Silnik 1.6 HDI 16V 109KM (DV6TED4) - informacje, opinie, serwisWyświetleń: 165782

HDI
Silnik 1.6 HDI 16V 109KM (DV6TED4)

Liczba cylindrów: 4

Liczba zaworów: 16

Typ wtrysku: Bezpośredni Common Rail

Turbosprężarka: Ze zmienną geometrią.

Rozrząd: Pasek. Wymiana po 240.000 km lub 10 Lat

Sprzęgło: Z kołem dwumasowym.

Filtr cząstek stałych: Tak. Euro 4

Wtryski: Elektromagnetyczne. Firma Bosch

Ilość oleju: 3.8 L, typ oleju: Total 5W30, wymiana po: 20.000 km lub 1 rok.

Dodatkowe informacje eksploatacyjne

Silnik 1.6HDI 109KM z Fap - Trzeba pamiętać o uzupełnianiu specjalnego płynu (Eolys)

Zdarzają się  auto z tym silnikiem które nie są wyposażone w FAP !!!

Najważniejsze informacje o silniku

Silnik 1.6 HDI/FAP  generują moc 110 KM /DV6 o oznaczeniu (9HZ, 9HY). Konstrukcja francuskiego koncernu PSA zaprojektowana wspólnie z inżynierami Forda,miał szerokie zastosowanie w samochodach Citroen,Peugeot,Ford,Mazda,Volvo oraz BMW Mini Moris.Silnik posiada bezpośredni wtrysk paliwa realizowany przy pomocy systemu Common rail z wtryskiwaczami elektromagnetycznymi. Ich niewątpliwą zaletą jest stosunkowo niewysoka cena oraz możliwość regeneracji. Jednostka współpracuje z dwumasowym kołem zamachowym, turbosprężarką o zmiennej geometrii łopatek firmy Garett oraz Filtrem Cząstek Stałych -FAP !!!.Takie rozwiązanie wpływa na podniesienie generowanych osiągów oraz spełniaj rygorystyczne normy spalin EURO 4, jednak w przypadku awarii koszta serwisu są wysokie. Przed zakupem pojazdu warto sprawdzić czy posiada Filtr cząstek stałych FAP ponieważ nie wszystkie modele były seryjnie wyposażone FAP.Zdarzają się odmiany bez filtra zwłaszcza produkowane na rynek wschodni ale nie tylko.Element awaryjny zwłaszcza jeśli głównie poruszamy się w cyklu miejskim. Wówczas może dojść do jego zapchania resztkami sady i w konsekwencji do spadku mocy silnika jak również może dojść do niebezpiecznego podniesienia się poziomu oleju !!! Odpowiada za to nie spalone paliwo które dostaje się do oleju co skutkuje poważnymi awariami w konsekwencji zatarciem silnika.Musimy również pamiętać o uzupełnianiu specjalnego płynu (Eolys) co 120 tys,jest potrzebny do wypalania sadzy zbierającej się w filtrze.Nie wszyscy wiedzą że płyn jest automatycznie pobierany i mieszany z paliwem w tym celu zalecane jest tankowanie paliwa  nie mniej niż około 20 l.Po każdorazowym zatankowaniu jest przeliczana dawka na pobranie płynu. Niestety koszt wymiany na nowy element to kwota około 3 tys. zł. Aby przedłużyć żywotność silnika wysokoprężnego należy stosować się do zaleceń producenta, dotyczących rodzaju oleju oraz częstotliwości jego wymiany. Pamiętajmy również o terminowej wymianie filtrów oleju oraz paliwa i o tankowaniu paliwa wysokiej jakości na sprawdzonych stacjach. W opinii kierowców silnik 1.6 HDI o mocy 110KM jest jednostką udaną. Dominują pozytywne komentarze na temat dynamiki oraz niskich poziomów spalania. Po stronie minusów należy zapisać wyższe koszta obsługi w przypadku ewentualnych napraw oraz problematyczny filtr cząstek stałych.

Zalety:
niskie poziomy spalania
bardzo dobra dynamika
zadowalająca kultura pracy
wtryski podlegają regeneracji
trwała jednostka napędowa

Wady:
Problematyczny osprzęt
awaryjny filtr-FAP
koło dwumasowe
szwankująca elektronika
wysokie koszty serwisu

Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną.

