Opel

Silnik Opel 1.3 CDTI 16V 75KM Z13DTJ

35442
Silnik Opel 1.3 CDTI 16V 75KM Z13DTJ

Silniki Opel CDTI od Fiata są stosowane w samochodach marki

  • Opel
  • Chevrolet

Silnik Opel 1.3 CDTI I Generacji o mocy 75KM i oznaczeniu Z13DTJ produkowany był od 2005 do 2010 roku  i spełniał normy spalin EURO4. Silnik współpracuje z filtrem cząstek stałych DPF. Na rynek w 2011 roku weszła odmiana o mocy 75KM spełniająca normy spalin EURO 5 o logotypie A13DTC.
Jednostka 4-cylindrowa posiadająca wtrysk bezpośredni realizowany przy użyciu systemu Common Rail II generacji z wtryskiwaczami elektromagnetyczymi firmy Bosch.



Ich największą zaletą jest możliwość regeneracji oraz stosunkowo niska cena.Wersja 75-konna współpracuje z turbosprężarką o stałej geometrii łopatek. Po stronie plusów należy zapisać bezobsługowy mechanizm rozrządu oparty na łańcuch. W silniku zastosowano sprzęgło dwumasowe, które niestety jest często awaryjne oraz drogie w naprawie. Użytkownicy dziwią się że w Oplu gdzie silnik jest stosowany występuje dwumasowe koło a w Fiacie nie. Dokładnie tak jest w opracowaniu układu dla Opla zastosowali w tym silniku koło dwumasowe w fiacie nie. Co do awaryjności można powiedzieć że jest niska pod warunkiem odpowiedniego użytkowania, do najbardziej uciążliwych usterek dochodzi przeważnie przy przebiegu 150-200 tys.



Problem może dotyczyć zaworu EGR oraz łańcucha rozrządu który lubi się rozciągnąć a nawet zerwać !!! Dużym i kosztownym problemem może być dosyć awaryjne koło dwumasowe. Musimy pamiętać że wszystko jest uzależniona od odpowiedniego serwisowania jednostki, wiele modeli aut z tym silnikiem pokonują ponad 200tys/km bez żadnych problemów. Wśród kierowców silnik ma dobrą opinię chwalony jest za przyzwoitą kulturę pracy, elastyczność oraz niskie spalanie.

Specyfikacja

Rodzaj układu: 4-cylindrowy

Ilość zaworów: 16

Typ wtrysku: bezpośredni

Bezpośredni Common Rail

Zalety

  • trwała jednostka
  • dobra kultura pracy
  • trwały układ wtryskowy
  • niski poziom spalania
  • rozrząd oparty na łańcuchu

Wady

  • awarie zaworu EGR
  • awarie filtra DPF-jazda miejska
  • niska trwałość koła dwumasowego

Informacje serwisowe

  • Turbosprężarka: Ze stałą geometrią
  • Rozrząd: Łańcuch
  • Sprzęgło: Z kołem dwumasowym
  • Filtr cząstek stałych: Występuje
  • Wtryski: Elektromagnetyczne  Firma Bosch
  • Ilość oleju silnikowego: 3.2 L, typ oleju: 5W40, wymiana po 30.000 km lub 1 rok

Przeglądy i wymiany oleju co 30tys
ilość oleju 2.8L-3.2 L

Rozrząd na łańcuchu -serwis oraz przegląd przy 250 tys

Odmiany silnika 1.3 CDTI 
1.3 CDTI 75KM -Z13DTJ Euro 4- DPF/ Turbo-stała geometria
1.3 CDTI 75KM-A13DTC Euro 5- DPF/Turbo -zmienna geometria

Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną

Średnia ocena użytkowników

Średnia (głosów: 12) (6.6)
Trwałość 6.1/10
Utrzymanie 6.8/10
Dynamika 6.7/10
Głosy według opinii użytkowników: 6 6

Najbardziej awaryjna część

17%
21%
17%
17%
17%
13%
Suma głosów: 24

Opinie użytkowników

26.12.2023 opel corsa 1,3 CDTI
(7.7)
Opinia: Przy przebiegu 185 tyś, wymieniłem rozrząd chociaż nie trzeba było , profilaktycznie i śmiga dalej bezproblemowo rok 2012 1,3
  • 8.0/10
  • 8.0/10
  • 7.0/10
  • Silnik: 75 KM
  • Rocznik: 2012
  • Przebieg: 187
  • Spalanie: 6.0 l/100km
Polecam
16.10.2021 Opel Combo C
(7.0)
Opinia: Przy przebiegu 220000 km zrobiłem nim bez absolutnie żadnego problemu trasę po całej Europie, ponad 8000km, przy pełnym obciążeniu i to głównie po górach. Nie dolałem nawet kropli oleju. Oryginalny rozrząd, nieruszany EGR. Jednak wtryskiwacze po 200000 km trzeba było regenerować i cały czas należy
  • 10.0/10
  • 7.0/10
  • 4.0/10
Zalety: Spalanie, wytrzymałość, kultura pracy, trwały łańcuch rozrządu
Wady: Delikatne wtryskiwacze, za mało mocy, dwumas, problemy z EGR
  • Silnik: 1.3 CDTI 75KM
  • Rocznik: 2011
  • Przebieg: 220000
  • Spalanie: 5.5 l/100km
Polecam
24.05.2021 Opel Meriva I
(10.0)
Opinia: Wszystko ok, równo pracuje, odpala, nie kopci
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • 10.0/10
Zalety: Niezawodny
Wady: Wymieniony profilaktycznie łańcuch rozrządu po 170000 km
  • Silnik: 1,3 CDTI
  • Rocznik: 2008
  • Przebieg: 203000
  • Spalanie: 5.5 l/100km
Polecam
08.04.2021 Opel Combo Tour
(6.0)
Opinia: Uwaga ba ten silnik !!! Miałem go w Combo i same kłopoty z nim były po 160 tys zaczęło się sypac wszystko,turbo,wtryski dwumasa i EGR koszty ponad 5000 tys złotych w zimie miałem problemy z zapalaniem.Nie wiem może trafiłem na złom po jakimś właścicielu co
  • 4.0/10
  • 4.0/10
  • 10.0/10
Zalety: niskie spalanie,dobre wyciszenie silnika,dobra praca cicha,super klimatyzacja
Wady: bardzo awaryjny sprzęt przy 160 tys wymiana dwumasy,EGR,wtryski do regeneracji,turbo przepuszczało.
  • Silnik: 1.3 cdti 75KM
  • Rocznik: 2005.r
  • Przebieg: 164.000tys
  • Spalanie: 6.5 l/100km
Odradzam
18.05.2020 D, po liftingu
(2.0)
Opinia: Silnik słaby, poci się po około 190 tyś km, na trasie głośny przy 90 km/h i rzęzi przy obrotach powyżej 3k. Wszystko przy obchodzeniu się z nim jak z jajkiem, rozgrzewanie przed jazdą, oziębianie przed zgaszeniem, lekki wzrost obrotów zanim osiągnie właściwą temperaturę, innymi słowy
  • 1.0/10
  • 4.0/10
  • 1.0/10
Zalety: Mało pali.
Wady: Malutko mocy. Poci się przy 190kkm. Głośny przy 90 km/h.
  • Silnik: 1.3 CDTi, Diesel, 75 HP (Z13DTJ) 1248ccm
  • Rocznik: 2006 D
  • Przebieg: 191000 km
Odradzam