Silnik Opel 1.9 CDTI o mocy 120KM został wprowadzony w 2004 roku i jest w całości został opracowany przez koncern Fiata. Jednostka występowała w dwóch odmianach – 8 oraz 16-zaworowej.
1.9 CDTI /120KM o oznaczeniu (Z19DT) – konstrukcja 8-zaworowa /maks. moment. 280 Nm 2000-2750 obr. min.
1.9 CDTI /120KM o oznaczeniu (Z19DTJ) -to konstrukcja 16-zaworowa /maks. moment. 280 Nm 1750-2750 obr. min.
Jednostki mają bardzo podobne parametry oraz osprzęt jednak w kilku kwestiach są różnice. Nadmienić trzeba że silnik 120KM o oznaczeniu (Z19DTJ) jest słabszą wersją silnika o mocy 150KM o oznaczeniu (Z19DTH). To są te same silniki jedynie została obniżona moc do 120KM przez modyfikację programu sterującego silnikiem. Oba silniki współpracuje z turbosprężarką o zmiennej geometrii łopatek, co przekłada się na lepsze osiągi oraz wyższą kulturę pracy. W jednej i drugiej odmianie zastosowano trwały układ wtryskowy firmy Bosch z elektromagnetycznymi wtryskiwaczami II generacji o ciśnieniu 1600 barów.
Plusem tego rozwiązania jest możliwość stosunkowo taniej regeneracji w razie ich uszkodzenia. Obie jednostki w większości są wyposażone fabrycznie w filtr cząstek stałych DPF , jednak zdarzają się wersje bez DPF-u !!! wtedy w silniku występuję szerokopasmowa sonda lambda. W jednostce zastosowano nowej generacji system recyrkulacji spalin z elektromagnetycznie sterowanym zaworem EGR jak również nowy przepływomierz zintegrowany z czujnikiem temperatury. Jak widać jednostki mają podobne rozwiązania aczkolwiek w niektórych rozwiązaniach są różnice. Awaryjność silnika jest na niskim poziomie, jednak jest to uzależnione od eksploatacji i regularnego serwisowania. Do najbardziej awaryjnych części trzeba zaliczyć problematyczny filtr DPF często zapychający się zawór EGR oraz koło dwumasowe. Niestety koszty naprawy tego osprzętu nie należą do tanich często idą w tysiącach złotych.
Najczęściej te usterki można zauważyć przy przebiegach około 200. tys/km !!! Na duży plus trzeba zaliczyć trwały układ wtryskowy oraz turbospreżarkę. W opinii użytkowników większym zainteresowaniem cieszy się właśnie odmiana 8 zaworowa.Gwarantują lepszą kulturę pracy dobrą dynamikę oraz niższy poziom spalania. Ponadto silnik jest wyposażony w mniej awaryjny osprzęt. Reasumując, obie jednostki są chwalone za dobre osiągi, wysoką kulturę pracy niski poziom spalania oaz trwałość. Dodatkowym atutem jest duża dostępność części zamiennych oraz bezproblemowy serwis.
Rodzaj układu: 4-cylindrowy
Ilość zaworów: 8 lub 16
Typ wtrysku: bezpośredni
Bezpośredni Common Rail
Większość modeli wyposażona jest seryjnie w filtr cząstek stałych, jednak niektóre jednostki nie posiadają fabrycznie DPF.
Warto to sprawdzić przed ewentualnym zakupem.
Średnia (głosów: 21) | (7.8) |
Trwałość | 8.0/10 |
Utrzymanie | 8.0/10 |
Dynamika | 8.4/10 |