Silnik Fiat 2.0 MultiJet II 170KM II Generacji jest odmianą, która weszła do produkcji rok po wersji 165-konnej i debiutowała w Alfie Romeo 156 w 2009 roku. Została oparta na sprawdzonej konstrukcji 1.9 MultiJet w której wykorzystano najnowsze technologie.Jednostka przeszła szereg modyfikacji które pozwoliły spełnić rygorystyczne normy spalin Euro5. Silnik seryjnie współpracuje z filtrem cząstek stałych DPF i posiada elektrycznie sterowany zawór EGR.
Znajdziemy tu nowej generacji układ wtryskowy Common Rail o ciśnieniu 2000 bar ,dzięki zastosowaniu hydraulicznego zaworu bardzo precyzyjnie dawkuje ilość paliwa, co przekłada się na zmniejszenie spalania oraz elastyczniejszą pracę silnika. W odróżnieniu od starszych konstrukcji w silniku zastosowano turbosprężarkę o stałej geometrii łopatek z elektronicznym sterowaniem co przekłada się na wzrost mocy oraz wysoki moment obrotowy 350 Nm przy 1750 obr./min. Po za nowatorskimi rozwiązaniami konstruktorzy postawili na niezawodność i wyeliminowali najbardziej uciążliwe usterki trapiące wcześniejsze modele.
Przez to silnik stał się jednym z najmniej awaryjnych jednostek na rynku. Jednak w niektórych odmianach silnik boryka się z problemami dużego ubytku oleju, oraz jak to ma miejsce przy nowoczesnych dieslach problem z osprzętem. Najbardziej uciążliwy jest filtrem cząstek stałych DPF zwłaszcza podczas jazdy miejskiej, problem też dotyczy zaworu EGR który jest elektroniczny i droższy w wymianie. Usterki najczęściej zdarzają się przy przebiegach powyżej 200. tys/km oraz podczas złej eksploatacji. Trzeba pamiętać że dzisiejsze diesle są bardzo zaawansowane technologicznie i naszpikowane elektroniką która czasami lubi szwankować a wtedy koszty ich naprawy są bardzo wysokie.
Opis Ogólny
Silnik ma zastosowanie w marce Fiat, Alfa Romeo, Lancia, Opel, Saab oraz Suzuki. W zależności od modelu posiadał moc 136KM,170KM. oraz 190KM. Jednostka 4 cylindrowa posiada bezpośredni wtrysk paliwa realizowany przy pomocy systemu Common Rail II generacji z wtryskiwaczami elektromagnetycznymi firmy Bosch. Ich największą zaletą jest stosunkowo tania możliwość regeneracji w przypadku awarii. Jednostka współpracuje z turbosprężarką o zmiennej geometrii łopatek. W trosce o przestrzeganie restrykcyjnych norm emisji spalin w 2.0JTD zastosowano dwa awaryjne elementy: zawór recyrkulacji spalin EGR oraz filtr cząstek stałych. W modelu Saab 9-5 zastosowano system Bi-turbo generujący moc 195KM. Rozwiązanie to przekłada się na świetną dynamikę i pracę silnika, jednakże w przypadku awarii jednostka jest bardzo droga i trudna w naprawie.
Rodzaj układu: 4-cylindrowy
Ilość zaworów: 16
Typ wtrysku: bezpośredni
Bezpośredni Common Rail
Bardzo ważną rzeczą jest używanie odpowiedniego oleju do silników z Filtrem cząstek stałych DPF, niskopopiołowy Selenia WR Pure Energy (5W-30)/ możliwość wskazania wymiany przez komputer pokładowy !!!
Średnia (głosów: 3) | (9.7) |
Trwałość | 10.0/10 |
Utrzymanie | 9.0/10 |
Dynamika | 10.0/10 |