Silnik PSA 1.6 Blue HDi o mocy 120KM należy do rodziny silników DV6F wprowadzonych przez koncern PSA na rynek w 2013 roku. Jednostka współpracuje z 6- biegową skrzynią manualna lub automatyczną EAT6. Silnik o mocy 120KM BlueHDI charakteryzuje się niskim poziomem spalania średnio 4.5l na 100KM, bardzo dobrą dynamiką, wysoką kulturą pracy oraz niezłą elastycznością. Jest to nowoczesna jednostka wysokoprężna spełniająca bardzo rygorystyczne normy spalin Euro 6.
Aby można było spełnić takie normy w silniku zastosowano nowoczesne rozwiązania. BlueHDi to technologia która ma za zadanie zminimalizować emisję spalin do minimum. Odpowiadają za to katalizator, filtr cząstek stałych FAP oraz system SRC. Zadaniem SRC (Selective Catalytic Reduction) jest wychwycenie i zneutralizowanie tlenku azotu oraz obniżenia emisji spalin NOx do 90%.Te zabiegi umożliwiają regenerację filtra cząstek stałych w niższych temperaturach. Aby system działał niezbędny jest do tego specjalny preparat AdBlue.Jest to bardzo kontrowersyjne rozwiązanie ponieważ użytkownicy muszą na bieżąco kontrolować jego stan. Specjalny zbiornik o pojemności 17L jest umieszczony w części bagażowej samochodu lub przy korku paliwa a uzupełnianie jego wykonywane jest przez specjalny wlew.
Dodatek wystarcza na około 20 tys/km trzeba jednak uważać aby go nie zabrakło ponieważ wiąże się to z problemem uruchomienia auta a w najgorszej opcji uszkodzeniem SRC. Jeżeli na czas nie zareagujemy na kontrolkę która informuje o uzupełnieni dodatku to podczas jazdy silnik może przejść w tryb awaryjny a po jego zatrzymaniu już nie odpalimy auta. Co za tym idzie musimy udać się do serwisu w celu jego odblokowania. Użytkownicy informują że płyn po niżej temperatury -11 stopni może zamraznąć co jest bardzo problematyczne. Poza tym uciążliwym rozwiązaniem silnik 1.6 HDI o mocy 120KM ma więcej plusów jak minusów, przede wszystkim jest trwały i mało awaryjny. Największym plusem jest niski poziom spalania oraz wysoka kultura pracy oraz bardzo dobra dynamika.
Rodzaj układu: 4-cylindrowy
Ilość zaworów: 8
Typ wtrysku: bezpośredni
Bezpośredni Common Rail
AdBlue
Należy stosować tylko oryginalny dodatek o normie ISO 22241 (specjalistyczne warsztaty oraz ASO)
Średnia (głosów: 15) | (9.2) |
Trwałość | 9.2/10 |
Utrzymanie | 9.4/10 |
Dynamika | 8.9/10 |