elektronika
wysokie koszty serwisu

Dodatkowe informacje eksploatacyjne

Silnik 1.6HDI 109KM z Fap - Trzeba pamiętać o uzupełnianiu specjalnego płynu (Eolys)

Zdarzają się  auto z tym silnikiem które nie są wyposażone w FAP !!!

Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną.

Jeśli zauważyłeś błąd w informacjach zawartych w stronie lub chciałbyś dodać coś od siebie napisz do nas.

Czy poleciłbyś ten silnik? (weź udział w głosowaniu)

Tak
zagłosuj
Nie
zagłosuj
Suma głosów: 374

Najbardziej awaryjna część tego silnika?

Turbosprężarka
zagłosuj
Wtryskiwacze paliwa
zagłosuj
Pompa wtryskowa
zagłosuj
Sprzęgło/Dwumasa
zagłosuj
Filtr DPF/FAP
zagłosuj
Zawór EGR
zagłosuj
Suma głosów: 178
Średnia (głosów 35):
(7.53)
Trwałość
 7.71/10
Utrzymanie
 7.54/10
Dynamika
 7.34/10

Głosy według opinii:

287

lub wybierz auto i dodaj opinię

Opinie użytkowników

3008 I 16.12.2020
Średnia:
(10.00)
Tak

Opinia: Silnik super. Mam 198000 i jak do tej pory bez awarii. Olej zmieniam co 12 do max 15 tyś km oczywiście 5W30 INEO TOTAL.

Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (10/10)

Zalety:Zaletą jest to, że się nie psuje. Choć ma tylko 109 km to w moim Peugeocie3008 na codzień doje radę i nie ma dużego zapotrzebowania na paliwo.

Wady:Brak

Odmiana silnika: 109/DV6TED4 Rocznik: 2009Przebieg: 199000 Śr. spalanie: 6.1
407 25.11.2020
Średnia:
(7.33)
Tak

Opinia: do ok 260 tys km bez problemu, po tym czasie wycieki i przedmuchy przy wtryskach, po jakimś czasie problem z dpf (został usunięty) do 390 tys km nic się nie działo poważnego (czujnik ciśnienia listwa paliwa i egr zapchany), sprzedany jeździ dalej.A więc silnik solidny choć nie za bardzo dynamiczny, zawsze zapalił ,choć był kapryśny na jakość paliwa

Trwałość
 (9/10)
Utrzymanie
 (7/10)
Dynamika
 (6/10)

Zalety:wytrzymały i mało awaryjny

Wady:przeciętna dynamika , egr , czujniki nie kontaktują lub się psują(na listwie, temperatury)

Odmiana silnika: 109Rocznik: 2004Przebieg: 390 000 Śr. spalanie: 6.6
PEUGEOT 3008 I 24.11.2020
Średnia:
(9.33)
Tak

Opinia: Mam PEUGEOTA 3008 z 2009r i 1,6 HDI 109 KM i prędkością,wyjechałem nim 120 tyś km i żłego śłowa nie powiem o tym silniku. Nie miałem żadnej awarii a na liczniku niebawem będzie dwójka z przodu.

Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (8/10)

Zalety:Niskie spalanie oraz niskie koszty utrzymania. Jak do tej pory tylko olej i filtry, i raz uzupełniłem czynnik do FAP , który kosztował za 3.litry niecałe 300zł. Dokładnie i wpisanie w komputer 150 zł. I to wszystko

Wady:BRAK

Odmiana silnika: 109Rocznik: 2009Przebieg: 198 000 Śr. spalanie: 6.2
Peugeot 3008 I 2009 r. 26.09.2020
Średnia:
(9.00)
Tak

Opinia: Silnik spisuje się rewelacyjnie i nie zgadzam się z opinią,że filtr cząstek stałych FAP jest problematyczny. Jeżdzę głównie w mieście odcinki OK 5km i nie miałem żadnych problemów. Auto mam ponad 4 lata. Co do normy emisji spalin to z Fapem ma EURO 5,a nie Euro 4.(bez FAP ma Euro IV). A koszty ewentualnej naprawy FAP to kilkaset złotych. Czyszczenie w maszynie.

Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (7/10)

Zalety:Zrobiłem OK 60 tyś km i bez żadnej awarii . Ma teraz ok 180 tyś

Wady:Bez wad

Odmiana silnika: 1.6 HDI 16V 109KM (DV6TED4)Rocznik: 2009Przebieg: 180 000 Śr. spalanie: 6.2
Citroen C5 Mk III 2008 23.06.2020
Średnia:
(7.00)
Tak

Opinia: Citroen C5 Tourer Mk III 2008r. Silnik dobry, ale zdecydowanie za słaby do tego prawie 5-cio metrowego kombi. Jazda samemu na pusto jest w miarę OK, ale po załadowaniu robi się nieciekawie. Jazda w Alpach nie należała do najprzyjemniejszych. Sprzęgło wymienione po 70000km, koło dwumasowe zaczyna o sobie u mnie dawać znać po 80000km!!! Z FAPem brak problemów, ale jeżdzę 90% na autrosadach. Po czipie 140KM i 303Nm.

Trwałość
 (7/10)
Utrzymanie
 (7/10)
Dynamika
 (7/10)

Zalety:niskie spalanie kultura pracy podatność na zmianę mapy

Wady:Słaby osprzęt - sprzęgło, dwumasa.

Odmiana silnika: DV6TED4Rocznik: 2008Przebieg: 80000 Śr. spalanie: 6.2

Poradnik techniczny Diesla

Wtryskiwacze paliwa

Wtryskiwacze paliwaJednym z najbardziej newralgicznych elementów układu zasilania silników wysokoprężnych są wtryskiwacze. Obecnie w nowoczesnych silnikach Diesla stosuje się kilka rodzajów wtryskiwaczy. W zależności od producenta i marki są one mniej lub bardziej trwałe.


EGR (zawór recyrkulacji spalin)

EGRPodstawowym zadanie zaworu recyrkulacji spalin EGR (z ang. Exhaust Gas Recirculatio) jest zmniejszenie emisji szkodliwych związków do środowiska. Zawór recyrkulacji poprzez zamontowany wewnątrz magnes, kieruje najbardziej szkodliwe związki do komory gdzie kontynuowany jest proces spalania.


Koło dwumasowe

Koło dwumasoweWiększość nowoczesnych silników wysokoprężnych posiada problematyczny element jakim jest dwumasowe koło zamachowe. Składa się ono z dwóch z dwóch elementów: masy pierwotnej przytwierdzonej do wału korbowego oraz masy wtórnej połączonej ze sktrzynią biegów