Opel

Silnik Opel 2.0 CDTI 16V ecoFLEX 160KM-165KM A20DTH

101354
Silnik Opel 2.0 CDTI 16V ecoFLEX 160KM-165KM A20DTH

Silniki Opel CDTI od Fiata są stosowane w samochodach marki

  • Opel
  • Chevrolet

Silnik Opel 2.0 CDTI A20DTH o mocy 160, 163 lub 165KM miał zastosowanie od 2008 roku w samochodach Opel Astra, Zafira, Cascada Insignia a także Chevrolet Malibu. Jest to konstrukcja Fiata, która została została oparta na sprawdzonej konstrukcji 1.9 MultiJet w której wykorzystano najnowsze technologie. Jednostka przeszła szereg modyfikacji które pozwoliły spełnić rygorystyczne normy spalin Euro5. 



Silnik seryjnie współpracuje z filtrem cząstek stałych DPF i posiada elektrycznie sterowany zawór EGR. Znajdziemy tu nowej generacji układ wtryskowy Common Rail o ciśnieniu 2000 bar , dzięki zastosowaniu hydraulicznego zaworu bardzo precyzyjnie dawkuje ilość paliwa, co przekłada się na zmniejszenie spalania oraz elastyczniejszą pracę silnika. W odróżnieniu od starszych konstrukcji w silniku zastosowano turbosprężarkę o stałej geometrii łopatek z elektronicznym sterowaniem co przekłada się na wzrost mocy oraz wysoki moment obrotowy 350 Nm przy 1750 obr./min. Po za nowatorskimi rozwiązaniami konstruktorzy postawili na niezawodność i wyeliminowali najbardziej uciążliwe usterki trapiące wcześniejsze modele. Przez to silnik stał się jednym z najmniej awaryjnych jednostek na rynku.



Jednak w niektórych odmianach silnik boryka się z problemami dużego ubytku oleju, oraz jak to ma miejsce przy nowoczesnych dieslach problem z osprzętem. Najbardziej uciążliwy jest filtrem cząstek stałych DPF zwłaszcza podczas jazdy miejskiej, problem też dotyczy zaworu EGR który jest elektroniczny i droższy w wymianie. Usterki najczęściej zdarzają się przy przebiegach powyżej 200. tys/km oraz podczas złej eksploatacji. Trzeba pamiętać że dzisiejsze diesle są bardzo zaawansowane technologicznie i naszpikowane elektroniką która czasami lubi szwankować a wtedy koszty ich naprawy są bardzo wysokie.


Opis ogólny
Silniki 2.0 CDTI występuje w samochodach marki Opel w modelach Astra, Insignia oraz Zafira . Jednostka całkowicie opracowana przez Fiata (2.0MJT) W zależności od modelu posiadał moc 110KM,120KM,130KM,160KM oraz 195KM Jednostka 4 cylindrowa posiada bezpośredni wtrysk paliwa realizowany przy użyciu systemu Common Rail z wtryskiwaczami firmy Bosch. Ich największą zaletą jest stosunkowo niska cena oraz możliwość regeneracji. Silnik współpracuje z turbosprężarką o zmiennej geometrii łopatek.



Po stronie zalet należy zapisać dobry moment obrotowy oraz generowanie wyższych mocy nawet do 195KM. Jednak w przypadku ewentualnych napraw należy liczyć się ze sporymi kosztami obsługi. Silnik 2.0 CDTI występuje z filtrem cząstek stałych(DPF). Element awaryjny jeśli samochód użytkowany jest głównie w cyklu miejskim. Wówczas może dojść do jego zapchania cząsteczkami sadzy i spadku mocy silnika. Koszt nowego podzespołu oraz wymiany to kwota rzędu 4 tyś. złotych.

Specyfikacja

Rodzaj układu: 4-cylindrowy

Ilość zaworów: 16

Typ wtrysku: bezpośredni

Bezpośredni Common Rail

Zalety

  • trwała jednostka napędowa
  • trwały układ wtryskowy
  • dobra dynamika

Wady

  • awarie EGR
  • seryjnie montowany DPF
  • uwaga na koło dwumasowe

Informacje serwisowe

  • Kod silnika: A20DTH
  • Turbosprężarka: Ze zmienną geometrią
  • Rozrząd: Pasek, wymiana po po 150.000 km /lub 10 Lat
  • Sprzęgło: Z kołem dwumasowym
  • Filtr cząstek stałych: Występuje
  • Wtryski: Elektromagnetyczne  Firma Bosch- możliwość regeneracji
  • Ilość oleju silnikowego: 4.5 L, typ oleju: GM 5W30, wymiana po co 30.000 km lub 1 rok

Rozrząd !!!
Serwis zaleca wymianę przy 150.000km lub 10 lat , niestety jest to zbyt długi okres . Zdarzają się przypadki że pasek przy tym przebiegu jest bardzo zniszczony i popękany co może doprowadzić do jego zerwania a co za tym idzie do poważnej i kosztownej usterki . Lepiej zmniejszyć przebieg do MAX 120 tys co zminimalizuje  ryzyko kosztownej naprawy .
Koszt wymiany rozrządu w ASO około 900zł plus pompa wody

