Renault

Silnik Renault 2.0 dCi 173KM-178KM M9R

51612
Silnik Renault 2.0 dCi 173KM-178KM M9R

Silniki Renault 2.0 / 2.2 / 2.5 / 3.0 dCi są stosowane w samochodach marki

  • Renault
  • Nissan
  • Opel
  • Infiniti

Silnik Renault 2.0 dCi o mocy 173-178KM występuje w samochodach marki Renault oraz Nissan. Silniki wprowadzono do produkcji w 2005 roku a został skonstruowany przy współpracy inżynierów z Nissana. Silnik o oznaczeniu M9R posiada wtrysk bezpośredni realizowany przy pomocy systemu Common Rail z piezoelektrycznymi wtryskiwaczami firmy Bosch. Ich największą wartością jest precyzyjne dawkowanie paliwa wprost proporcjonalnie do obciążenia silnika, po stronie minusów należy zapisać bardzo wysoką cenę oraz niezwykle trudną regenerację.


  Dużym plusem jest zastosowanie bezobsługowego mechanizmu rozrządu opartego na łańcuchu. Silnik zaopatrzony jest w turbosprężarkę o zmiennej geometrii łopatek, w wersji 173KM chłodzoną cieczą !!! Jej największą zaletą jest lepszy moment obrotowy oraz generowanie większych mocy, wadą wysokie koszta obsługi oraz skomplikowana budowaW silniku zastosowano elektroniczny zawór EGR , niestety egzemplarze z początku produkcji były awaryjne i bardzo kosztowne od 1000-1300zł. Jednostka seryjnie wyposażona w filtr cząstek stałych DPF. Filtr jest całkowicie  bezobsługowy, który samoczynnie wypala się co kilkaset kilometrów.


Producent twierdzi że filtr jest dożywotni, oczywiście przy odpowiedniej jego eksploatacji. Jeżeli będziemy się stosować do zaleceń producenta i odpowiednio użytkować silnik oraz regularnie wymieniać specjalny olej niskopopiołowy nie będziemy mieli problemów z filtrem. Jednak zdarzają  się awarie i jego zapchania zwłaszcza pod czas jazdy miejskiej, wtedy jest możliwość jego wypalania elektronicznego w serwisie. Niestety koszty nie są niskie ponieważ podczas takiej procedury musimy wymienić specjalny olej do DPF który nie jest tani a wchodzi do silnika ponad 7L. Awaryjność jednostki jest na bardzo niskim poziomie ale jest to również uzależnione od jej użytkowania. Zdarzają się auta z silnikami  o przebiegach  200 tys z poważnymi usterkami, przeważnie nie odpowiednio serwisowane.


Do najbardziej kosztownych trzeba zaliczyć awarię układu wtryskowego, koła zamachowego dwumasowego czy turbosprężarki. W razie awarii wtrysków trzeba liczyć się poważnymi kosztami ponieważ wtryski są nienaprawialne (brak możliwości regeneracji). W opinii użytkowników silnik jest chwalony za bardzo dobre osiągi wysoką kulturę pracy oraz niską awaryjność. Dynamika oraz elastyczność zachwyci najbardziej wybredne gusta jest na bardzo wysokim poziomie. Również spalanie jest na przyzwoitym poziomie biorąc pod uwagę pojemność, moc oraz jego zastosowanie w autach segmentu D oraz SUV jest zadowalająca.

Specyfikacja

Rodzaj układu: 4-cylindrowy

Ilość zaworów: 16

Typ wtrysku: bezpośredni

Bezpośredni Common Rail

Zalety

  • trwała jednostka napędowa
  • bardzo dobra dynamika
  • niskie poziomy spalania
  • bezobsługowy mechanizm rozrządu

Wady

  • w razie awarii wysokie koszty serwisu
  • awarie zaworu EGR- cena około 1300zł!!!
  • Drogi serwis - częstsza wymiana oleju
  • Niskopopiołowego 5W30 ilość 7L

Informacje serwisowe

  • Kod silnika: M9R
  • Turbosprężarka: Ze zmienną geometrią
  • Rozrząd: Łańcuch
  • Sprzęgło: Z kołem dwumasowym
  • Filtr cząstek stałych: Występuje
  • Wtryski: Piezoelektryczne  Firma Bosch
  • Ilość oleju silnikowego: 7.4 L, typ oleju: Elf Evolution Full-Tech FE 5W30, wymiana po 30.000km lub 2 lata / zalecana co 15.000 lub 1 rok

Wersja 175KM zawsze występuje z Filtrem  FAP
Wersja 150KM w większości  z Filtrem FAP
Wersja 130KM występowała bez FAP  po 2010r wszystkie modele
Filtr Fap w modelu 2.0 dCi nie stwarza problemów, samoistnie wypala się co kilkaset kilometrów.!!!
W razie zapchania przy jeździe miejskiej możliwość wypalenie elektronicznego w Serwisie.
Brak dolewki jakichkolwiek płynów, co ma miejsce przy filtrach DPF -koncernu PSA
Konieczne jest stosowanie oleju Niskopopiołowego 5W30 (7L) specjalnego do silników z Filtrem Fap.
Wtryski Pizoelektryczne Bosch -nienaprawialne !!! Tylko wymiana na nowe
OLEJ !
Zalecany olej do silników diesla DCi Renault z filtrem cząstek stałcyh FAP
Elf  Evolution Full-Tech FE 5W30 syntetyczny olej / poprzednio ELF Solaris DPF 5W30
WAŻNE !!!
Serwis podaje wymiany oleju co 30.000 km lub 2 lata jednak mechanicy zalecają skrócenie wymiany do15.000 km lub 1roku przez co zmniejszamy ryzyko poważnych awarii.

Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną

Średnia ocena użytkowników

Średnia (głosów: 20) (8.3)
Trwałość 8.2/10
Utrzymanie 8.0/10
Dynamika 8.7/10
Głosy według opinii użytkowników: 16 4

Najbardziej awaryjna część

12%
63%
12%
10%
2%
2%
Suma głosów: 52

Opinie użytkowników

03.11.2022 Laguna 3 GT dCi
(9.3)
Opinia: Silnik bezawaryjny,o wysokiej kulturze pracy, bardzo dynamiczny.Olej należy wymieniać max.co 15tys/co rok.Ja wymieniam co 10tys.Bardzo trwałe wtryskiwacze,turbo oraz sprzęgło i dwumasa.DPF bezproblemowy.Jeśli ktoś użytkuję auto głównie w mieście,warto raz na tydzień przejechać się w kilkunastokilometrową trasę.Moje spalanie wokół komina oscyluje w granicach 7,2l.Przy delikatnej jeździe
  • 10.0/10
  • 8.0/10
  • 10.0/10
  • Silnik: 178KM(Po mapie 210KM i 460NM)
  • Rocznik: 2008
  • Przebieg: 256000
  • Spalanie: 7.0 l/100km
Polecam
18.01.2022 Laguna III phIII
(8.7)
Opinia: Mój pierwszy dizel, kupiony przy przebiegu 62kkm, teraz jest 130kkm. Zmienione mapowanie na 204 KM. Używany głównie na autostradach, czasem zdarzają się po 1100 km na raz. Olej co 15kkm, filtr paliwa co 30kkm. Nie było nigdy poważnej awarii, oleju nie pobiera i nie kopci.
  • 9.0/10
  • 7.0/10
  • 10.0/10
Zalety: Moc, moment, odporność na wysokie obciążenia (7l oleju na 2.0 silnik). Można samemu dogłębnie diagnozować niewielkim kosztem (ddt4all, pyren)
Wady: Szybko niszczy poduszki (wina nadwozia?) Głupio umiejscowiony filtr paliwa (wina nadwozia), wysoki koszt wymiany oleju
  • Silnik: 173 KM
  • Rocznik: 2015
  • Przebieg: 130000
  • Spalanie: 6.7 l/100km
Polecam
09.10.2020 Renault Laguna III ph 2
(9.0)
Opinia: Mam od marca br. wersję 175 koni z 6-cio biegowym automatem w Lagunie III ph2. Silnik do samochodu pasuje idealnie - buda nie wydaje się ociężała, ale też mi już efekt "wow, ma kopyto" przeszedł. To choroba postępowa :D Generalnie, po przejechaniu 15000km nie mam uwag żadnych.
  • 9.0/10
  • 9.0/10
  • 9.0/10
Zalety: Kultura pracy, sposób oddawania mocy.
Wady: Felernie zaprojektowana poduszka olejowa silnika, która szybko sie wyrabia i przenosi część drgań.
  • Silnik: M9R815
  • Rocznik: 2011
  • Przebieg: 149500
  • Spalanie: 7.4 l/100km
Polecam
09.05.2020 laguna 3 hp3
(9.0)
Opinia: Komfort dynamika pancerna turbina po prostu dbać i wymieniać olej co max 20 tyś. zajechać można każde auto, cena do trwałości komfortu niezawodności rewelacyjna dzięki lagunIe II 1.9 DCI
  • 9.0/10
  • 9.0/10
  • 9.0/10
Zalety: komfort trwałość wyposażenie w porównaniu do niemieckich aut
Wady: Brak
  • Silnik: 173 km
  • Rocznik: 2013
  • Przebieg: 420000
  • Spalanie: 7.5 l/100km
Polecam
13.02.2020 Laguna III Grandtour Initiale Paris
(10.0)
Opinia: Kupiłem z przebiegiem 160000 mam obecnie 250 000.Olej wymieniam co 30 tys lub 2 lata. Nic się z nim nie dzieje. Po prostu jeździ. W automacie i kombi przy szybkiej jeżdzie (rekord 600 km w 4 h - spalanie 10/100) pali około 9 l. Spokojna
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • Silnik: 175
  • Rocznik: 2011
  • Przebieg: 250
  • Spalanie: 8.5 l/100km
Polecam