Czy poleciłbyś ten silnik? (weź udział w głosowaniu)

Tak
zagłosuj
Nie
zagłosuj
Suma głosów: 316

Najbardziej awaryjna część tego silnika?

Turbosprężarka
zagłosuj
Wtryskiwacze paliwa
zagłosuj
Pompa wtryskowa
zagłosuj
Sprzęgło/Dwumasa
zagłosuj
Filtr DPF/FAP
zagłosuj
Zawór EGR
zagłosuj
Suma głosów: 158
Średnia (głosów 27):
(7.57)
Trwałość
 7.67/10
Utrzymanie
 7.48/10
Dynamika
 7.56/10

Głosy według opinii:

207

lub wybierz auto i dodaj opinię

Opinie użytkowników

Paweł 17.10.2018
Średnia:
(8.00)
Tak
"Peugeot 407 Auto użytkowane rok, przebieg na blacie 280 tyś. Kupiony już po regeneracji wtrysków oraz turbiny, wyrzuceniem tego sitka przewodzie zasilania turbiny olejem. Co ciekawe wtryski BOSH są tańsze w ewentualnej regeneracji to też na plus. Silnik który musi być serwisowany zgodnie z rozsądkiem, nie oszczędzać na oleju i filtrów, sam wymieniam co 5-6 tyś w swoich autach, opłaca się. Auto sprawuje się świetnie, przy umiejętnym przyśpieszaniu potrafi w trasie pokazać 4,5L/100 km z włączoną klimatyzacją! Po mieście do 6,5L.Max 7,5 zima miasto.Niskie koszty utrzymania auto 14 lat i nie rdzewieje! wymiana oleju i filtrów max co 10 tyś.Nie oszczędzać na tym nigdy.Wymiana filtra oleju napędowego co 2 lata. 109 koni jak na tę budę to trochę za mało ale też nie ma co płakać auto jest w miarę dynamiczne i odpłaca się niskim spalaniem. Dotychczas jedna usterka, kuna przegryzła przewód podciśnienia sterowania turbiny co spowodowało niedoładowanie powietrzem i brak mocy,auto było zmulone i dymiło na czarno, po dorobieniu kawałka rurki podciśnienia moc wróciła. Co do FAP się nie wypowiem bo już go tam nie było. Znajomi mówią że co 180 tyś dolewka płynu eolys. Dla wersji z FAP olej 5W30 INEO ECS C2/3 lub 5W40 zwykły dla wersji bez FAP. "
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (8/10)
Dynamika
 (6/10)
Model / Moc: Peugeot 407/109 HP, silnik 9HZ Rok / Przebieg: 2004/281 Śr. spalanie: 6
Karol 17.08.2018
Średnia:
(8.67)
Tak
"Polecam. Kupiłem jako trzylatka sprowadzony z Francji, wersja z miechami - wymieniane dwa razy. Jak ktoś kupił z przebiegiem 220 tysięcy i po 5 tysiącach wszystko mu padło to zastanów się ile faktycznie było przejechane... Przebieg w moim aucie 339 tysięcy, z silnikiem nic się nie dzieje. Jeden wtryskiwacz nieco odbiega od reszty ale mieści się w tolerancji. Olej Valvoline ENV C2 5w30, filtry Purflux/Knecht wymiana co 10 tys. km, paliwa co drugą wymianę oleju, tak tak, nie ma co żałować. Paliwo tyko na sprawdzonych stacjach a nie u wujka Zenka za stodołą czy zlane z ciągników... Eolys do FAP dolewałem 2 razy. FAP Oryginalny, podobnie jak koło dwumasowe i turbina. Sitko z przewodu smarowania turbiny wyrzucone. Z autem nic się nie dzieje mimo obiegowych opinii o awaryjności "zrobotyzowanej" skrzyni MCP. Silnik nieco słaby do 7 - osobowego auta ale za to spalanie super. Auto jak i silnik nie nadają się do dynamicznej jazdy a skrzynia jest ospała. Jak dbasz tak masz i oczywiście pewny przebieg. Ceny części akceptowalne, silnik montowany w Volvo, Ford więc z serwisowaniem nie ma żadnego problemu. Niech ktoś nie pisze bzdur, jak nie pasuje weźcie TDi - powodzenia. "
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (6/10)
Model / Moc: C4GP Rok / Przebieg: 2008/339 tys Śr. spalanie: 6.5
Eda 16.08.2018
Średnia:
(8.00)
Tak
"Witam Mam ten motor w 307 kombi. Fabrycznie trochę słaby jak na 1500kg masy pojazdu, ale sprawę rozwiązało wgranie mapy 130 KM. Trzeba uważać na turbinę, a właściwie na jej smarowanie, silnik gaszony po 60 sekundach a nie od razu, wymiana oleju co 10000 km, a co 100 tysięcy wąż od smarowania trzeba tylko wywalić z niego takie dwa sitka. Dwumas wywalił poprzedni właściciel, także mam z głowy. Jeśli leje się dobrej jakości paliwo i dba o smarowanie turbo - silnik jest bezobsługowy. Średnie spalanie jakie mi pokazuje przy 50/50% miasto/trasa to 5.5 litra a więc wynik bardzo dobry. POLECAM! "
Trwałość
 (7/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (7/10)
Model / Moc: 307/109KM Rok / Przebieg: 2006/189000 Śr. spalanie: 5.5
29.12.2017
Średnia:
(2.00)
Nie
"16hdi 110 berlingo 2009 .auto jak kupiłem miało220 tys . Po 5 tys padł egr przy przebiegu 230000 przekreciła sie panewka i padł dwumas koszt naprawy 6 tys dziekuje"
Trwałość
 (2/10)
Utrzymanie
 (2/10)
Dynamika
 (2/10)
Model / Moc: berlingo Rok / Przebieg: 2009 Śr. spalanie: 6.3
Paweł 05.10.2017
Średnia:
(10.00)
Tak
"Jak najbardziej Polecam. Ja użytkuje ten silnik od 2 lat, płyn do FAP 570 zł cały z nerką w serwisie, a nie 3 tyś haha może kiedyś tak było ale to chyba w 06 roku silnik bajka zero ubytku oleju nie ma wogóle problemów. Oczywiście kwestią pociechy z autka każdego to faktyczny przebieg i użytkowanie auta, Pamiętajmy że za psie pieniądze nie kupimy serwisowanej i zadbanej perełki. dotyczy się to każdego rodzaju auta. Ja 1,6 polecam napewno nie ma się czego bać jeśli się z nim nie miało nic do czynienia. HDI to najbardziej udana jednostka diesla nieustępująca 1,9 tdi bezawaryjnością więc samo to mówi za siebie! "
Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (10/10)
Model / Moc: 1,6 / 110 Rok / Przebieg: 172000 Śr. spalanie: 5.3

