Fiat

Silnik Fiat 1.6 MultiJet I 16V 105KM

38589
Silnik Fiat 1.6 MultiJet I 16V 105KM

Silniki Fiat 1.3 / 1.6 / 1.9 MultiJet są stosowane w samochodach marki

  • Alfa Romeo
  • Fiat
  • Lancia
  • Jeep

Silnik Fiat 1.6 MultiJet o mocy 105KM to nowoczesna jednostka wysokoprężna montowana w samochodach Alfa Romeo, Fiat, Lancia oraz Suzuki. W zależności od modelu silnik posiada moc 90KM, 105KM lub 120KM. Jednostka zadebiutowała w 2008 roku, jest spokrewniona z poprzednikiem – silnikiem 1.9 JTD. Budowa oparta jest na bloku żeliwnym z dwoma wałkami rozrządu napędzanymi paskiem zębatym. Porównując ją do poprzednika postawiono na poprawę osiągów, niższe spalanie oraz zmniejszenie emisji spalin. Jednostka 4-cylindrowa, posiada wtrysk bezpośredni realizowany przy pomocy systemu Common Rail II generacji.


Jest to silnik o stosunkowo prostej konstrukcji i nie sprawiający większych problemów w ewentualnych naprawach. Wersję  90KM oraz 105KM współpracują z turbosprężarką o stałej geometrii łopatek sterowaną elektronicznie. Bezsprzecznie jej największą zaletą są niższe koszta obsługi.Występowały dwie odmiany tego silnika jedna spełniała normy spalin Euro 4 i nie posiadała DPF-u druga spełniająca normy spalin Euro 5 miała montowany seryjnie filtr DPF.


Przeważnie miało te miejsce przy wersjach aut z zagranicy gdzie normy spalin wprowadzane były seryjnie od 2008 roku w Polsce od 2010 roku.Rozwiązanie jakie zastosował Fiat – montaż filtra DPF tuż za turbosprężarką, jest bardzo funkcjonalne, ma to na celu osiągnięcie maksymalnej temperatury do wypalenia sadzy. Dodatkowo trzeba wspomnieć że filtr u Fiata jest całkowicie bezobsługowy, bez konieczności dodawania jakichkolwiek płynów, jak to miało miejsce przy innych filtrach FAP/DPF. W razie zapchania dozowana jest automatycznie większa dawka paliwa do jego wypalenia. Silnik charakteryzuje się dobrą dynamiką, małym zapotrzebowaniem na paliwo, niezła kulturą pracy oraz małą awaryjnością.

Specyfikacja

Rodzaj układu: 4-cylindrowy

Ilość zaworów: 16

Typ wtrysku: bezpośredni

Bezpośredni Common Rail

Zalety

  • trwała jednostka
  • prosta konstrukcja
  • niska awaryjność
  • wysoka kultura pracy
  • niski poziom spalania

Wady

  • awarie zaworu EGR
  • możliwość występowania DPF-u
  • problem z uszczelką między smokiem a pompą oleju

Informacje serwisowe

  • Turbosprężarka: Ze stałą geometrią
  • Rozrząd: Pasek, wymiana po co140.000 Km lub 5 lat
  • Sprzęgło: Z kołem dwumasowym
  • Filtr cząstek stałych: Brak po 2008 r wersje zagraniczne
  • Wtryski: Elektromagnetyczne  Firma Bosch
  • Ilość oleju silnikowego: 4.6 L, typ oleju: 5W30, wymiana po 32.000 lub 2 lata/zalecana wymiana co 20.000 km

Silnik 1.6 MultiJet 105KM -kod silnika 198A3000
1.6 Multijet 16V 105 KM (Euro5) z  DPF –
198AXH1B 07C – DPF
198AXH1B 07D – DPF

198AXH1B 07E – wersja Euro4 DPF

198AXH1B 07F – wersja Euro4 DPF
( numery na tabliczce pod maską silnika)
1.6 Multijet 16V 105 KM (Euro4) bez DPF
198AXHIB 07 – bez DPF

