Fiat

Silnik Fiat 1.6 MultiJet I 16V 90KM

14517
Silnik Fiat 1.6 MultiJet I 16V 90KM

Silniki Fiat 1.3 / 1.6 / 1.9 MultiJet są stosowane w samochodach marki

  • Alfa Romeo
  • Fiat
  • Lancia
  • Jeep

Silnik Fiat 1.6 MultiJet o mocy 90KM  wszedł do produkcji w 2009 roku i był uzupełnieniem wersji 1.6 105KM oraz 120KM. Budowa oparta jest na bloku żeliwnym z dwoma wałkami rozrządu napędzanymi paskiem zębatym. Porównując ją do poprzednika postawiono na poprawę osiągów, niższe spalanie oraz zmniejszenie emisji spalin. Jednostka 4-cylindrowa, posiada wtrysk bezpośredni realizowany przy pomocy systemu Common Rail II generacji. Jest to silnik o stosunkowo prostej konstrukcji i nie sprawiający większych problemów w ewentualnych naprawach.


Wersję  90KM oraz 105KM współpracują z turbosprężarką o stałej geometrii łopatek sterowaną elektronicznie. Bezsprzecznie jej największą zaletą są niższe koszta obsługi. Dużą zaletą siników o niższej mocy (90KM) jest brak filtra cząstek stałych, to ogromny plus dla użytkowników.Co do awaryjności tej odmiany można powiedzieć że jest niska poziomie pod warunkiem odpowiedniego użytkowania, do najbardziej uciążliwych usterek dochodzi przeważnie przy przebiegu 150-200 tys. Problem może dotyczyć zaworu EGR oraz problemu z układem chłodzenia-termostatem (dochodzi do wycieku płynu chłodniczego) !!!


Awaryjność tej jednostki jest uzależniona od jej odpowiedniego serwisowania, wiele modeli aut z tym silnikiem pokonują ponad 200tys/km bez żadnych problemów. Wśród kierowców mały fiatowski silnik posiada dobrą opinię chwalony jest za wysoką kulturę pracy, elastyczność oraz niskie spalanie. Po stronie minusów trzeba zapisać słabszą dynamikę spowodowaną mniejszą mocą oraz zastosowaniem turbosprężarki o stałej geometrii łopatek. Zdecydowanie jednostka polecany do użytkowania w ruchu miejskim, brak DPF-u tej odmiany jest jej największym atutem.

Specyfikacja

Rodzaj układu: 4-cylindrowy

Ilość zaworów: 16

Typ wtrysku: bezpośredni

Bezpośredni Common Rail

Zalety

  • trwała konstrukcja
  • niska awaryjność
  • niski poziom spalania
  • brak filtra cząstek stałych DPF

Wady

  • słabsza dynamika
  • awarie układu chłodzenia
  • wycieki płynu chłodniczego
  • awarie EGR

Informacje serwisowe

  • Turbosprężarka: Ze stałą geometrią
  • Rozrząd: Pasek, wymiana po 140.000 Km lub 5 lat
  • Sprzęgło: Z kołem dwumasowym
  • Filtr cząstek stałych: Brak
  • Wtryski: Elektromagnetyczne  Firma Bosch
  • Ilość oleju silnikowego: 4.6 L, typ oleju: 5W30, wymiana po 32.000 lub 2 lata/zalecana wymiana co 20.000 km
Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną

Samochody z tym silnikiem

Średnia ocena użytkowników

Średnia (głosów: 3) (7.7)
Trwałość 7.3/10
Utrzymanie 9.3/10
Dynamika 6.3/10
Głosy według opinii użytkowników: 2 1

Najbardziej awaryjna część

0%
0%
100%
0%
0%
0%
Suma głosów: 4

Opinie użytkowników

26.10.2018 Szczepan
(7.3)
Opinia: Fiat bravo2 z oslabionym silnikiem 1,6 mjet 90KM. Jest slaby przy stacie, zdarzylo ze zgasl na swiatlach przy ruszaniu, trzeba go krecic do wyzszych obrotow - slaby moment na niskich, Momentami irytujacy. Na trasie OK. A zalety: przy emeryckiej jezdzie 80-90 po wiejskich drogach spala
  • 8.0/10
  • 10.0/10
  • 4.0/10
  • Silnik: bravo 2
  • Rocznik / Przebieg: 2010
  • Spalanie: 5.5 l/100km
Polecam
04.05.2018 Maciek
(9.0)
Opinia: Co do tego silnika to nic złego nie można powiedzieć jest cichy i bezawaryjny oraz bardzo taniu w utrzymaniu.Nie jest to demon prędkosci ale swoje jedzie bez problemu,najważniejsze że spalana tyle co nic bo średnio 5.5l co chcieć więcej.
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • 7.0/10
  • Silnik: Bravo 90KM
  • Rocznik / Przebieg: 2011r 163.000km
  • Spalanie: 5.5 l/100km
Polecam
03.12.2014 roman
(6.7)
Opinia: "silnik 90km to słaba jednostka mocy spalanie 6-6.5 średnio 6.2 awaryjność to łącznik stabilizatora oraz tylne amory na autostradzie bardzo głośno furkocze powietrze drzwiami z silnikiem 120km byłby lepszy mój przebieg to 150tyś auto z2011r przy ruszaniu z pod świteł albo wyprzedzanie to makabra"
  • 4.0/10
  • 8.0/10
  • 8.0/10
  • Silnik: fiat doblo 1.6/jtd
  • Rocznik / Przebieg: 2011 r 150.tyś
  • Spalanie: 6.2 l/100km
Odradzam