Popularne na rynku

Silnik VW 1.6 TDI 16V CR 105KM EA288

89411
Silnik VW 1.6 TDI 16V CR 105KM EA288

Silniki VAG 1.2 TDI / 1.4 TDI / 1.6 TDI są stosowane w samochodach marki

  • Audi
  • Seat
  • Skoda
  • Volkswagen

Silnik Volkswagen 1.6 TDI 16V o mocy 105KM to jednostka z rodziny silników EA288, która weszła do produkcji w 2012 roku i miała zastosowanie w Audi A3 8V, Seacie Leon III, Skodzie Octavia III oraz VW Golf VII. Jest kontynuacją wcześniejszych odmian EA189, w której zastosowano nowy osprzęt oraz spełniono bardziej rygorystyczne normy spalin Euro 6. W jednostce 1.6 TDI zastosowano kilka rozwiązań mających na celu zmniejszenie kosztów spalania oraz poprawienie dynamiki silnika.


W jednostce wprowadzono nowszy układ wtryskowy z piezoelektrycznymi wtryskiwaczami firmy Bosch o ciśnieniu 2000 bar. Ich największą zaletą jest bardzo precyzyjne dawkowanie paliwa, wprost proporcjonalne do obciążenia silnika. Po stronie minusów należy zapisać bardzo wysoką cenę oraz niezwykle trudną regeneracje. Z silnikiem 1.6 TDI współpracuje turbosprężarka regulowana elektronicznie, która została zintegrowana z kolektorem wydechowym. Jej główną wadą są wyższe koszty napraw przy ewentualnych awariach oraz skomplikowana konstrukcja, zaletą lepszy moment obrotowy oraz generowanie wyższych mocy. Silnik 1.6 TDI posiada nowy system oczyszczania spalin z katalizatorem utleniania, filtrem cząstek stałych DPF oraz układem EGR chłodzonym wodą z dwoma pętlami


.Te wszystkie zabiegi pozwoliły na spełnienie wyśrubowanych norm spalin Euro 6. Niestety DPF jest elementem nader często awaryjnym, który w szczególności daje się we znaki użytkownikom. W szczególności gdy pojazd użytkujemy w jeździe miejskiej dochodzi do jego zapchania. Serwis zaleca jego kontrole przy przebiegu 210.000 km. W opinii kierowców silnik 1.6 TDI należy do udanych konstrukcji, charakteryzuję się małą awaryjnością, niskim spalaniem oraz przyzwoitą kulturą pracy. Po stronie minusów użytkownicy wymieniają wspomniany, problematyczny filtr cząstek stałych.

Specyfikacja

Rodzaj układu: 4-cylindrowy

Ilość zaworów: 16

Typ wtrysku: bezpośredni

Common Rail

Zalety

  • trwała jednostka
  • niska awaryjność
  • dobra dynamika
  • niska spalanie

Wady

  • wysokie koszty serwisu
  • filtr cząstek stałych/jazda miejska

Informacje serwisowe

  • Kod silnika: CLHA
  • Turbosprężarka: Ze zmienną geometrią
  • Rozrząd: Pasek, wymiana po po.180.000km lub 5 lat / nowsze wersje po 210.000 km
  • Sprzęgło: Z kołem dwumasowym
  • Filtr cząstek stałych: Występuje Euro 6
  • Wtryski: Piezoelektryczne  Firma Bosch
  • Ilość oleju silnikowego: 4.7 L, typ oleju: Castrol 5W30 norma 507.00, wymiana po co 30.000 km lub 1 rok

Olej
Bardzo ważną rzeczą jest używanie odpowiedniego oleju do silników z Filtrem cząstek stałych DPF,  serwis zaleca olej  Castrol 5W30 z oznaczeniem VW 504/507.
DPF
Kontrola filtra cząstek stałych przy przebiegu 210.000 km.

Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną

Średnia ocena użytkowników

Średnia (głosów: 6) (8.8)
Trwałość 9.2/10
Utrzymanie 9.0/10
Dynamika 8.3/10
Głosy według opinii użytkowników: 6 0

Najbardziej awaryjna część

9%
23%
49%
6%
9%
6%
Suma głosów: 35

Opinie użytkowników

05.03.2024 Octavia 3
(9.0)
Opinia: Kupiłem to auto jak miał 160 000 a teraz ma 250 000. Auto rzeczywiście bez awaryjne prócz rzeczy eksploatacyjnych typu klocki tarcze i tak dalej. Jedyna sytuacja jaką miałem to zużyły się podkładki miedziane pod wtryskiwaczami i wywaliło mi jeden wtryskiwacz. Osobą mającym ten silnik
  • 9.0/10
  • 9.0/10
  • 9.0/10
Zalety: Niskie spalanie wysoka kultura pracy nie awaryjność
Wady: Cały czas się boję kiedy padnie DPF EGR albo wtryskiwacze. :)
  • Silnik: 1.6tdi
  • Rocznik: 2012
  • Przebieg: 250000
  • Spalanie: 5.8 l/100km
Polecam
22.02.2023 Seat Toledo IV
(9.0)
Opinia: Bardzo fajny silnik, dość dynamiczny. Niskie spalanie w trasie poniżej 4l/100 km. Mam Toledo z 2015 r 1.6 TDi. Przejechałem nim już 60.000 km i bez żadnych problemów. Polecam
  • 10.0/10
  • 9.0/10
  • 8.0/10
Zalety: - niskie spalanie, - brak awaryjności, - DPF ok jak jeździsz często i dużo, - łatwy do tuningu
Wady: - słaby trochę
  • Silnik: 105
  • Rocznik: 2015
  • Przebieg: 191000
  • Spalanie: 4.5 l/100km
Polecam
25.02.2021 Leon III ST
(9.0)
Opinia: Seat Leon ST (III gen) przedlift z 2014 r., 1.6 TDI 105KM CLHA. Przejechane aktualnie 205 tys.km przebiegu, auto użytkowane w Niemczech, 99% jazdy to trasa, spalanie na śmiesznym poziomie ok 5l, jazda autostradowa poniżej 6l, wg mnie bardzo oszczędny silnik, oryginalny DPF, oryginalne sprzęgło,
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • 7.0/10
Zalety: - Trwałość - Spalanie - Brak typowego dla diesla bocianiego klekotania
Wady: - Brakuje mocy do szybkiego wyprzedzenia w trasie
  • Silnik: 105KM/CLHA
  • Rocznik: 2014
  • Przebieg: 205000
  • Spalanie: 5.0 l/100km
Polecam
03.11.2019 Volkswagen Jetta
(8.0)
Opinia: Bardzo dobry silnik jeśli chodzi o spalanie , można zejść poniżej 5 litrów przy dość dynamicznej jeździe co przekłada się na dość duży przebieg na jednym zbiorniku paliwa . Ja zeszedłem ze spalaniem do poziomu 4,1 - 4,3 litra na 100 km. Na pełnym baku
  • 8.0/10
  • 8.0/10
  • 8.0/10
  • Silnik: CAYC / 105 KM
  • Rocznik / Przebieg: 2014 / 120 000
Polecam
10.01.2018 Paweł Włochal
(8.3)
Opinia: mam go 2,5 roku od lipca 2015 w Rapidzie spaceback w odmianie 105 konnej, obecnie okolo 64000 km. Do tej pory dwa serwisy, pierwszy przy 29000 drugi przy okolo 50000. Spalanie zalezy od temperamentu ale ostatnio zauwazyłem ze najlepiej go trzymac na 2000 obrotów, ponizej
  • 8.0/10
  • 9.0/10
  • 8.0/10
  • Silnik: Rapid/105KM
  • Rocznik / Przebieg: 2015/64000
  • Spalanie: 5.0 l/100km
Polecam