Silnik BMW 2.0d o oznaczeniu M47, stosowany w latach 1999 do 2003 r., był montowany w modelu serii 3 (E46). Jednostka wysokoprężna o pojemności 2.0 L pojawiła się pod koniec lat 90-tych i generowała moc 115 KM lub 136 KM. Silnik ten posiadał 4 cylindry, wtrysk bezpośredni realizowany przy pomocy pompy wtryskowej oraz współpracował z turbosprężarką o zmiennej geometrii łopatek i kołem dwumasowym. Te dwa ostatnie elementy należą do najbardziej awaryjnych, głównie ze względu na duże przebiegi i wiek silników (ponad 10 lat).
Pozytywne cechy tego silnika to bezobsługowy mechanizm rozrządu oparty o łańcuch, zadowalająca dynamika i niskie poziomy spalania. Jeśli planujesz zakup używanego BMW z silnikiem o mocy 115 lub 136 KM, zwróć szczególną uwagę na przebieg i spróbuj go zweryfikować. Silnik ten ewoluował, a w 2001 roku pojawiła się nowa jednostka wysokoprężna z wtryskiem bezpośrednim, realizowanym przy pomocy systemu Common Rail i wtryskiwaczami elektromagnetycznymi. Ich zaletą jest możliwość stosunkowo łatwej i niedrogiej regeneracji.
Należy jednak zaznaczyć, że jedną z najbardziej awaryjnych części silnika M47 z pierwszych lat produkcji jest pompa wtryskowa. Niestety, koszt jej naprawy jest bardzo wysoki, a regeneracja nie zawsze przynosi oczekiwane efekty. Ta kwestia nie dotyczy wersji z zasilaniem Common Rail po 2001 roku. Natomiast ta odmiana borykała się z awariami wtryskiwaczy oraz pompy wstępnego ciśnienia. Przy zakupie auta z tym silnikiem warto dokładnie sprawdzić stan samochodu, silnika oraz jego osprzętu, aby uniknąć kosztownych napraw w przyszłości.
Niemniej jednak, silnik koncernu BMW cieszy się dużą popularnością i przy odpowiednim użytkowaniu można przejechać na nim kilkaset tysięcy kilometrów. Jest on również chwalony za przyzwoite osiągi, dobrą dynamikę oraz akceptowalny poziom spalania.
Rodzaj układu: 4-cylindrowy
Ilość zaworów: 16
Typ wtrysku: bezpośredni
Bezpośredni -pompa wtryskowa do 2001/ Common Rail od 2001
1998-2001r 2.0d 115-136 KM wtryski bezpośredni -pompa wtryskowa
2001r 2.0d 150KM wtrysk bezpośredni -Common Rail
2004 rok – filtr cząstek stałych występuje w większości aut z tym silnikiem
Silnik 2.0d BMW w latach 1999-2006 występował w Roverze 75 oraz Land Roverze Freelanderze
Średnia (głosów: 2) | (9.5) |
Trwałość | 10.0/10 |
Utrzymanie | 8.5/10 |
Dynamika | 10.0/10 |