Silnik Opel 1.3 CDTI 75 KM II GENERACJI o oznaczeniu A13DTC a później B13DTC pojawił się w 2011 roku i spełnia normy spalin EURO5. Na rynku znajdziemy jeszcze odmianę o mocy 75KM spełniająca normy spalin EURO 4 o logotypie Z13DTJ. Jednostka przeszła szereg modyfikacji które pozwoliły spełnić rygorystyczne normy spalin. Silnik seryjnie współpracuje z filtrem cząstek stałych DPF i posiada elektrycznie sterowany zawór EGR.
Silnik wyposażony w turbosprężarkę o stałej geometrii łopatek oraz nowej generacji wtryskiwacze o ciśnieniu wtrysku 1400 barów. Nowy system Common Rail dzięki zastosowaniu hydraulicznego zaworu bardzo precyzyjnie dawkuje ilość paliwa, co przekłada się na zmniejszenie spalania oraz elastyczniejszą pracę silnika. Silnik posiada sprzęgło dwumasowe które, niestety nie jest trwałe i często ulega awarii. Użytkownicy dziwią się że w Oplu gdzie silnik jest stosowany występuje dwumasowe koło a w Fiacie nie. Dokładnie tak jest – w opracowaniu układu dla Opla zastosowano w tym silniku koło dwumasowe a w Fiacie nie.
Co do awaryjności można powiedzieć że jest niska pod warunkiem odpowiedniego użytkowania, do najbardziej uciążliwych usterek dochodzi przeważnie przy przebiegu 150-200 tys. Problem może dotyczyć zaworu EGR oraz łańcucha rozrządu który lubi się rozciągnąć a nawet zerwać !!! Problematyczne jest usytuowanie misy olejowej która jest osadzona bardzo nisko i często dochodzi do jej uszkodzenia w skutek czego wycieka olej co może skończyć się zatarciem silnika. Pamiętamy że mamy do czynienia z silnikiem wyposażonym w DPF i przy jeździe miejskiej wcześnie czy później dochodzi do jego zapchania co wiąże się z poważnymi problemami.
Awaryjność tej jednostki jest uzależniona od jej odpowiedniego serwisowania, wiele modeli aut z tym silnikiem pokonują ponad 200tys/km bez żadnych problemów. Wśród kierowców mały fiatowski silnik posiada dobrą opinię chwalony jest za wysoką kulturę pracy, elastyczność oraz niskie spalanie. Po stronie plusów należy zapisać bezobsługowy mechanizm rozrządu oparty o łańcuch
Rodzaj układu: 4-cylindrowy
Ilość zaworów: 16
Typ wtrysku: bezpośredni
Bezpośredni Common Rail
Odmiany silnika 1.3 CDTI:
1.3 CDTI 75KM -Z13DTJ Euro 4- DPF/ Turbo-stała geometria
1.3 CDTI 75KM-A13DTC Euro 5- DPF/Turbo -zmienna geometria
1.3 CDTI 75KM-B13DTC Euro 6-DPF/Turbo -zmienna geometria od 2014 r !!!
Średnia (głosów: 2) | (9.7) |
Trwałość | 10.0/10 |
Utrzymanie | 10.0/10 |
Dynamika | 9.0/10 |