Silnik Fiat 1.6 Multijet II 95/105 KM to II GENERACJA MJT, która pojawiła się w 2012 roku. Silniki MultiJet spełniające normy spalin Euro 5 są seryjnie wyposażone filtr DPF oraz system Start&Stop. W odróżnieniu od starszych konstrukcji w silniku zmodernizowano filtr DPF oraz zastosowano III generacji układ wtryskowy.
Nowy system Common Rail dzięki zastosowaniu hydraulicznego zaworu bardzo precyzyjnie dawkuje ilość paliwa, co przekłada się na zmniejszenie spalania oraz elastyczniejszą pracę silnika. W jednostce występuje turbosprężarka o zmiennej geometrii łopatek oraz filtr cząstek stałych DPF.Rozwiązanie jakie zastosował Fiat – montaż filtra DPF tuż za turbosprężarką, jest bardzo funkcjonalne, ma to na celu osiągnięcie maksymalnej temperatury do wypalenia sadzy.
Dodatkowo trzeba wspomnieć że filtr u Fiata jest całkowicie bezobsługowy, bez konieczności dodawania jakichkolwiek płynów, jak to miało miejsce przy innych filtrach FAP/DPF. W razie zapchania dozowana jest automatycznie większa dawka paliwa do jego wypalenia. Trzeba jednak pamiętać że przy jeździe miejskiej wcześnie czy później dochodzi do jego zapchania. Kolejnym nowatorskie rozwiązaniem wpływającym na oczyszczanie spalin jest zastosowanie katalizatora w pętli zamkniętej (Close Coupled Diesel Particulate Filter) oraz zintegrowanego systemu EGR (Exhaust Gas Recirculation) .
Rozwiązania wpływają na niższą emisję spalin oraz zużycie paliwa. Co do awaryjności można śmiało stwierdzić że jest niska pod warunkiem odpowiedniego użytkowania. Do pierwszych do najbardziej uciążliwych usterek może dochodzi przeważnie przy przebiegu 150-200 tys. Problem przeważnie dotyczy zaworu EGR oraz oraz filtra cząstek stałych !!!Kierowców użytkujących auta z tym silnik chwalą sobie go za wysoką kulturę pracy, elastyczność oraz niskie spalanie
Rodzaj układu: 4-cylindrowy
Ilość zaworów: 16
Typ wtrysku: bezpośredni
Bezpośredni Common Rail
Średnia (głosów: 2) | (8.3) |
Trwałość | 8.0/10 |
Utrzymanie | 8.5/10 |
Dynamika | 8.5/10 |