Silnik 2.0 CDTI 195KM BiTurbo -wyposażony seryjne w dwie Turbosprężarki

Oznaczenia silnika
A20DTC -2.0 CDTI 16V 81kw/110KM – ASTRA, INSIGNIA

A20DTL -2.0 CDTI 16V 81kw/110KM – ZAFIRA C
A20DTJ- 2.0 CDTI 16V 96kw/131KM – INSIGNIA
A20DT-2.0 CDTI 16V 96kw/131KM – ZAFIRA C
A20DTH -2.0 CDTI 16V 121kw/165KM -ZAFIRA C
A20DTR -2.0 CDTI 16V 195KM – INSIGNIA (biturbo).

Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną

Średnia ocena użytkowników

Średnia (głosów: 20) (8.0)
Trwałość 8.4/10
Utrzymanie 7.9/10
Dynamika 7.7/10
Głosy według opinii użytkowników: 16 4

Najbardziej awaryjna część

17%
20%
20%
28%
5%
10%
Suma głosów: 168

Opinie użytkowników

06.04.2024 Astra j
(9.0)
Opinia: Zrobiłem już prawie 80 tysięcy. Od 220 teraz ma 297. Bardzo dobre parametry i przyjemność z jazdy przy umiarkowanym spalaniu. Astra j Sport tourer 160. Spalanie trasa 5.6-6.5, autostrada 140 6.5-7, przy 120 5.8-6, miasto 7-8. Wymieniona pompa oleju przy 240, dlatego że uszczelka smoka
  • 9.0/10
  • 9.0/10
  • 9.0/10
Zalety: Duży moment od dołu, zero turbodziury, świetna reakcja na gaz. Stosunkowo niewielkie spalanie i bezawaryjność. Można czerpać dużo przyjemności z jazdy jeśli chodzi o osiągi podczas jazdy.
Wady: Niska kultura pracy przy ruszaniu, chodzi o akustykę.
  • Silnik: 160
  • Rocznik: 2011
  • Przebieg: 297
  • Spalanie: 7.0 l/100km
Polecam
20.01.2024 Zafira Tourer
(8.0)
Opinia: Kupiłem używana Zafirę Tourer z tym silnikiem. Miała 115 tys km. Dziś mam 290 tys przebiegu i ogólnie uważam że silnik super. Wymieniłem w tym czasie świece żarowe z czujnikiem ciśnienia, i profilaktycznie dwa razy uszczelkę smoka. Pozatym padł alternator przy okolo 240tys. Olej w
  • 8.0/10
  • 8.0/10
  • 8.0/10
Zalety: Dynamiczny, oszczędny, Mało awaryjny
Wady: Drogie świece żarowe z czujnikami ciśnienia 4 sztuki.
  • Silnik: 165
  • Rocznik: 2012
  • Przebieg: 290000
  • Spalanie: 7.0 l/100km
Polecam
22.05.2022 Opel insignia
(9.3)
Opinia: dobry silnik, krążą o nim różne opinie, u mnie auto zrobiło ponad 150 tys km (łącznie prawie 300) bez jakichkolwiek awarii. Nigdy nie było problemów z silnikiem/dpf itd. 0 napraw, 0 awarii naprawdę godny polecenia. 160km wystarczające do normalnej jazdy, auto dość dynamiczne,
  • 10.0/10
  • 9.0/10
  • 9.0/10
Zalety: Niskie spalanie, awaryjność, kultura pracy
Wady: potencjalne usterki i koszty, drogie świece zapłonowe
  • Silnik: 2.0 ecoflex 160km
  • Rocznik: 2010
  • Przebieg: 295000
  • Spalanie: 6.5 l/100km
Polecam
18.11.2020 Chevrolet malibu
(8.3)
Opinia: Czytam negatywne opinie innych I zastanawiam sie czy mowia o moim silniku. Ja mam go w chevrolet malibu, 2012, raczej jestem z tych co dbaja o samochod. Kupilen auto na 146tys teraz mam 210tys bez usterek. Zapobiegawczo wyczyszczony kolektor dolotowy ( bylo troche zbitej mazi)
  • 10.0/10
  • 8.0/10
  • 7.0/10
Zalety: Zywotnosc
Wady: Korozja podwozia, wystajace elementy tylnego zawieszenia
  • Silnik: 2.0 160km
  • Rocznik: 2013
  • Przebieg: 210tys
  • Spalanie: 8.0 l/100km
Polecam
06.07.2020 I
(6.0)
Opinia: Bardzo elastyczna, ale awaryjna jednostka. Zatarty silnik przy 260 tyś. Pomimo usunięcia dobrze znanych usterek ( uszczelka smoka, klapki kolektora, czujnik wypalnai DPF).
  • 6.0/10
  • 6.0/10
  • 6.0/10
  • Silnik: A20Dth
  • Rocznik: 2009
  • Przebieg: 260000
  • Spalanie: 7.2 l/100km
Polecam