Silnik Fiat 1.9 8V MultiJet o mocy 120-130KM wszedł do produkcji w 2002 roku i miał szerokie zastosowanie w modelach Alfa Romeo, Fiat jak również w Oplu oraz Sabbie do 2010 r. Silnik jest kontynuacją wersji JTD w której wprowadzono nowsze rozwiązania oraz zwiększono moce. Po sukcesie starszej wersji Fiat postawił na sprawdzone rozwiązania i tak powstał nowszej generacji silnik o nazwie MultiJet. Jednostka w odróżnieniu od wersji JTD różniła się nowszym układem wtryskowym Common Rail II generacji oraz bardziej zaawansowanym osprzętem.
Właśnie odmiana 120-konna jest uznawana za najbardziej popularną i obecnie najczęściej spotykana na rynku wtórnym. Na swój sukces zapracował dużą trwałością oraz dobrymi osiągami przy niskim poziomie spalania. Jednak nie jest wolna od awarii do najczęstszych trzeba zaliczyć problem z kołem dwumasowym które zazwyczaj zaczyna szwankować przy przebiegu 200 tys /km. Kolejną przypadłością która daje się we znaki jest zawór recyrkulacji spalin EGR,oraz czujnik położenia wału.Na szczęście te awarie są łatwe do zdiagnozowania i bez większych problemów naprawiane.
O ile koło dwumasowe jest dosyć kosztowne to sam EGR oraz czujnik nie jest aż tak problematyczny i kosztowny w naprawie. Trzeba pamiętać że wersje po 2007 roku mogą współpracować z filtrem cząstek stałych DPF zwłaszcza w autach z importu gdzie samochody seryjnie wychodziły z DPF-em. Auta z Polskiej sieci dilerskiej dopiero po 2010 roku były serynie wyposażone w filtr cząstek stałych, tak że w tej wersji nie występował ponieważ silnik był stosowany do 2010 roku. Przed zakupem warto sprawdzić czy auto posiada DPF czy nie (po niżej podane są podane kody silnika z oznaczeniem czy auto posiada filtr czy nie).
Ta odmiana współpracuje z turbosprężarką o zmiennej geometrii łopatek Garret, co jest dużą zaletą bo przekłada się na bardzo dobre osiągi. Zarówno wersja JTD jak i Multijet stosuje wtryskiwacze elektromagnetyczne firmy Bosch, które można stosunkowo tanio zregenerować. Użytkownicy chwalą sobie jednostkę za wysoką kulturę bardzo dobrą dynamikę pracy przy stosunkowo niskim poziomie spalania. Dużym atutem silnika jest bardzo duża trwałość który przy odpowiednim użytkowaniu bezproblemowo osiąga przebiegi 500 tys/km. Również serwis nie sprawia większych problemów a dostęp do części jest bezproblemowy.
Opis Ogólny
Jednostka MultiJet występowała z 8 lub 16 zaworową głowicą. Silnik z 8 zaworami w głowicy generuje moc od 100 do 130KM. Z kolei silnik 16V wytwarza moc od 136KM do 150KM bądź od 180KM do 190KM. Większość współpracuje z turbosprężarką o zmiennej geometrii. Zarówno wersja JTD jak i Multijet stosuje wtryskiwacze elektromagnetyczne firmy Bosch, które można stosunkowo tanio zregenerować.W 2009 roku Fiat wprowadził nową generację silników Multijet 2. Istnieje również jednostka wysokoprężna o pojemności 1.9L z podwójnym doładowaniem. Jest bardzo zaawansowana technologicznie, a co za tym idzie droga oraz trudna w ewentualnej naprawie.
Rodzaj układu: 4-cylindrowy
Ilość zaworów: 8
Typ wtrysku: bezpośredni
Bezpośredni Common Rail
Silnik 1.9 8V MultiJet 120KM -wersje w których występuje filtr cząstek stałych DPF !
kod silnika 192A8000
198AXB1A 01 – bez DPF
198AXB1A 01C – DPF
198AXB1A 01B – bez DPF
198AXB1A 01D – DPF
kod silnika 192B4000
198AXD1A 03 – bez DPF
198AXD1A 03C – DPF
198AXD1A 03B – bez DPF
198AXD1A 03D – DPF
kod silnika 192B5000
198AXE1A 04 – DPF
198AXE1A 04C – bez DPF
198AXE1A 04B – DPF
198AXE1A 04D – bez DPF
( numery na tabliczce pod maską silnika)
Średnia (głosów: 9) | (8.8) |
Trwałość | 8.7/10 |
Utrzymanie | 8.1/10 |
Dynamika | 9.6/10 |