Silnik Mercedes 1.5 CDI (od 2015 roku z oznaczeniem „d”) to jednostka koncernu Renault którą znajdziemy również w samochodach Nissan, Dacia a od 2012 roku w Mercedesie-Benz Klasy A, B oraz Citan. W samochodach z Niemiec znajdziemy odmiany o mocach 75KM ,90KM oraz 110KM. Jednostka posiada wtrysk bezpośredni realizowany przy pomocy systemu Common Rail z piezoelektrycznymi wtryskiwaczami firmy Siemens o ciśnieniu 1600 bar. Ich największą wartością jest precyzyjne dawkowanie paliwa wprost proporcjonalnie do obciążenia silnika, po stronie minusów należy zapisać bardzo wysoką cenę oraz niezwykle trudną regenerację.
Jednostka o mocy 110KM seryjnie wyposażona jest w koło dwumasowe oraz turbosprężarkę o zmiennej geometrii łopatek. Średnie spalanie jednostki oscyluje w granicach 5L, a na trasie bez problemu można zejć do granicy 3.4L w Klasie A oraz B. Awaryjność jednostki jest praktycznie zerowa, wszelkie przypadłości zostały wyeliminowane, jednak musimy pamiętać w szczególności o wymianie oleju oraz filtrów do przebiegów 15tys/km !!! Zwłaszcza tyczy się to gdy użytkujemy auto w warunkach miejskich. Jednostka we wszystkich odmianach mocy została seryjnie wyposażona w filtr cząstek stałych FAP i spełnia normy spalin EURO 5.
Użytkownicy nie będą mieli kompletnie żadnych problemów z jego zapychaniem lub awarią. Filtr jest całkowicie bezobsługowy, zastosowano tu piąty wtrysk tgz dotrysk. Filtr czyści się samoistnie w momencie jak dochodzi do jego zapchania mechanizm dozuję dawkę paliwa do jego wypalania. Nie musimy jechać autem na wysokich obrotach po autostradzie aby go wypalić, może to się odbywać na na postoju, w korku lub jeździe miejskiej. Reasumując silnik 1.5CDI po latach modyfikacji i wyeliminowaniu trapiących go awarii stał się bardzo udaną jednostką o dobrej dynamice,świetnej elastyczności i bardzo niskim spalaniu.
Rodzaj układu: 4-cylindrowy
Ilość zaworów: 8
Typ wtrysku: bezpośredni
Bezpośredni Common Rail
Średnia (głosów: 1) | (9.7) |
Trwałość | 10.0/10 |
Utrzymanie | 10.0/10 |
Dynamika | 9.0/10 |