Mazda

Silnik Mazda 1.6 MZ-CD 16V 90KM-109KM Y6

50501
Silnik Mazda 1.6 MZ-CD 16V 90KM-109KM Y6

Silniki Mazda MZ-CD / MZR-CD są stosowane w samochodach marki

  • Mazda

Silnik Mazda 1.6 MZ-CD występuje w modelu Mazda 2 oraz Mazda 3. Generuje moc 90, 95 lub 109KM. Silnik został całkowicie opracowany przez francuski koncern PSA przy współpracy inżynierów Forda. Jednostka 4 cylindrowa posiada wtrysk bezpośredni realizowany przy pomocy systemu Common Rail z wtryskiwaczami elektromagnetycznymi firmy Bosch. Bezspornie ich największa zaletą jest możliwość stosunkowo taniej regeneracji.


Słabsza wersja 90 konna w większości  występuje bez koła dwumasowego współpracuje z turbosprężarka o stałej geometrii łopatek. Silniki o mocach powyżej 109KM posiadają koło dwumasowe oraz turbosprężarkę o zmiennej geometrii łopatek, co przekłada się na dynamikę, przyspieszenie oraz wyższą kulturę pracy. W celu przestrzegania rygorystycznych norm czystości spalin nowsze silniki kooperują z problematycznym filtrem cząstek stałych. Element awaryjny zwłaszcza w cyklu miejskim. Wówczas może dojść do jego zapchania cząstkami sadzy i w efekcie spadku mocy silnika i podniesieniu się poziomu oleju oraz uszkodzenia wtrysków. Niestety koszt wymiany na nowy element to kwota około 3-4 tys. zł (usunięcie około 1000zł-niestety nie jest to zgodne z normami oraz prawem!!!).


Aby przedłużyć żywotność jednostki wysokoprężnej należy stosować się do zaleceń producenta odnośnie rodzaju oleju silnikowego oraz przestrzeganiu terminowej wymiany filtrów. Kierowcy chwalą sobie jednostkę za bardzo dobrą dynamikę, niskie poziomy spalania, a przede wszystkim bezawaryjność. W opinii kierowców silnik 1.6 TDCI o mocy  jest jednostką  udaną . Dominują pozytywne komentarze na temat dynamiki oraz niskich poziomów spalania. Po stronie minusów należy zapisać wyższe koszta obsługi w przypadku ewentualnych napraw w wersjach 109KM  filtra cząstek stałych, koła dwumasowego oraz turbiny o zmiennej geometrii łopatek.

Specyfikacja

Rodzaj układu: 4-cylindrowy

Ilość zaworów: 16

Typ wtrysku: bezpośredni

Bezpośredni Common Rail

Zalety

  • trwała jednostka napędowa
  • Niskie spalanie
  • możliwa regeneracja wtrysków
  • ceny oraz dostępność części

Wady

  • wadliwy filtr cząstek stałych wersja 109KM
  • zatykające się sitko przewodu smarowania turbiny
  • lejące wtryski -wina podkładek
  • awarie EGR oraz przepływomierza
  • awarie turbiny

Informacje serwisowe

  • Kod silnika: Y6
  • Turbosprężarka: Ze stałą geometrią w wersajch 109KM
  • Rozrząd: Pasek, wymiana po po 180.000-240.000 km lub 10 Lat
  • Sprzęgło: Bez koła dwumasowego w mocniejszych wersjach 109KM
  • Filtr cząstek stałych: Brak w modelach 109KM
  • Wtryski: Elektromagnetyczne  Firma Bosch-możliwość regeneracji
  • Ilość oleju silnikowego: 3.8 L, typ oleju: Dexelia 5W30, wymiana po co 15.000 km lub 1 rok

 Silnik 1.6 CD 90KM

Silniki po 2008r mogą posiadać koło dwumasowe !!!
Silniki po 2010r mogą posiadać  DPF!!!
Uwaga na sitko w przewodzie smarowania turbiny!!!
Zalecane jest przy okazji wymiany oleju jego czyszczenie . Niektórzy mechanicy usuwają całkowicie, należy się jednak zastanowić bo konsekwencją mogą kosztowne  do turbiny mogą dostać się nieczystości. Nowy przewód bez problemu można zakupić w serwisie Forda za kwotę około 200zł

Silnik 1.6 CD 109KM

Posiada !!!
Turbosprężarka ze zmienną geometrią łopatek Garretta
wystepuje Koło dwumasowe
Filtr cząstek stałych DPF

Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną

Średnia ocena użytkowników

Średnia (głosów: 8) (8.8)
Trwałość 8.8/10
Utrzymanie 8.5/10
Dynamika 9.0/10
Głosy według opinii użytkowników: 7 1

Najbardziej awaryjna część

23%
16%
16%
10%
19%
16%
Suma głosów: 31

Opinie użytkowników

30.08.2019 Mazda 3
(10.0)
Opinia: Autko bardzo dynamiczne, jak na 90 KM nieźle się zbiera. Kultura pracy silnika na dobrym poziomie. Wersja bez fap i dwumasy, co na pewno przełoży się na tańszą eksploatację.
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • Silnik: 1.6 MZ CD 90 KM 215 tys
  • Rocznik / Przebieg: 2007
  • Spalanie: 5.8 l/100km
Polecam
05.05.2017 Maciek
(8.0)
Opinia: Myślę, że w tej pojemności, na tle nijakiej konkurencji to jeden z lepszych silników minionej dekady. Jego mankamenty są powszechnie znane, ale przy właściwym serwisowaniu wszystko jest do ogarnięcia czy nawet uniknięcia. Zdarzają się natomiast krzaczki: Mi ostatnio strzelił kolektor ssący i przy okazji zregenerowałem turbo, ale
  • 9.0/10
  • 7.0/10
  • 8.0/10
  • Silnik: Mazda3/109KM
  • Rocznik / Przebieg: 2005/212tkm
  • Spalanie: 6.0 l/100km
Polecam
07.09.2016 Andrzej
(5.3)
Opinia: Mam ten silnik w Mażdzie 3. Jeżdżę 6 lat, a samochód ma 11 lat. W czasie tych 6 lat nic w samochodzie mi się nie psuło... oprócz tego silnika. Silnik psuje się regularnie. A to sprzęgiełko na kole zamachowym, a to wtryski, a to zawór
  • 2.0/10
  • 6.0/10
  • 8.0/10
  • Silnik: Mazda 3 1.6 MZ-CD/109KM
  • Rocznik / Przebieg: 2005/230000
Odradzam
02.12.2014 Paweł
(10.0)
Opinia: niskie spalanie,brak awarii,dobra dynamika,tani w utrzymaniu, tylko tankowanie ON .Silnik godny polecenia zrobiłem osobiście 80 tyś i nigdy nic nie było grzebane przy nim .
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • Silnik: Mazda 3 1.6 109KM 2008r 190tys
Polecam
16.05.2014 Rafał
(10.0)
Opinia: Silnik dobry,bardzo dynamiczny a przy tym mało pali,mój posiada Filtr ale na razie nic się nie dzieje,może dla tego że dużo jeżdżę po trasie (168 tys ). Jeżeli mowa o samym silniku to nie sprawia problemów,turbo oraz wtryski w dobrej formie.Spalanie miasto 6L trasa 4.5L
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • Silnik: Mazda 3 1.6CD 109KM 2009r 168 tyś
Polecam