Silnik 1.5 dCi 106KM (K9K 732/764/832) - informacje, opinie, serwisWyświetleń: 42811

dCi

Najnowsze opinie o silnikach

Silnik 1.9 SDI 8V 68KM24.11.2020

Prawdziwy niemiecki czołg. Mało dynamiczny ale za to bardzo oszczędny (4-5l/100km) i bezawaryjny. Koszty utrzymania na poziomie Fiat

Polecam

8.17

Silnik 1.6 HDI 16V 109KM (DV6TED4)24.11.2020

Mam PEUGEOTA 3008 z 2009r i 1,6 HDI 109 KM i prędkością,wyjechałem nim 120 tyś km i żłego śłowa nie powiem o tym silniku. Nie

Polecam

7.46

Silnik 2.0 R4 d 16V 177/184KM (N47D20)23.11.2020

Silnik 2.0d 177km. Najgorszy z możliwych. Pęknięcie na cylindrze. Wymiana poza serwisem kosztowna nie wspominając już o ASO. Z teg

Odradzam

6.38

Silnik 2.0 MZR-CD 143KM DPF (RF7J)23.11.2020

Trzeba dbać o olej, nie wstawiać na zimnym silniku a odwdzięczy się bezawaryjnością

Polecam

8.10

Najważniejsze informacje o silniku

Silnik 1.5 DCi o mocy 106KM wszedł do produkcji w 2006 roku.Jednostka miała zastąpić odmiany z poprzednich lat które były nader awaryjne, największym problemem był wadliwy układ wtryskowy firmy Delphi.Główną zmianą było zastosowanie nowego układu wtryskowego firmy Siemens mniej awaryjnego i tańszego w ewentualnych naprawach.Zmniejszono interwał wymiany oleju maksymalnie do 15 tys.km lub rok co przedtem było główną przyczyną problemów z panewkami.Niestety nie do końca wyeliminowało ten problem który również się zdarza -obrócenia się panewek korbowodowych co w konsekwencji prowadzi do poważnej i drogiej awarii.Jednostka w Polsce nie występowała z FAP-em ale auta z zagranicy mogą posiadać filtr cząstek stałych.W Polsce wszystkie diesle które opuszczają salon są seryjnie wyposażone w FAP jednak odmiana 105KM była produkowana w latach 2006-2010 r i nie posiadała FAP-a.Natomiast w krajach zachodnich prawo było bardziej rygorystyczne i tam wszystkie diesel wyprodukowane od 2008 roku seryjnie posiadały FAP.Dlatego na rynku możemy spotkać wersje z importu wtedy warto sprawdzić czy posiadają FAP.Nie jest to tez duży problem ponieważ filtr cząstek stałych w Renault nie jest tak uciążliwy jak w innych firmach.Filtr wypalany jest przez zwiększenie dawki paliwa która jest podawana do cylindra.Ta metoda nie była do końca dopracowana i w następnych odmianach silnika po 2010 roku zastosowano inne rozwiązanie.Renault sprostał zadaniu i zastosowała system piątego wtrysku który automatycznie czyści FAP przez co filtr stał się całkowicie bezobsługowy .Jednostka wyposażona w dwumasowe koło zamachowe oraz turbinę o zmiennej geometrii łopatek i w 6 biegową skrzynię.Te elementy wpłynęły na bardzo dobrą kulturę pracy silnika dobrą dynamikę oraz niższy poziom spalania .Jednak w razie awarii  poniesiemy wyższe koszty wymiany lub regeneracji osprzętu.Musimy pamiętać o regularnej wymianie olejów i filtrów oraz tankowaniu dobrej jakości paliwa.Silnik 1.5 DCi jest bardzo dobrą jednostką pod warunkiem odpowiedniego traktowania jej,nie wolno zaniechać terminowych wymian oraz tankowania złej jakości paliwa a wtedy bezproblemowo osiągniemy przebiegi 300 tys /km bez najmniejszej awarii !!! 1.5DCI znalazł szerokie zastosowanie w pojazdach różnego segmentu począwszy od małych miejskich samochodów jak np.Clio po przez auta segmentu C jak Megane oraz Mini-Van Grand Scenic.To świadczy o dużej popularności jednostki a co za tym idzie łatwym dostępem do części oraz serwisu.Odmiana 105KM może pochwalić się dobrą dynamiką nawet w pojazdach typu Grand Scenic oraz świetną elastycznością.W połączeniu z  6-biegową skrzynią która wpływa na bardzo dobrą kulturę pracy silnika oraz niski poziom spalania możemy śmiało stwierdzić że jest to jeden z najlepszych silników disela na rynku.Co do trwałości tej odmiany sa podzielone zdania,wszystko zależy od jej użytkowania czy auto jest serwisowane czy nie.Znajdziemy na rynku silnik które przejechały ponad 300 tys bez najmniejszych problemów ale zdarzają się przypadki że przy przebiegach 200 tys.km zdarzały się poważne usterki.Przed zakupem warto się wybrać.do serwisu i sprawdzić w jakiej kondycji jest silnik

Zalety:
trwała konstrukcja
niska waryjność
dobra dynamika
dobra elastyczność
niski poziom spalania

Wady:
obracające się panewki
awaria pompy wysokiego ciśnienia

Dodatkowe informacje eksploatacyjne

Olej !

