Silnik Opel 1.3 CDTI I Generacji o mocy 75KM i oznaczeniu Z13DTJ produkowany był od 2005 do 2010 roku i spełniał normy spalin EURO4. Silnik współpracuje z filtrem cząstek stałych DPF. Na rynek w 2011 roku weszła odmiana o mocy 75KM spełniająca normy spalin EURO 5 o logotypie A13DTC.
Jednostka 4-cylindrowa posiadająca wtrysk bezpośredni realizowany przy użyciu systemu Common Rail II generacji z wtryskiwaczami elektromagnetyczymi firmy Bosch.
Ich największą zaletą jest możliwość regeneracji oraz stosunkowo niska cena.Wersja 75-konna współpracuje z turbosprężarką o stałej geometrii łopatek. Po stronie plusów należy zapisać bezobsługowy mechanizm rozrządu oparty na łańcuch. W silniku zastosowano sprzęgło dwumasowe, które niestety jest często awaryjne oraz drogie w naprawie. Użytkownicy dziwią się że w Oplu gdzie silnik jest stosowany występuje dwumasowe koło a w Fiacie nie. Dokładnie tak jest w opracowaniu układu dla Opla zastosowali w tym silniku koło dwumasowe w fiacie nie. Co do awaryjności można powiedzieć że jest niska pod warunkiem odpowiedniego użytkowania, do najbardziej uciążliwych usterek dochodzi przeważnie przy przebiegu 150-200 tys.
Problem może dotyczyć zaworu EGR oraz łańcucha rozrządu który lubi się rozciągnąć a nawet zerwać !!! Dużym i kosztownym problemem może być dosyć awaryjne koło dwumasowe. Musimy pamiętać że wszystko jest uzależniona od odpowiedniego serwisowania jednostki, wiele modeli aut z tym silnikiem pokonują ponad 200tys/km bez żadnych problemów. Wśród kierowców silnik ma dobrą opinię chwalony jest za przyzwoitą kulturę pracy, elastyczność oraz niskie spalanie.
Rodzaj układu: 4-cylindrowy
Ilość zaworów: 16
Typ wtrysku: bezpośredni
Bezpośredni Common Rail
Przeglądy i wymiany oleju co 30tys
ilość oleju 2.8L-3.2 L
Rozrząd na łańcuchu -serwis oraz przegląd przy 250 tys
Odmiany silnika 1.3 CDTI
1.3 CDTI 75KM -Z13DTJ Euro 4- DPF/ Turbo-stała geometria
1.3 CDTI 75KM-A13DTC Euro 5- DPF/Turbo -zmienna geometria
Średnia (głosów: 12) | (6.6) |
Trwałość | 6.1/10 |
Utrzymanie | 6.8/10 |
Dynamika | 6.7/10 |