Najnowsze opinie o silnikach

Silnik 1.9 16V MultiJet 140KM (2003-2008)15.12.2018

Mam taki w Alfie 156. Generalnie silnik bardzo dynamiczny i elastyczny. Realne spalanie a nie podawane przez komputer przy prędkościa

Polecam

8.08

Silnik 2.0 HDI 16V 136KM (DW10BTED4)15.12.2018

Nie wszystkie modele HDI są wyposażone w FAP. W Peugocie 2.0 HDI VIN o oznaczeniu ... RHRG.... oraz ... RHRE.... występuje fabryczni

Polecam

9.07

Poradnik techniczny Diesla

Koło dwumasowe

Koło dwumasoweWiększość nowoczesnych silników wysokoprężnych posiada problematyczny element jakim jest dwumasowe koło zamachowe. Składa się ono z dwóch z dwóch elementów: masy pierwotnej przytwierdzonej do wału korbowego oraz masy wtórnej połączonej ze sktrzynią biegów


EGR (zawór recyrkulacji spalin)

EGRPodstawowym zadanie zaworu recyrkulacji spalin EGR (z ang. Exhaust Gas Recirculatio) jest zmniejszenie emisji szkodliwych związków do środowiska. Zawór recyrkulacji poprzez zamontowany wewnątrz magnes, kieruje najbardziej szkodliwe związki do komory gdzie kontynuowany jest proces spalania.


Turbosprężarka

TurbosprężarkaWspółcześnie wszystkie nowoczesne pojazdy z silnikiem wysokoprężnym występują z turbosprężarką. Dzięki zastosowaniu tego elementu możliwe jest znaczne zwiększenie osiągów: mocy oraz dynamiki silników Diesla.