Silnik BMW 2.0d o oznaczeniu M47 występuje w przedziale mocy od 115KM do 163KM. Pierwsze jednostki wysokoprężne o pojemności 2.0 L pojawiły się pod koniec lat 90tych i generowały moc 115KM oraz 136KM. Silnik montowany był w modelu serii 3(E46). Jednostka posiada 4 cylindry , z wtryskiem bezpośrednim realizowanym przy pomocy pompy wtryskowej. Współpracuje z turbosprężarką o zmiennej geometrii łopatek oraz kołem dwumasowym. Właśnie te dwa ostatnie elementy należą do najbardziej awaryjnych.
W dużej mierze wynika to z faktu, iż silniki mają za sobą duże przebiegi, a ich wiek to już ponad 10 lat. Po stronie plusów należy zapisać bezobsługowy mechanizm rozrządu oparty o łańcuch oraz zadowalająca dynamikę i niskie poziomy spalania. Kupując używane BMW z silnikiem 115 lub 136 konnym należy zwrócić szczególną uwagę na przebieg i spróbować go zweryfikować. Wraz z upływem lat silnik ewoluował i w 2001 roku pojawiła się nowa jednostka wysokoprężna z wtryskiem bezpośrednim realizowanym przy pomocy systemu Common Rail z wtryskiwaczami elekrto magenetycznymi.
Ich niewątpliwą zaletą jest możliwość stosunkowo łatwej oraz niedrogiej regeneracji. Po roku 2004 w jednostce zaczęto montować problematyczny filtr cząstek stałych. Element szczególnie podatnym na awarie jeśli poruszamy się w cyklu miejskim. Wówczas dochodzi do nagromadzenia się cząstek sadzy wewnątrz DPF-u i w konsekwencji do jego zatkania oraz spadku mocy silnika. jeżeli auto jest wyposażony DPF zalecany jest odpowiedni olej oraz jego częstsza wymian co 15tys a nie jak przewiduje serwis co 30tys.Jedną z najbardziej awaryjnych części tej jednostki z pierwszych lat produkcji jest pompa wtryskowa, niestety kosz jej jest bardzo wysoki a regeneracji nie koniecznie da efekt.
Nie dotyczy to wersji z zasilaniem Common Rail po 2001 roku , natomiast ta odmiana borykała się z awariami wtryskiwaczy oraz pompy wstępnego ciśnienia. Jednak gdy będziemy chcieli stać się właścicielami auta z tym silnikiem musimy liczyć się z możliwością wyżej opisanych awarii. Dlatego przed zakupem warto sprawdzić stan auta , silnika oraz jego osprzęty bo w przeciwnym razie możemy narazić się na wysokie koszty ewentualnych napraw. Po za tym silnik koncernu BMW ma licznych zwolenników i przy odpowiednim użytkowaniu zrobimy na nim kilkaset tysięcy kilometrów. Po za tym jednostka ta jest chwalona za przyzwoite osiągi, dobrą dynamikę oraz przyzwoity poziom spalania .
Rodzaj układu: 4-cylindrowy
Ilość zaworów: 16
Typ wtrysku: bezpośredni
Bezpośredni -pompa wtryskowa do 2001/ Common Rail od 2001
1998-2001r 2.0d 115-136 KM wtryski bezpośredni -pompa wtryskowa
2001r 2.0d 150KM wtrysk bezpośredni -Common Rail
2004 rok – filtr cząstek stałych występuje w większości aut z tym silnikiem
Silnik 2.0d BMW w latach 1999-2006 występował w Roverze 75 oraz Land Roverze Freelanderze
Średnia (głosów: 32) | (8.5) |
Trwałość | 8.7/10 |
Utrzymanie | 7.6/10 |
Dynamika | 9.1/10 |