Silnik Fiat 1.9 MultiJet 190KM Twin Turbo to konstrukcja 16-zaworowa z 6-biegową skrzynią biegów zadebiutowała w 2008 roku – montowana tylko w Lancia Delta. Jest wspólnym dziełem koncernów Fiata oraz General Motors. Występuję również odmiana o mocy 180KM ale jest przeznaczona tylko dla General Motor i montowana była w Sabbie oraz Cadillacu. Zastosowano dwie turbosprężarki różniące się wielkością o ostałej geometrii łopatek uruchamiane sekwencyjnie.
Jest to bardzo dobre rozwiązanie które pozwala na osiągnięcie wysokiego momentu obrotowego i wpływa na efektywność pracy silnika.Zwiększono również sprzęgło i wzmocniono dwumasę. Zarówno wersja JTD jak i Multijet stosuje wtryskiwacze elektromagnetyczne firmy Bosch, które można stosunkowo tanio zregenerować. Na plus trzeba zapisać bardzo trwałe koło dwumasowe oraz turbosprężarki.W opinii użytkowników silnik chwalony jest za bardzo dobre osiągi, wysoką kulturę pracy niski poziom spalania . Również awaryjność nie jest wysoka przez lata zostały wyeliminowane uciążliwe usterki, jednak wszystko jest uzależnione od eksploatacji jednostki oraz jej serwisowania.
Najbardziej uciążliwy jest filtrem cząstek stałych DPF zwłaszcza podczas jazdy miejskiej, problem też dotyczy zaworu EGR który jest elektroniczny i droższy w wymianie. Usterki najczęściej zdarzają się przy przebiegach powyżej 200. tys/km oraz podczas złej eksploatacji. Trzeba pamiętać że dzisiejsze diesle są bardzo zaawansowane technologicznie i naszpikowane elektroniką która czasami lubi szwankować a wtedy koszty ich naprawy są bardzo wysokie.
Rodzaj układu: 4-cylindrowy
Ilość zaworów: 16
Typ wtrysku: bezpośredni
Bezpośredni Common Rail
Odmiany jednostek 1.9 MultiJet
– 8v- od 100 do 130 KM,
-16v- od 136 do 150 KM
-16v- od 180 do 190 KM od 2008 roku (dwie turbosprężarki)
Średnia (głosów: 6) | (8.1) |
Trwałość | 8.3/10 |
Utrzymanie | 6.8/10 |
Dynamika | 9.0/10 |