Fiat

Silnik Fiat 1.3 MultiJet I 16V 75KM

38111
Silnik Fiat 1.3 MultiJet I 16V 75KM

Silniki Fiat 1.3 / 1.6 / 1.9 MultiJet są stosowane w samochodach marki

  • Alfa Romeo
  • Fiat
  • Lancia
  • Jeep

Silnik Fiat 1.3 MultiJet I o mocy 75KM I Generacji znany z Fiata Grande Punto.   Jednostka 4 cylindrowa posiada wtrysk bezpośredni realizowany przy użyciu systemu Common Rail II generacji z wtryskiwaczami elektromagnetyczymi firmy Bosch. Ich największą zaletą jest możliwość regeneracji oraz stosunkowo niska cena.Wersja 75-konna współpracuje z turbosprężarką o stałej geometrii łopatek. W mocniejszych jednostkach zamontowano turbinę o zmiennej geometrii. Po stronie plusów należy zapisać bezobsługowy mechanizm rozrządu oparty o łańcuch.



Silnik posiada zwykłe sprzęgło -jednomasowe do duży plus w razie awarii koszty wymiany to wydatek rzędu 400 zł. Użytkownicy dziwią się że w Oplu gdzie silnik jest stosowany występuje dwumasowe koło a w Fiacie nie. Dokładnie tak jest w opracowaniu układu dla Opla zastosowali w tym silniku koło dwumasowe w fiacie nie. Co do awaryjności można powiedzieć że jest niska pod warunkiem odpowiedniego użytkowania, do najbardziej uciążliwych usterek dochodzi przeważnie przy przebiegu 150-200 tys. Problem może dotyczyć zaworu EGR oraz łańcucha rozrządu który lubi się rozciągnąć a nawet zerwać



Problematyczne jest usytuowanie misy olejowej która jest osadzona bardzo nisko i często dochodzi do jej uszkodzenia w skutek czego wycieka olej co może skończyć się zatarciem silnika. Awaryjność tej jednostki jest uzależniona od jej odpowiedniego serwisowania, wiele modeli aut z tym silnikiem pokonują ponad 200tys/km bez żadnych problemów. Po stronie plusów należy zapisać bezobsługowy mechanizm rozrządu oparty o łańcuch. Wśród kierowców mały fiatowski silnik posiada dobrą opinię chwalony jest za dobrą elastyczność oraz bardzo niskie spalanie

Specyfikacja

Rodzaj układu: 4-cylindrowy

Ilość zaworów: 16

Typ wtrysku: bezpośredni

Bezpośredni Common Rail

Zalety

  • trwała konstrukcja
  • niski awaryjność
  • niski poziom spalania

Wady

  • awarie EGR
  • przeciętna kultura pracy
  • rozciągający się łańcuch rozrządu
  • problemy z nisko osadzoną misę olejową

Informacje serwisowe

  • Kod silnika: 199 A2
  • Turbosprężarka: Ze stałą geometrią
  • Rozrząd: Łańcuch
  • Sprzęgło: Bez koła dwumasowego
  • Filtr cząstek stałych: Brak
  • Wtryski: Elektromagnetyczne  Firma Bosch
  • Ilość oleju silnikowego: 3.2 L, typ oleju: Selenia 5W40, wymiana po 30.000km

Seriws
Przeglądy i wymiany oleju co 30tys od 2009r co 35 tys
ilość oleju 2.8L
Rozrząd na łańcuchu -serwis oraz przegląd przy 250 tys

1.3 Multijet II 16v 90 KM (Euro5) posiada seryjnie DPF !!!
1.3 Multijet  90 KM (Euro4) bez DPF
1.3 Multijet 95KM II generacji seryjnie wyposażony w DPF !!!

Turbosprężarka

1.3 MJT 70KM 75KM Turbina stała geometria
1.3 MJT 90KM 95KM Turbina zmienna geometria

Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną

Średnia ocena użytkowników

Średnia (głosów: 8) (9.0)
Trwałość 8.0/10
Utrzymanie 9.1/10
Dynamika 9.8/10
Głosy według opinii użytkowników: 8 0

Najbardziej awaryjna część

17%
22%
22%
9%
13%
17%
Suma głosów: 23

Opinie użytkowników

14.08.2019 Fiat grande punto
(8.3)
Opinia: "Fiat grande punto 1.3 JTD 75 KM 2007 rok przebieg 391000 rewelacja przy 250 tyś regeneracja turbiny i wymiana łańcucha rozrządu, 370000 wymiana zaworu EGR co 30 tyś wymiana oleju i wszystkich filtrów co 150000 klocki co 200000 szczęki tani w utrzymaniu nie drogie części łatwy w obsłudze polecam "
  • 8.0/10
  • 8.0/10
  • 9.0/10
  • Silnik: 1.3 JTD 75 KM
  • Rocznik / Przebieg: 2007/391000
  • Spalanie: 5.4 l/100km
Polecam
19.10.2018 Maćko
(9.7)
Opinia: Bardzo dobry silnik, punto zakupione z przebiegiem 200tys, teraz ma 300 tys, jedyna usterka to lekkie zapocenie obudowy filtra paliwa koszt części z wymianą 400zł, tyle z napraw na dystansie 100tys km. Spalanie w trasie 4,5, tylko wymiana oleju co 15 tys, rozrząd, sprzęgło, turbo
  • 9.0/10
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • Silnik: Punto II FL 75KM
  • Rocznik / Przebieg: 2004/ 300 tys.
  • Spalanie: 5.0 l/100km
Polecam
29.01.2017 marek
(8.0)
Opinia: "jestem super zadowolony sprzęgło po 330 tys.wymiana zawór egr po 270 zaślepiony 500 tys turbina przepuszcza olej więc regeneracja i auto jezdzi dalej alternator na 530 tys i teraz pompa wysokiego ciśnienia na 538 tys i dalej jeżdżę a jeszcze jedno rozrząd wymieniłem po 400
  • 6.0/10
  • 8.0/10
  • 10.0/10
  • Silnik: 75KM
  • Rocznik / Przebieg: 2010/538000
  • Spalanie: 5.5 l/100km
Polecam
23.10.2015 Michał
(10.0)
Opinia: "Silnik rewelacja, zero problemów. Polecam."
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • Silnik: GP/75KM
  • Rocznik / Przebieg: 2007/182000
  • Spalanie: 4.5 l/100km
Polecam
20.02.2015 Krzysiek
(9.3)
Opinia: "dobry bezawaryjny silnik,największy atut to bardzo niskie spalanie i to przy nodze na gazie,dynamika też wystarczająca.Same plusy i do tego rozrząd na łańcuchu."
  • 8.0/10
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • Silnik: Punto Evo 1.3 16V Multijet75KM
  • Rocznik / Przebieg: 140tys 2010r
Polecam