Silnik 1.6 TDI 16V CR 75KM (EA189) - informacje, opinie, serwisWyświetleń: 9356

TDI

Najnowsze opinie o silnikach

Silnik 1.5 EcoBlue 8V 95/100KM (Panther)05.08.2020

1,5 Ecoblue 95. 28Tkm Kultura pracy PSA/Renault jednak wyższa - zwłaszcza k9k blue dci. Własna konstrukcja Forda pracuje bardziej d

Polecam

10.00

Silnik 2.0 R4 d 16V 116KM (N47D20)05.08.2020

Klapy wirowe? Z tego co się orientuję w wersji 116 km nie występują...mam ponad 200 tysięcy nalotu i wymieniłem rozrząd za 2500

Polecam

8.00

Silnik 1.6 BlueHDI 8V 115/120KM (DV6FC)05.08.2020

Wszystkie silniki 1,6 BlueHDI 100KM i 120KM posiadają wadę fabryczna paska rozrządu. W książce serwisowej wymiana paska jest przew

Odradzam

7.17

Silnik 1.6 MZR-CD 115KM (Y65)05.08.2020

ważna korekta, wcześniej pisałem o spalaniu 7l/100km, teraz po regeneracji zacisków tylnych hamulców pali mniej bo tylko 6,4l/1000

Polecam

5.89

Najważniejsze informacje o silniku

Silnik 1.6 TDI o mocy 75KM występuje w samochodach segmentu B marki Volkswagen Polo oraz Skoda Fabia.Jest uzupełnieniem rodziny EA189 w której znajdziemy również w zależności od modelu moce 90KM oraz 105KM .Ta wersja weszła do produkcji dopiero w 2009 roku i była stosowana do 2014 roku.Jednostka 4 cylindrowa posiada wtrysk bezpośredni realizowany przy użyciu systemu Common Rail II generacji z piezoelektrycznymi wtryskiwaczami o ciśnieniu 1600 bar. Ich największą wartością jest bardzo precyzyjne dawkowanie paliwa wprost proporcjonalne do obciążenia silnika, po stronie minusów należy zapisać bardzo wysoką cenę oraz niezwykle trudną regeneracje.Niestety układ wtryskowy nie jest mocną stroną tego silnika,bardzo trzeba uważać na złej jakości paliwo.Do przebiegu 100 tys/km praktycznie nic się z nimi nie dzieje,po wyżej zdarzają się poważne problemy z wtryskiwaczami (nie jest to reguła) wszystko jest uzależnione od użytkowania auta. Z silnikiem 1.6 TDI współpracuje turbosprężarka o zmiennej geometrii łopatek firmy BorgWarner/BV39 BV39F-0136. Jej główną wadą są wyższe koszta napraw przy ewentualnych awariach oraz skomplikowana konstrukcja, zaletą lepszy moment obrotowy oraz generowanie wyższych mocy. Silnik  1.6TDI występują z filtrem cząstek stałych DPF (spełnia normę czystości Euro5) elementem nader często awaryjnym. W szczególności gdy pojazd użytkujemy w jeździe miejskiej dochodzi do jego zapchania.Niestety jest to nagminne jeżeli auto jest nie odpowiednio eksploatowane,chodzi o cykliczną wymianę odpowiedniego oleju przystosowanego do DPF-u oraz jazdę miejską.Auta użytkowane na trasach bezproblemowo pokonują przebiegi około 200 tys wtedy mogą napotkać na problem z filtrem.Niestety użytkownicy w miastach na ogół spotykają się z awariami DPF-u już przy przebiegach 80tys/km !!! Co do kwestii rozrządu serwis przewiduje wymianę przy 180.000 km jednak zdarzały się uszkodzenia pompy wody oraz zerwania paska przy niższych przebiegach.Warto zmniejszyć ten interwał maksymalnie do przebiegu 150.000 tys.km zwłaszcza użytkując auto w trudnych warunkach lub w mieście.W opinii kierowców silnik TDI należy do udanych konstrukcji charakteryzuję się niską awaryjnością o ile odpowiednio jest użytkowany oraz serwisowany, w innym przypadku może pochłonąć nie małe koszty.Niewątpliwie atutem jednostki jest niski poziom spalania oraz przyzwoita kulturą pracy. Po stronie minusów użytkownicy wymieniają najczęściej  problematyczny filtr cząstek stałych.

Oznaczenia silnika: CAYA, CAYE

Zalety:
trwała jednostka
niski poziom spalania
przyzwoita kultura pracy

Wady:
awaryjny filtr cząstek stałych
uwaga na zerwanie paska rozrządu
słaba dynamika i niska elastyczność

Dodatkowe informacje eksploatacyjne

Olej

Bardzo ważną rzeczą jest używanie odpowiedniego oleju do silników z Filtrem cząstek stałych DPF,  serwis zaleca olej  Castrol 5W30 z oznaczeniem VW 504/507.

ROZRZĄD !!!

Serwis zaleca wymianę rozrządu co 180.000 km a w trudnych warunkach maksymalnie co 150.000 km !!! Warto o tym pamiętać, ponieważ zdarzały usterki zerwania paska rozrządu oraz awarie pompy wody przed jego wymianą !!!

Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną.

