Silnik Opel 1.3 CDTI 95 KM II GENERACJI o oznaczeniu A13DTE a później B13DTE pojawił się w 2011 roku i jest seryjnie wyposażony w system Start&Stop. Jednostka przeszła szereg modyfikacji, które pozwoliły spełnić rygorystyczne normy spalin. Silnik współpracuje z filtrem cząstek stałych DPF i posiada elektrycznie sterowany zawór EGR. W odróżnieniu od starszych konstrukcji w silniku zastosowano turbosprężarkę o zmiennej geometrii łopatek oraz nowej generacji wtryskiwacze o ciśnieniu wtrysku 1600 barów. Nowy system Common Rail dzięki zastosowaniu hydraulicznego zaworu bardzo precyzyjnie dawkuje ilość paliwa, co przekłada się na zmniejszenie spalania oraz elastyczniejszą pracę silnika.
Silnik posiad sprzęgło dwumasowe które nie jest trwałe i często dochodzi do jego awarii przy przebiegach około 200 tys. Użytkownicy dziwią się że w Oplu gdzie silnik jest stosowany występuje dwumasowe koło a w Fiacie nie. Dokładnie tak jest w opracowaniu układu dla Opla zastosowali w tym silniku koło dwumasowe w fiacie nie. Co do awaryjności można powiedzieć że jest niska pod warunkiem odpowiedniego użytkowania, do najbardziej uciążliwych usterek dochodzi przeważnie przy przebiegu 150-200 tys. Problem może dotyczyć zaworu EGR oraz łańcucha rozrządu który lubi się rozciągnąć a nawet zerwać !!! Problematyczne jest usytuowanie misy olejowej która jest osadzona bardzo nisko i często dochodzi do jej uszkodzenia w skutek czego wycieka olej co może skończyć się zatarciem silnika.
Pamiętamy że mamy do czynienia z silnikiem wyposażonym w DPF i przy jeździe miejskiej wcześnie czy później dochodzi do jego zapchania co wiąże się z poważnymi problemami. Awaryjność tej jednostki jest uzależniona od jej odpowiedniego serwisowania, wiele modeli aut z tym silnikiem pokonują ponad 200tys/km bez żadnych problemów. Wśród kierowców mały fiatowski silnik posiada dobrą opinię chwalony jest za wysoką kulturę pracy, elastyczność oraz niskie spalanie. Po stronie plusów należy zapisać bezobsługowy mechanizm rozrządu oparty o łańcuch.
Rodzaj układu: 4-cylindrowy
Ilość zaworów: 16
Typ wtrysku: bezpośredni
Bezpośredni Common Rail
Rozrząd na łańcuchu -serwis oraz przegląd przy 250 tys
Odmiany silnika 1.3 CDTI – logotypy
1.3 CDTI 95KM –A13DTR Euro 5- DPF/ Turbo-zmienna geometria
1.3 CDTI 95KM EcoFLEX –A13DTE Euro 5- DPF/Turbo -zmienna geometria
1.3 CDTI 95KM – B13DTE Euro 6- DPF Turbo -zmienna geometria od 2014 r !!!
Średnia (głosów: 5) | (7.9) |
Trwałość | 8.2/10 |
Utrzymanie | 9.2/10 |
Dynamika | 6.2/10 |