Silnik 1.9 dCi 130KM (F9Q 758/803/870) - informacje, opinie, serwisWyświetleń: 170115

dCi

Najnowsze opinie o silnikach

Silnik 3.0 V6 TDI CR 245KM (EA897)23.10.2020

Wkoncu znowu bardzo dobry silnik! 200 tys km i ani pół złego słowa nie powiem!

Polecam

8.78

Silnik 1.5 dCi 106KM (K9K 732/764/832)20.10.2020

W 2010r kupiłem do firmy 3szt Megane z tym silnikiem 1,5dci 106Km. Fajny elastyczny silnik z niskim spalaniem i 6 biegowa skrzynia. Ni

Polecam

8.57

Silnik 1.4 TDI 6V PD 80KM (EA188)20.10.2020

Witam , jestem posiadaczem IBIZY z końca roku 2006 po lifcie z 80km silnikiem. Osobiście polecam auto jeśli z trafionych rąk się

Polecam

7.89

Silnik 1.6 i-DTEC 120KM (N16A1)20.10.2020

Potwierdzam, problem z wałkiem rozrządu, luz poprzeczny, buczenie. U mnie wykryte już po gwarancji. Bardzo proszę osoby z podobnym

Odradzam

7.76

Najważniejsze informacje o silniku

Silnik 1.9 DCI /130KM (F9Q) zadebiutował wraz z liftingiem modelu Renault Laguna w 2005.r i był stosowany do 2011 roku.Silnik występował w dwóch wersjach  z normą Euro 4 w latach 2005-2009 oraz Euro 5 od 2009-2011 r.Jednostka oparta na tym samym bloku różniąca się nieznacznie osprzętem.Mianowicie pierwsza odmiana różniła się innym umiejscowieniem turbiny w górnej części silnika,oraz innym systemem wypalania filtra FAP.W nowszej wersji filtr FAP jest wypalany za pomocą piątego wtryskiwacza który dozuje paliwo do jego wypalenia.To rozwiązanie jest całkowicie bezobsługowe i nie stwarza użytkownikom kompletnie żadnych problemów.Zdarzają się wersje tego silnik które nie posiadają filtra cząstek stałych DPF -w większości dotyczy to samochodów z polskiej sieci dilerskiej do 2010.r Jednak aby to sprawdzić trzeba udać się do serwisu i sprawdzić po numerze Vin lub fizycznie.Ponadto w nowszej wersji zastosowano nowszej generacji zawór EGR nowszy osprzęt oraz turbina występuje po prawej stronie silnika.Obie konstrukcje posiadają system wtrysku bezpośredniego realizowany przy pomocy systemu Common Rail II generacji  z wtryskiwaczami elektromagnetycznymi Bosch .Ich główną zaletą jest stosunkowo niska cena oraz możliwość regeneracji,współpracują z kołem dwumasowym oraz turbosprężarką o zmiennej geometrii łopatek. Oba elementy poprawiają dynamikę oraz kulturę pracy jednostki napędowej.W opinii kierowców silniki z 1.9 dCi 130KM chwalone są za stosunkowo niską awaryjność oraz zadowalające poziomy spalania. Po stronie plusów należy zapisać wysoką kulturę pracy jednostki wysokoprężnej.W tym przypadku francuscy inżynierowie pieczołowicie odrobili lekcje i nowsza jednostka jest wolna od awarii trapiących poprzednika.

Zalety:
trwała jednostka napędowa
trwały układ wtryskowy
niskie poziomy spalania
bardzo dobra dynamika

Wady:
w razie awarii bardzo kosztowny serwis!!!

Dodatkowe informacje eksploatacyjne

DPF !!!

Zdarzają się wersje tego silnik które nie posiadają filtra cząstek stałych DPF -w większości dotyczy to samochodów z polskiej sieci dilerskiej do 2010.r Jednak aby to sprawdzić trzeba udać się do serwisu i sprawdzić po numerze Vin lub fizycznie.

wtryskiwacze elektromagnetyczne-regeneracja 600zł,nowy element 1200zł

OLEJ !

Zalecany olej do silników diesla DCi Renault z filtrem cząstek stałcyh FAP

Elf  Evolution Full-Tech FE 5W30 5L syntetyczny olej / poprzednio ELF Solaris DPF 5W30

WAŻNE !!!

Serwis podaje wymiany oleju co 30.000 km lub 2 lata jednak mechanicy zalecają skrócenie wymiany do15.000 km lub 1roku przez co zmniejszamy ryzyko poważnych awarii.

Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną.

Jeśli zauważyłeś błąd w informacjach zawartych w stronie lub chciałbyś dodać coś od siebie napisz do nas.

Czy poleciłbyś ten silnik? (weź udział w głosowaniu)

Tak
zagłosuj
Nie
zagłosuj
Suma głosów: 427

Najbardziej awaryjna część tego silnika?

Turbosprężarka
zagłosuj
Wtryskiwacze paliwa
zagłosuj
Pompa wtryskowa
zagłosuj
Sprzęgło/Dwumasa
zagłosuj
Filtr DPF/FAP
zagłosuj
Zawór EGR
zagłosuj
Suma głosów: 166
Średnia (głosów 40):
(9.19)
Trwałość
 9.55/10
Utrzymanie
 8.55/10
Dynamika
 9.48/10

Głosy według opinii:

382

lub wybierz auto i dodaj opinię

Opinie użytkowników

Laguna II 24.08.2020
Średnia:
(9.67)
Tak

Opinia: Super, mogę tylko polecić. Laguna II z 2007roku, nalatane 230tkm z czego ja 128tkm. Silnik bezobsługowy. Olej wymieniam co roku - zgodnie ze wskazaniami komputera pokładowego. Z czystym sercem polecam - zarówno auto jak i silnik.

Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (9/10)

Zalety:

Wady:

Odmiana silnika: 130 kmRocznik: 2007Przebieg: 230 Śr. spalanie: 7
Megane III 05.07.2020
Średnia:
(10.00)
Tak

Opinia: Bardzo przyjemny silnik i o dziwo samochód również. Po długiej przygodzie z autami japońskimi padło na Francuza ;) I tu pozytywne zaskoczenie. Silnik cichy, oszczędny i bezawaryjny. DPF bezproblemowy. Spalanie w trasie z przewagą ekspresówek około 5,6 liczone po tankowaniach bo komputer co ciekawe trochę zawyża. W trybie mieszanym trochę ponad 6. Auto było eksperymentem a jest ze mną już 2 lata i raczej zostanie na dłużej, bo nawet za większe pieniądze trudno teraz naleźć coś równie wygodnego, prostego, niekorodującego i z bezproblemowym dieslem.

Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (10/10)

Zalety:Przyzwoite spalanie. Wysoka kultura pracy jak na diesla. Brak problemów z silnikiem i osprzętem.

Wady:Dość krótka skrzynia, lekka turbo dziura do 1700 obrotów

Odmiana silnika: 130 F9QRocznik: 2011Przebieg: 195000 Śr. spalanie: 6.3
Renault Megane 3 26.06.2020
Średnia:
(8.00)
Tak

Opinia: Bardzo dobry silnik, jedynie DPF ma tendencje do zapychania się. Trzeba go przegonić poza miastem .

Trwałość
 (9/10)
Utrzymanie
 (7/10)
Dynamika
 (8/10)

Zalety:W miarę cichy, kultura pracy znośna, dynamika też. Optymalne obroty 2 - 2,5 tys. , nie jak w VW około 1,7 tys.

Wady:Jeżdżenie na niskich obrotach powoduje zapychanie sie DPF , lepiej spalić o 1 litr oleju więcej na trasie.

Odmiana silnika: 130kmRocznik: 2011Przebieg: 162 000 km Śr. spalanie: 6 l
megane lll 2010 10.02.2020
Średnia:
(10.00)
Tak

Opinia: Mam ten silnik w megane 3 od nowosci czyli 10 lat. Przebieg 256000km. Auto sluzbowe. Uwaga szok silnik nigdy sie nie zepsół, auto jezdzi do dzis pomimo przebiegu. Polecam silnik w 100 procentach

Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (10/10)

Zalety:Koc, wytrzymalosc, spalanie

Wady:

Odmiana silnika: 130kmRocznik: 2010Przebieg: 256000 Śr. spalanie: 7
Megane III Kombi 28.11.2019
Średnia:
(8.67)
Tak

Opinia: 1.9 dCi to najlepszy silnik jaki miałem dotychczas okazję użytkować. I chociaż wszyscy dookoła straszyli, że ten silnik, to największa pułapka, to ja trochę poczytałem, popytałem i wcale nie żałuję decyzji. Poprawiona wersja 130 KM po 2009 roku to całkiem inny rozdział. Z Meganką w kombi radzi sobie więcej niż przyzwoicie, jest stosunkowo cichy i kulturalny, a przy tym niewiele pali. W trasie można spokojnie zejść do poziomu 5,5l, w trybie mieszanym 6,5l. Charakterstyka pracy silnika też mi bardzo odpowiada - silnik rozwija moc dość liniowo, przewidywalnie. Jedyne co bym zmienił, to dość krótka skrzynia - szczególnie 6 bieg na autostradzie przydałby się odrobinę dłuższy. Zmiana oleju co 10 tys. km i problemów nie widać. FAP to też owiany złą sławą element, który jednak nie dał o sobie nawet przez moment znać.

Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (8/10)
Dynamika
 (8/10)

Zalety:- Oszczędność - Trwałość - Charakterystyka pracy - moc, moment obrotowy

Wady: -Dość krótka skrzynia często łączona z tym silnikiem -

Odmiana silnika: 1.9 dCi 130KMRocznik: 2009Przebieg: 178000 Śr. spalanie:

Poradnik techniczny Diesla

Turbosprężarka

TurbosprężarkaWspółcześnie wszystkie nowoczesne pojazdy z silnikiem wysokoprężnym występują z turbosprężarką. Dzięki zastosowaniu tego elementu możliwe jest znaczne zwiększenie osiągów: mocy oraz dynamiki silników Diesla.


Wtryskiwacze paliwa

Wtryskiwacze paliwaJednym z najbardziej newralgicznych elementów układu zasilania silników wysokoprężnych są wtryskiwacze. Obecnie w nowoczesnych silnikach Diesla stosuje się kilka rodzajów wtryskiwaczy. W zależności od producenta i marki są one mniej lub bardziej trwałe.


DPF (filtr cząstek stałych)

DPFOdwiedzając fora internetowe dotyczące diesla i jego eksploatacji można dostrzec wiele postów dotyczących DPF-u I problemów z nim związanych. Forumowicze pytają o zasady działania, regeneracje lub samo jego usuniecie.