Silnik 1.9 dCi 130KM (F9Q 758/803/870) - informacje, opinie, serwisWyświetleń: 141020

dCi

Najnowsze opinie o silnikach

Silnik 1.6 HDI 16V 109KM (DV6TED4)05.12.2019

Peugeot 307 SW 1.6 HDi 109 KM z FAPem (9HZ) zrobione 75 000 km od 233 000 do 308 000 km. Silnik pracuje bez zastrzeżeń - głównie tr

Polecam

7.37

Silnik 1.9 TDI 8V PD 105KM (EA188)01.12.2019

Silnik miałem w VW Jetta w konfiguracji z DSG. Jedyna naprawa jaką wykonałem przez ponad 10 lat i 280 tyś przebiegu to koło dwumas

Polecam

7.88

Silnik 1.5 dCi 110KM FAP (K9K 636/836)29.11.2019

Silnik bardzo oszczędny choć troszkę brakuje muu koni

Polecam

7.35

Silnik 1.5 dCi 110KM FAP (K9K 636/836)29.11.2019

Moja meganka od nowości w rodzinie. Obecnie przebieg 101tyś. Awaryjność znikoma. Jedna świeca żarowa do wymiany. Silnik cichy i w

Polecam

7.35

Najważniejsze informacje o silniku

Silnik 1.9 DCI /130KM (F9Q) zadebiutował wraz z liftingiem modelu Renault Laguna w 2005.r i był stosowany do 2011 roku.Silnik występował w dwóch wersjach  z normą Euro 4 w latach 2005-2009 oraz Euro 5 od 2009-2011 r.Jednostka oparta na tym samym bloku różniąca się nieznacznie osprzętem.Mianowicie pierwsza odmiana różniła się innym umiejscowieniem turbiny w górnej części silnika,oraz innym systemem wypalania filtra FAP.W nowszej wersji filtr FAP jest wypalany za pomocą piątego wtryskiwacza który dozuje paliwo do jego wypalenia.To rozwiązanie jest całkowicie bezobsługowe i nie stwarza użytkownikom kompletnie żadnych problemów.Zdarzają się wersje tego silnik które nie posiadają filtra cząstek stałych DPF -w większości dotyczy to samochodów z polskiej sieci dilerskiej do 2010.r Jednak aby to sprawdzić trzeba udać się do serwisu i sprawdzić po numerze Vin lub fizycznie.Ponadto w nowszej wersji zastosowano nowszej generacji zawór EGR nowszy osprzęt oraz turbina występuje po prawej stronie silnika.Obie konstrukcje posiadają system wtrysku bezpośredniego realizowany przy pomocy systemu Common Rail II generacji  z wtryskiwaczami elektromagnetycznymi Bosch .Ich główną zaletą jest stosunkowo niska cena oraz możliwość regeneracji,współpracują z kołem dwumasowym oraz turbosprężarką o zmiennej geometrii łopatek. Oba elementy poprawiają dynamikę oraz kulturę pracy jednostki napędowej.W opinii kierowców silniki z 1.9 dCi 130KM chwalone są za stosunkowo niską awaryjność oraz zadowalające poziomy spalania. Po stronie plusów należy zapisać wysoką kulturę pracy jednostki wysokoprężnej.W tym przypadku francuscy inżynierowie pieczołowicie odrobili lekcje i nowsza jednostka jest wolna od awarii trapiących poprzednika.

Zalety:
trwała jednostka napędowa
trwały układ wtryskowy
niskie poziomy spalania
bardzo dobra dynamika

Wady:
w razie awarii bardzo kosztowny serwis!!!

Dodatkowe informacje eksploatacyjne

DPF !!!

Zdarzają się wersje tego silnik które nie posiadają filtra cząstek stałych DPF -w większości dotyczy to samochodów z polskiej sieci dilerskiej do 2010.r Jednak aby to sprawdzić trzeba udać się do serwisu i sprawdzić po numerze Vin lub fizycznie.

wtryskiwacze elektromagnetyczne-regeneracja 600zł,nowy element 1200zł

OLEJ !

Zalecany olej do silników diesla DCi Renault z filtrem cząstek stałcyh FAP

Elf  Evolution Full-Tech FE 5W30 5L syntetyczny olej / poprzednio ELF Solaris DPF 5W30

WAŻNE !!!

Serwis podaje wymiany oleju co 30.000 km lub 2 lata jednak mechanicy zalecają skrócenie wymiany do15.000 km lub 1roku przez co zmniejszamy ryzyko poważnych awarii.

Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną.

Czy poleciłbyś ten silnik? (weź udział w głosowaniu)

Tak
zagłosuj
Nie
zagłosuj
Suma głosów: 385

Najbardziej awaryjna część tego silnika?

Turbosprężarka
zagłosuj
Wtryskiwacze paliwa
zagłosuj
Pompa wtryskowa
zagłosuj
Sprzęgło/Dwumasa
zagłosuj
Filtr DPF/FAP
zagłosuj
Zawór EGR
zagłosuj
Suma głosów: 160
Średnia (głosów 36):
(9.17)
Trwałość
 9.53/10
Utrzymanie
 8.47/10
Dynamika
 9.5/10

Głosy według opinii:

342

lub wybierz auto i dodaj opinię

Opinie użytkowników

Megane III Kombi 28.11.2019
Średnia:
(8.67)
Tak

Opinia: 1.9 dCi to najlepszy silnik jaki miałem dotychczas okazję użytkować. I chociaż wszyscy dookoła straszyli, że ten silnik, to największa pułapka, to ja trochę poczytałem, popytałem i wcale nie żałuję decyzji. Poprawiona wersja 130 KM po 2009 roku to całkiem inny rozdział. Z Meganką w kombi radzi sobie więcej niż przyzwoicie, jest stosunkowo cichy i kulturalny, a przy tym niewiele pali. W trasie można spokojnie zejść do poziomu 5,5l, w trybie mieszanym 6,5l. Charakterstyka pracy silnika też mi bardzo odpowiada - silnik rozwija moc dość liniowo, przewidywalnie. Jedyne co bym zmienił, to dość krótka skrzynia - szczególnie 6 bieg na autostradzie przydałby się odrobinę dłuższy. Zmiana oleju co 10 tys. km i problemów nie widać. FAP to też owiany złą sławą element, który jednak nie dał o sobie nawet przez moment znać.

Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (8/10)
Dynamika
 (8/10)

Zalety:- Oszczędność - Trwałość - Charakterystyka pracy - moc, moment obrotowy

Wady: -Dość krótka skrzynia często łączona z tym silnikiem -

Odmiana silnika: 1.9 dCi 130KMRocznik: 2009Przebieg: 178000 Śr. spalanie:
Megane 3 09.11.2019
Średnia:
(10.00)
Tak

Opinia: Megane 3 z tym silnikiem zrobiłem 100 tys. Rewelacyjny silnik. Przez 4 lata tylko zmieniałem olej i filtry. Filtr FAP jakby nie istniał. Przez cały okres eksploatacji nawet check engine nigdy się nie zapalił. Miło wspominam.

Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (10/10)
Odmiana silnika: 1.9 dCi 130KMRocznik / Przebieg: 2010/250000 Śr. spalanie: 6.4
Scenic III 21.08.2019
Średnia:
(10.00)
Tak

Opinia: Super silnik, praktycznie bezobsługowy. Przez 7 lat i ponad 140 tys. km absolutnie żadnej awarii. Zaraz po zakupie podniesiona moc 131KM/300Nm --- 170KM/370Nm - bardzo elastyczny. Jeżdżony w ruchu miejskim jak i po trasach. Używany z głową - nie ma zamulania po 1200 obr./min. Turbo cały czas hula i ma się bardzo dobrze, nie gwiżdże i nie wydaje innych dziwnych dźwięków, nie kopci. Filtr cząstek nie istnieje, poprzez piąty dotrysk (czy jakoś tak) jest na bieżąco wypalany. Pobór oleju również nie występuje. Lany Elf 5W40. Spalanie jazda miejska 7-7,5l - trasa przy 110km/h 6,2l, przy 180km/h 8,1l - więc jest śmiesznie niskie, pomijając fakt, że w Scenicu III przednia szyba jest jak jakiś wiatrołap - poprowadzona poniżej linii maski i pod przednimi słupkami w takim zagłębieniu. Poza wymianami eksploatacyjnymi tj. olej z filtrami, rozrząd czy hamulce - zdarzył się jeden defekt. W kabinie było czuć trochę spalinami. Zużyte okazały się podkładki pod wtryskami - koszt kompletu 4szt. uwaga całe 80PLN. Wymiana samemu. Ot cała awaryjność. Dalej z drobnych wad - więcej jak 180 km/h to on nie lubi i tyle, nie ma co piłować. Fakt, w mieście trzeba się nawajchować, dwójka i trójka są bardzo krótkie. Przy 130km/h i więcej na tylnych siedzeniach robi się po prostu głośno. Pozdrawiam.

Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (10/10)
Odmiana silnika: 1.9 DCi 131KMRocznik / Przebieg: 2009/278.000 Śr. spalanie: 7
Renault megane 3 kombi 03.07.2019
Średnia:
(9.00)
Tak

Opinia: Mam go 4 miesiące; na razie w porządku. Trzeba sie namachać biegami w mieście. Dość cichy po rozgrzaniu. Spalanie w normie.

Trwałość
 (9/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (8/10)
Odmiana silnika: 130km/F9QRocznik / Przebieg: 2011/157 tys Śr. spalanie: 6
Grand Scenic II FL 26.02.2019
Średnia:
(5.33)
Nie

Opinia: Silnik w miarę żwawy, ale turbo dziura nieprzyjemna. Skrzynia 6 biegowa i na trasie w miarę przyzwoicie jechało auto.

Trwałość
 (5/10)
Utrzymanie
 (4/10)
Dynamika
 (7/10)
Odmiana silnika: 130KM/F9QRocznik / Przebieg: 2006/215000 Śr. spalanie: 7

Poradnik techniczny Diesla

Wtryskiwacze paliwa

Wtryskiwacze paliwaJednym z najbardziej newralgicznych elementów układu zasilania silników wysokoprężnych są wtryskiwacze. Obecnie w nowoczesnych silnikach Diesla stosuje się kilka rodzajów wtryskiwaczy. W zależności od producenta i marki są one mniej lub bardziej trwałe.


EGR (zawór recyrkulacji spalin)

EGRPodstawowym zadanie zaworu recyrkulacji spalin EGR (z ang. Exhaust Gas Recirculatio) jest zmniejszenie emisji szkodliwych związków do środowiska. Zawór recyrkulacji poprzez zamontowany wewnątrz magnes, kieruje najbardziej szkodliwe związki do komory gdzie kontynuowany jest proces spalania.


Olej silnikowy

Olej silnikowyObecnie wraz z zaawansowaniem technologicznym silników samochodowych wzrasta efektywność i wydajność olejów silnikowych. Mnogość firm i charakterystyczna specyfikacja zmusza każdego kupującego do zastanowienia się czy na pewno wybraliśmy odpowiedni.