Silnik BMW 3.0d z oznaczeniem M57 to najbardziej rozpoznawalna jednostka diesla BMW która miał szerokie zastosowanie w wielu modelach. Trzeba nadmienić że silnik przez cztery lata z rzędu otrzymywał nagrodę za silnik roku w latach 1998-2002 .Jednostka 6 cylindrowa , z wtryskiem bezpośrednim firmy Bosch. Atutem tego układu jest zastosowanie wtrysków elektromagnetycznych z możliwością ich regeneracji w razie awarii. Jednostka współpracująca z kołem dwumasowym oraz turbosprężarką ze zmienną geometrią łopatek. W silniku zastosowano bezobsługowy mechanizm rozrządu oparty o łańcuch napędzany dwoma wałkami rozrządu.
Takie rozwiązanie przekłada się na rewelacyjne osiągi. W 2002 roku wprowadzono modyfikację silnika o oznaczeniu M57 D30TU . Podstawowe zmiany jakie zostały wprowadzone to podniesienie mocy ze 185KM do 193KM ,modyfikacja układu wtryskowego oraz zmiany w układzie rozrządu. Zastosowano nowszy układ wtryskowy Common Rail z wtryskiwaczami piezoelektrycznymi Bosch. Nowa turbosprężarkę ze sterowaniem łopatek za pomocą nastawnika elektrycznego. Tak jak w poprzedniej wersji rozrząd też jest na łańcuchu ale obecnie napędzany jednym wałkiem a na drugi wałek napęd przekazuje przekładnia zębata. W kolejnych latach silnik zaczął współpracować z problematycznym filtrem cząstek stałych.
Kolejna modyfikacja oznaczeniem D30TU2 został wprowadzony na rynek w 2006 roku. Miał bardzo szerokie zastosowanie w modelach BMW oraz dużą rozpiętość mocy od 193KM do 306KM.Najczęstszą przypadłością tej odmiany są awarie koła pasowego na wale korbowym oraz wrażliwe na złej jakości paliwo wtryskiwacze !!! Przeważnie ma to miejsce przy dużych przebiegach co najmniej ponad 200tys/km. Koszty nie należą do tanich ponieważ w wersjach po 2006 roku silnik wyposażone są w bardziej skomplikowany i droższy osprzęt. Omawiając 3 litrową jednostkę wysokoprężną należy zwrócić uwagę na jednostkę generującą moc 306KM. Posiada ona system twin power turbo czyli podwójne doładowanie.
Reasumując 3.0 litrowy silnik Diesla jest jednostką udaną, całkiem trwała,gwarantująca znakomitą dynamikę oraz przyspieszenie przy jednoczesnym niskim spalaniu. Jednakże wysokie zaawansowanie technologiczne pociąga za sobą spore koszta potencjalnych napraw oraz serwisu.Silnik w opinii użytkowników uchodzi za dobry i przy odpowiednim serwisowaniu nie powinien sprawiać większych problemów. Niestety silnik nie jest niezniszczalny i przy większych przebiegach oraz nie regularnym serwisie zdarzają się awarie osprzętu
Najczęstsze dotyczą turbosprężarki, kolektora dolotowego czy koła dwumasowego .Trzeba nadmienić że silniki z pierwszych lat produkcji są bardzo trwałe i można spokojnie zrobić na nich nawet milion kilometrów bez naprawy. Natomiast jednostki z późniejszych lat produkcji są bardziej awaryjne oraz posiadają bardziej skomplikowany osprzęt i dużo droższy w ewentualnych naprawach.
Rodzaj układu: 6-cylindrowy
Ilość zaworów: 24
Typ wtrysku: bezpośredni
Bezpośredni Common Rail
1998-2002r 3.0d oznaczenie M57- wtrysk bezpośredni -pompa wtryskowa
wtryski elektromagnetyczne Bosch-możliwość regeneracji
2003-2008r 3.0d oznaczenie M57N – wtrysk bezpośredni- Commo Rail
wtryski pizoelektryczne Bosch -brak możliwości regeneracji tylko zakup nowych
2004 rok – filtr cząstek stałych występuje w większości aut z tym silnikiem
Średnia (głosów: 24) | (9.0) |
Trwałość | 9.7/10 |
Utrzymanie | 7.9/10 |
Dynamika | 9.5/10 |