Silnik Fiat 2.4 20V MultiJet o mocy 175-185KM wprowadzony na rynek w 2003 roku. W odróżnieniu od starszej wersji 2.4 JTD zastosowano głowicę 20V-zaworową oraz II generacją wtrysku bezpośredniego pod nazwą Multijet. W nowoczesnych silnikach Multijet występuje turbosprężarka o zmiennej geometrii oraz filtr cząstek stałych. Generuje moc 180KM,200KM, a nawet 210KM.
W opinii użytkowników silnik cieszy się dobrą opinią za znakomitą dynamikę, niezły poziom spalania oraz dobrą kulturę pracy. Po stronie minusów należy zapisać drogie części zamienne, większość awaryjność w stosunku do pierwszej generacji oraz wysokie koszta obsługi silników Multijet. Do pierwszych do najbardziej uciążliwych usterek może dochodzi przeważnie przy przebiegu 150-200 tys.Najbardziej uciążliwy jest filtrem cząstek stałych DPF zwłaszcza podczas jazdy miejskiej, problem też dotyczy zaworu EGR który jest elektroniczny i droższy w wymianie. Usterki najczęściej zdarzają się przy przebiegach powyżej 200. tys/km oraz podczas złej eksploatacji.
Trzeba pamiętać że ta wersja jest bardziej zaawansowana technologicznie od wcześniejszej odmiany a co za tym idzie koszty ich naprawy nie należą do tanich. W ogólnej opinii użytkownicy chwalą sobie silnik za wysoką kulturę pracy, elastyczność oraz przyzwoity poziom spalanie. Musimy pamiętać że wcześniejsza odmiana 10V była trwalsza a ewentualne usterki tańsze w naprawie, w wersji 20V zastosowano nowsze rozwiązania i droższy osprzęt co w przekłada się na wyższe koszty użytkowania.
Rodzaj układu: 5-cylindrowy
Ilość zaworów: 20
Typ wtrysku: bezpośredni
Bezpośredni Common Rail
I generacja 1997-2002r
2.4 JTD 10V -duża większa żywotność , prostsza konstrukcja, tańszy serwis
II Generacja od 2003r
2.4 JTD 20V MultiJet -bardziej zaawansowana technologicznie konstrukcja , droższy serwis , większa awaryjność . Dodatkowo zastosowano,filtr cząstek stałych
Średnia (głosów: 16) | (8.7) |
Trwałość | 9.3/10 |
Utrzymanie | 7.4/10 |
Dynamika | 9.5/10 |