Fiat

Silnik Fiat 1.9 JTD 8V 100KM-105KM UniJet

16256
Silnik Fiat 1.9 JTD 8V 100KM-105KM UniJet

Silniki Fiat D / TD / JTD są stosowane w samochodach marki

  • Alfa Romeo
  • Fiat
  • Lancia

Silnik Fiat 1.9 JTD Unijet o mocy 100KM oraz 105KM. Występuje w samochodach marki Fiat, Alfa Romeo jak również w marce Opel. Zadebiutował  w 1997r w samochodzie Alfa Romeo 156 o mocy 105KM  jako  pierwszy silnik z wtryskiem bezpośrednim w systemie Common Rail I generacji. Konstrukcja 8-zaworowa występowała w kilku odmianach mocy 80KM,85,100KM,105KM oraz 115KM.


Odmiany 100KM oraz 105KM wyposażone są w turbosprężarkę o zmiennej geometrii łopatek, przez co silniki stają się bardziej dynamiczniejsze i elastyczne w porównaniu do odmian o niższych mocach.Jednostki charakteryzują się niskim poziomem spalania, dobrą dynamiką oraz dużą trwałością. Turbosprężarka jak i wtryskiwacze bezawaryjnie znoszą całkiem duże przebiegi. Dużym plusem jest zastosowanie układu wtryskowego firmy Bosch z elektromagnetycznymi wtryskami, w razie ich awarii można je tanio zregenerować.


Do najbardziej awaryjnych podzespołów trzeba zaliczyć problemy z przepływomierzem czy termostatem oraz zapychającym się EGR-em. Jednak nie jest to dużym problemem  ponieważ awarie zazwyczaj można szybko zdiagnozować. Atutem jednostki  jest bezproblemowy serwis oraz dostępność części co przekłada się na niskie koszty ewentualnych napraw. Przy większych przebiegach daje o sobie znać koło dwumasowe,w przypadku jego awarii można je zastąpić kołem jednomasowym. Po stronie minusów należy zapisać przeciętną kulturę pracy oraz wyczuwalną turbodziure. Reasumując, silniki 1.9 JTD mają więcej plusów a niżeli minusów, przede wszystkim są trwałe, mało palą ich serwis nie jest problemem a dostępność części jest zadowalająca.

Specyfikacja

Rodzaj układu: 4-cylindrowy

Ilość zaworów: 8

Typ wtrysku: bezpośredni

Bezpośredni Common Rail

Zalety

  • trwała jednostka napędowa
  • trwały układ wtryskowy
  • trwałe turbosprężarka
  • niskie spalanie
  • stosunkowo tani serwis
  • dostępność zamienników

Wady

  • awarie koła dwumasowego
  • awarie przepływomierza
  • awarie zaworu EGR

Informacje serwisowe

  • Turbosprężarka: Ze zmienną geometrią
  • Rozrząd: Pasek, wymiana po po 120.000km
  • Sprzęgło: Z kołem dwumasowym możliwa wymiana na jednomasowe
  • Filtr cząstek stałych: Brak
  • Wtryski: Elektromagnetyczne  Firma Bosch
  • Ilość oleju silnikowego: 4.3 L, typ oleju: Selenia 5W40, wymiana po co 20.000 km lub 1 rok

Sprzęgło
W razie awarii lub zużycia- koło dwumasowe można wymienić na jednomasowe

Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną

Średnia ocena użytkowników

Średnia (głosów: 7) (9.1)
Trwałość 9.7/10
Utrzymanie 9.3/10
Dynamika 8.3/10
Głosy według opinii użytkowników: 7 0

Najbardziej awaryjna część

8%
15%
15%
38%
8%
15%
Suma głosów: 13

Opinie użytkowników

28.08.2024 Fiat Doblo
(9.3)
Opinia: Nie bede sie rozpisywał kupiłem nowe Doblo 2003 1.9 jtd 103 km przejechał od nowosci w moich rekach 1200000 i nie ma tematu zmieniona 2 razy tubrina 2 razy dwumasa i raz skrzynia przy 980tys wtryski nie miałem najmniejszego problemu z elektryka amortyzatory
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • 8.0/10
Zalety: bezusterkowy
Wady: hmmmmmm
  • Silnik: 103
  • Rocznik: 2003
  • Przebieg: 1200000
  • Spalanie: 6.0 l/100km
Polecam
20.01.2022 Alfa Romeo 145
(8.3)
Opinia: Sam silnik super trwały i dośc oszczędny, srednia kultura pracy. Przez 5 lat użytkowania wymiany wymagal jedynie rozrząd zaniedbany przez poprzednika - mimo braku kilku ząbków na pasku, silnik chodził raczej normalnie! Ingerencji wymagał osprzęt silnika, np dwumasowe koło pasowe, oczywiście pasek, alternator.
  • 10.0/10
  • 8.0/10
  • 7.0/10
Zalety: Trwałość, całkiem niezłe spalanie, niskie koszty serwisowania
Wady: Średnia dynamika i kultura pracy
  • Silnik: 105KM
  • Rocznik: 2000
  • Przebieg: 260000
  • Spalanie: 5.0 l/100km
Polecam
13.04.2018 Karol
(8.7)
Opinia: Od zakupu zrobiłem autem ponad 60 tys km i nie zanotowałem żadnej awarii,poprzedni właściciel przy przebiegu 190 tys wymienił sprzęgło i zawór EGR.Ja wymieniłem oleje filtry i to wszystko,części bardzo tanie a serwis zrobiłem sam.Silnik pracuje dobrze nie jest to rakieta ale daje radę dobrze
  • 10.0/10
  • 9.0/10
  • 7.0/10
  • Silnik: Lancia Lybra Kombi
  • Rocznik / Przebieg: 2003 r 237tys
  • Spalanie: 6.4 l/100km
Polecam
13.10.2016 skull
(10.0)
Opinia: "bardzo dobry !"
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • Silnik: stilo
  • Rocznik / Przebieg: 2000
  • Spalanie: 6.0 l/100km
Polecam
20.11.2014 marek
(10.0)
Opinia: "Używam trzy takie silniki w Punto II 1,9 JTD 100 KM przebieg 295 tys ,Fiat Stilo 1,9 JTD 115 KM przebieg 300 tys no i Fiat Croma 1,9 150 KM po tuningu na 180 KM przebieg 180 tys wszystkie trzy są super. "
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • Silnik: Stilo Punto Croma
Polecam