Silnik Mazda 1.5 SkyActiv-D o mocy 105KM z maks. momentem obrotowym 270Nm od 1600 do 2500 obr./min zadebiutował w Maździe 3 w roku 2016. To nowoczesna konstrukcja o bardzo zaawansowanej technologii, spełniająca najbardziej rygorystyczne normy spalin Euro 6.Jednostka seryjnie wyposażona w filtr cząstek stałych DPF,niestety wiąże się to z wymianą ściśle przystosowanego oleju do filtrów DPF z oznaczeniem Mazda Original Oil Supra DPF 0W30 lub 5W30 !!! Silnik posiada wtrysk bezpośredni realizowany przy pomocy systemu Common Rail z najnowszej generacji wysokociśnieniowymi wtryskiwaczami elektromagnetycznymi.
Jednostka współpracuje z nowoczesną turbosprężarką o zmiennej geometrii łopatek,wspomagana wodnym intercoolerem . Niewątpliwym atutem jednostki jest zastosowanie rozrządu opartego na łańcuchu co przekłada się na niższe koszty użytkowania (wymiany rozrządu jak to ma miejsce w przypadku paska). Cechą charakterystyczną silnika Mazdy jest jeden z najniższych stopni sprężenia 14:1. Co bezpośrednio przekłada się na mniejszą emisję spalin oraz lepszą kulturę pracy. Auta z tym silnikiem emitują niespełna 99 g/km CO2 przy średnim zużyciu 3.8l. 100km !!! Dodatkowo specjalnie zaprojektowana konstrukcja komory spalania pozwala na zredukowanie zjawiska spalania stukowego.
Nowością jest specjalnie opracowana technologia Natural Sound Smoothe której zdaniem jest zmniejszenie poziomu hałasu oraz wibracji. Obecnie jest to jeden z najciszej pracujących silników wysokoprężnych w swojej klasie na rynku. Silnik zadowoli osoby szukające niskich kosztów użytkowania przy przyzwoitych osiągach. Jednak nie jest to jednostka o sportowych zapędach trzeba się liczyć z tym żeby poczuć dynamikę silnik musimy wkręcać na wyższe obroty lub redukować na niższe biegi. Reasumując nowa jednostka Mazdy może pochwalić się wysoką kulturą pracy oraz przyzwoitą dynamiką przy bardzo niskim poziomie spalania.
Rodzaj układu: 4-cylindrowy
Ilość zaworów: 16
Typ wtrysku: bezpośredni
Bezpośredni Common Rail
Średnia (głosów: 5) | (8.5) |
Trwałość | 8.0/10 |
Utrzymanie | 7.8/10 |
Dynamika | 9.6/10 |