Jeśli zauważyłeś błąd w informacjach zawartych w stronie lub chciałbyś dodać coś od siebie napisz do nas.

Czy poleciłbyś ten silnik? (weź udział w głosowaniu)

Tak
zagłosuj
Nie
zagłosuj
Suma głosów: 4

Najbardziej awaryjna część tego silnika?

Turbosprężarka
zagłosuj
Wtryskiwacze paliwa
zagłosuj
Pompa wtryskowa
zagłosuj
Sprzęgło/Dwumasa
zagłosuj
Filtr DPF/FAP
zagłosuj
Zawór EGR
zagłosuj
Suma głosów: 1
Średnia (głosów 3):
(7.44)
Trwałość
 7.33/10
Utrzymanie
 8/10
Dynamika
 7/10

Głosy według opinii:

21

lub wybierz auto i dodaj opinię

Opinie użytkowników

Skoda Fabia II [FL] końcówka produkcji 24.07.2020
Średnia:
(8.33)
Tak

Opinia: Posiadam samochód od prawie roku. Auto od kupiłem z floty własnego pracodawcy. Kupiłem go jak miał 170 tyś km. Jedyne co musiałem zrobić w aucie po zakupie to serwis olej, rozrząd, filtry i oczyszczenie klimatyzacji. Dodatkowo padł przepływomierz. Obecnie samochód ma 189 tyś, jeżdżę nim w trasie jak i w mieście. Czasem trzeba zrobić wypalanie filtra ale w szczególności trzeba zwracać uwagę na dobrą jakość paliwa jakie wlewamy do tego auta. Polecam zatrzymywać się na znanych stacjach, ponieważ raz za tankowałem auto tylko trochę ze stacji Carrefour to pożałowałem decyzji, ponieważ migała mi kontrolka świeć żarowych przez pewien czas, potem na serwisie się okazało, że to wina gównianej ropy zalanej do zbiornika. Auto współdzieli płytę podłogową z Golfem 4 co za tym idzie, można kupić tanie części do autka. Średnie spalanie autka to 4-5l na 100 km. Autko godne polecenia dla osób, które chcą tanie, ekonomiczne auto w utrzymaniu. Nie jest demonem prędkości ale potrafi też zaskoczyć, przy wyprzedzaniu warto mieć jednak większy zapas. Polecam

Trwałość
 (8/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (7/10)

Zalety:-Niskie spalanie (4-5l na 100km) -Niskie koszty serwisu -Przyjemny klekot diesla

Wady:-Zwracać uwagę na słabej jakości Ropę (tankuj na popularny stacjach paliw) -Brakuje 6 biegu

Odmiana silnika: 1.6 TDI 55KW (75KM) Rocznik: 2014Przebieg: 189 tyś km Śr. spalanie: Ostatnie 4.06l/100km
VW Polo 05.02.2019
Średnia:
(8.00)
Tak

Opinia: silnik 75KM niczym się nie różni od 105 KM tylko oprogramowaniem. Wystarczy wgrać i autozupełnie inaczej jeździ. Co do kultury pracy jest ok. Mam przejechane 110 000 km i poza czujnikiem temperatury spalin wszystko działa jak należy a autko jest eksploatowane głównie w mieście. Raz w miesiącu przegonione w trasę. spalanie na poziomie 5,5 l Co do oleju to warto przejść na Motula do VW i wymieniać regularnie co 10 000 km.

Trwałość
 (8/10)
Utrzymanie
 (8/10)
Dynamika
 (8/10)
Odmiana silnika: 1,6 , 106 kMRocznik / Przebieg: 2009/110000km Śr. spalanie: 5.5
03.02.2019
Średnia:
(6.00)
Nie

Opinia: Silnik jest przekombinowany. Ma zaledwie 75 KM a posiada DPF, dwumasę i turbosprężarkę o zmiennej geometrii łopatek. Lepszym wyborem jest prosty benzynowy silnik.

Trwałość
 (6/10)
Utrzymanie
 (6/10)
Dynamika
 (6/10)
Odmiana silnika: 75Rocznik / Przebieg: 2009 Śr. spalanie: 4

Poradnik techniczny Diesla

EGR (zawór recyrkulacji spalin)

EGRPodstawowym zadanie zaworu recyrkulacji spalin EGR (z ang. Exhaust Gas Recirculatio) jest zmniejszenie emisji szkodliwych związków do środowiska. Zawór recyrkulacji poprzez zamontowany wewnątrz magnes, kieruje najbardziej szkodliwe związki do komory gdzie kontynuowany jest proces spalania.


Wtryskiwacze paliwa

Wtryskiwacze paliwaJednym z najbardziej newralgicznych elementów układu zasilania silników wysokoprężnych są wtryskiwacze. Obecnie w nowoczesnych silnikach Diesla stosuje się kilka rodzajów wtryskiwaczy. W zależności od producenta i marki są one mniej lub bardziej trwałe.


Turbosprężarka

TurbosprężarkaWspółcześnie wszystkie nowoczesne pojazdy z silnikiem wysokoprężnym występują z turbosprężarką. Dzięki zastosowaniu tego elementu możliwe jest znaczne zwiększenie osiągów: mocy oraz dynamiki silników Diesla.