Serwis podaje wymiany oleju co 30.000 km lub 2 lata jednak mechanicy zalecają skrócenie wymiany do 15.000 km lub 1roku przez co zmniejszamy ryzyko poważnych awarii takich jak :

-awarii panewek

-awarii turbosprężarki

Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną.

Jeśli zauważyłeś błąd w informacjach zawartych w stronie lub chciałbyś dodać coś od siebie napisz do nas.

Czy poleciłbyś ten silnik? (weź udział w głosowaniu)

Tak
zagłosuj
Nie
zagłosuj
Suma głosów: 144

Najbardziej awaryjna część tego silnika?

Turbosprężarka
zagłosuj
Wtryskiwacze paliwa
zagłosuj
Pompa wtryskowa
zagłosuj
Sprzęgło/Dwumasa
zagłosuj
Filtr DPF/FAP
zagłosuj
Zawór EGR
zagłosuj
Suma głosów: 59
Średnia (głosów 33):
(8.57)
Trwałość
 8.55/10
Utrzymanie
 8.76/10
Dynamika
 8.39/10

Głosy według opinii:

294

lub wybierz auto i dodaj opinię

Opinie użytkowników

Megane 3 20.10.2020
Średnia:
(9.33)
Tak

Opinia: W 2010r kupiłem do firmy 3szt Megane z tym silnikiem 1,5dci 106Km. Fajny elastyczny silnik z niskim spalaniem i 6 biegowa skrzynia. Niestety przy 90 tyś zerwał się pasek rozrządu- po gwarancji. W drugim Megane po rozebraniu okazało się że też już brakowało czescib paska tak jakby o coś zaczepił. W trzeciej sztuce pasek był jak nowy ale ona była wyprodukowana 2 miesiące wcześniej..Koniec końców skończyło się na wymianie silnika.. Po czasie dowiedziałem się od mechanika Aso że była akcja serwisowa na przesunięcie pompy paliwa o kilka mm bo mógł zaczepić o nie pasek rozrządu co właśnie miało u mnie miejsce. Teraz Meganki mają 230, 245 i 260 tyś km i myślę że jeszcze mi posłużą.

Trwałość
 (8/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (10/10)

Zalety:Małe spalanie, prosta konstrukcja

Wady:Zerwał się pasek rozrządu

Odmiana silnika: K9kRocznik: 2010Przebieg: 260 Śr. spalanie: 5.5
Megane 2 22.04.2020
Średnia:
(9.67)
Tak

Opinia: Niezawodny od nowości 340 tyś km żadnych usterek.

Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (9/10)
Dynamika
 (10/10)

Zalety:

Wady:

Odmiana silnika: 1.5 dCi 106KMRocznik: 2006Przebieg: 340000 km Śr. spalanie: 5
17.04.2020
Średnia:
(1.00)
Nie

Opinia: miałem i szybko sprzedałem

Trwałość
 (1/10)
Utrzymanie
 (1/10)
Dynamika
 (1/10)

Zalety:

Wady:silnik

Odmiana silnika: Rocznik: 2011Przebieg: 180 Śr. spalanie: 7
scenik 1500 disel 09.04.2020
Średnia:
(1.67)
Nie

Opinia: 161 tysięcy km, po wtryskach poszła obrócona panewka i uszkodziła wał, turbo koszty naprawy policzyli na sześć tysi, kiepski ten motor :(

Trwałość
 (1/10)
Utrzymanie
 (3/10)
Dynamika
 (1/10)

Zalety:0

Wady:słaba dynamika, głośny, spalanie żadna rewelacja, średnio 7 - 7,5, zimą dużo więcej pali

Odmiana silnika: 1500 106KMRocznik: 2011Przebieg: 163 Śr. spalanie: 7.5
Grand Scenic 26.06.2019
Średnia:
(9.00)
Nie

Opinia: Silnik jak dla mnie wystarczająco dynamiczny, ale niestety po niecałych 140 tyś. panewka korbowodowa na trzecim cylindrze obróciła się, do wymiany wał, korbowód, sworzeń tłoka(nie ma możliwości kupna nowego sworznia). Pozostałe panewki wyglądały bardzo dobrze. Tak po za tym wszystko jest w porządku.

Trwałość
 (8/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (9/10)
Odmiana silnika: K9K 732 76kWRocznik / Przebieg: 2007 140000 Śr. spalanie: 6

Poradnik techniczny Diesla

Wtryskiwacze paliwa

Wtryskiwacze paliwaJednym z najbardziej newralgicznych elementów układu zasilania silników wysokoprężnych są wtryskiwacze. Obecnie w nowoczesnych silnikach Diesla stosuje się kilka rodzajów wtryskiwaczy. W zależności od producenta i marki są one mniej lub bardziej trwałe.


Olej silnikowy

Olej silnikowyObecnie wraz z zaawansowaniem technologicznym silników samochodowych wzrasta efektywność i wydajność olejów silnikowych. Mnogość firm i charakterystyczna specyfikacja zmusza każdego kupującego do zastanowienia się czy na pewno wybraliśmy odpowiedni.


Turbosprężarka

TurbosprężarkaWspółcześnie wszystkie nowoczesne pojazdy z silnikiem wysokoprężnym występują z turbosprężarką. Dzięki zastosowaniu tego elementu możliwe jest znaczne zwiększenie osiągów: mocy oraz dynamiki silników Diesla.