198AXHIB 07B – bez DPF

(numer na tabliczce pod maską silnika)

Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną

Średnia ocena użytkowników

Średnia (głosów: 9) (9.5)
Trwałość 9.4/10
Utrzymanie 9.6/10
Dynamika 9.4/10
Głosy według opinii użytkowników: 9 0

Najbardziej awaryjna część

5%
15%
10%
5%
5%
60%
Suma głosów: 20

Opinie użytkowników

01.05.2024 Doblo Cargo II
(10.0)
Opinia: Witam, silnik 198A3000, przebieg 518000 kilometrów, rocznik 2015, Doblo Cargo. Wymieniano dwu-masę ze sprzęgłem przy przebiegu 505000, silnik i turbo jeszcze oryginalne. Niezastąpiony wół roboczy:)
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • 10.0/10
Zalety: Trwałość i niewielkie koszty eksploatacji
Wady: Jak dla mnie brak
  • Silnik: 1.6 105 HP
  • Rocznik: 2015
  • Przebieg: 518000
  • Spalanie: 5.2 l/100km
Polecam
21.01.2021 Fiat Bravo II
(10.0)
Opinia: Silnik godny polecenai jak również cały osprzęt,jest dynamiczny i elastyczny jedyny minus to jego głośna praca.Spalanie w normie wychodzi średnio 6L na trasie do 90km/h można zejść do 4.2 l.Jak dla mnie super zero awarii do miasta idealny bo nie posiada DPF-u na trasie super
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • 10.0/10
Zalety: trwałość,6-biegowa skrzynia,niskie spalanie,bark DPF
Wady: głośna praca
  • Silnik: 1.6.MultiJet 105KM
  • Rocznik: 2009.r
  • Przebieg: 174.000
  • Spalanie: 6.0 l/100km
Polecam
12.04.2020 500 L living
(10.0)
Opinia: Bardzo elastyczny i ekonomiczny, średnia spalanie z 30.000 km to 5,2 w fiacie 500 L living (przedłużona 7-os. wersja), nie miałem przez 6 lat użytkownia żadnej awarii, nie działa system start - stop ale od nowości go nie włączałem/używałem. Przejechałem autem 151.000 km, olej wymieniam
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • 10.0/10
Zalety: niskie spalanie, niezawodność, niesamowita elastyczność i dynamika na 3 -5 biegach
Wady: dość głośny ale nie męczący
  • Silnik: 105 km
  • Rocznik: 2013
  • Przebieg: 151.000
  • Spalanie: 5.2 l/100km
Polecam
14.03.2020 Doblo V
(9.7)
Opinia: Pracuje w Doblo cargo, to jeden z tych silników co wydają się dużo silniejsze niż są na papierze,jest całkiem mocny, cichy, w trasach po wiochach 5,3l, zakorkowane miasto 6.5, autostrada to zależy od prędkości można spalić 5,5 ale można też 8 jak się jedzie szybko.
  • 10.0/10
  • 9.0/10
  • 10.0/10
Zalety: Spalanie Dynamika Bezawaryjność
Wady: Jak się coś w końcu popsuje to będzie bolało
  • Silnik:
  • Rocznik: 2015
  • Przebieg: 143000
  • Spalanie: 6.5 l/100km
Polecam
16.10.2019 Fiat Bravo II
(9.3)
Opinia: Pancerny silnik. Zero wycieków. Dość dynamiczny i bardzo oszczędny. Na autostradzie spalanie ok. 6,5 l/100km, poza miastem ok. 5,4 l/100km, miasto ok. 6 l/100km. Silnik pracuje z 6-cio biegową manualną skrzynią i spokojnie daje radę w Fiacie Bravo. Jedyny minus to dość głośna praca. Silnik
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • 8.0/10
  • Silnik: 1,6 MultiJet 105KM bez DPF
  • Rocznik / Przebieg: 2009
  • Spalanie: 5.6 l/100km
Polecam