Silnik PSA 2.0 HDi o mocy 109KM jest jedną z najbardziej udanych konstrukcji Koncernu PSA. Powstała na bazie udanej jednostki 1.9 TD z lat 90-tych i początkowo posiadał moc 109KM / DW10ATED ( w 2002 roku koncern PSA wprowadził wersję 16 zaworową do aut typu VAN z oznaczeniem DW10ATD4).Natomiast rok po premierze do produkcji trafiła jednostka o mocy 90KM która była stosowana do 2003 roku. W początkowym okresie produkcji w jednostkach 90 oraz 109 konnych zastosowano system Common Rail z wtryskiwaczami elektromagnetycznymi marki Bosch.
Ich wielkim plusem jest możliwość regeneracji przy stosunkowo niewielkich nakładach finansowych. Po roku 2002 zostały wyparte przez nowocześniejsze konstrukcje marki Siemens z wtryskami pizoelektrycznymi . Niestety w przypadku awarii nie ma możliwości regeneracji i należy wymienić cały wtryskiwacz . Silnik w większości współpracował z turbinę o stałej geometrii dotyczyło to w szczególności słabszych wersji.Na rynku możemy spotkać kilka innych odmian tej jednostki o mocach 107KM 108KM różnica polegał jedynie na innym oprogramowaniu lub z występowaniem FAP-a Niestety silnik 2.0HDI był wyposażony w Filtr cząstek stałych i jest elementem awaryjnym zwłaszcza jeśli pojazd użytkujemy głównie w cyklu miejskim. Wówczas może dojść do jego zatkania cząstkami niewypalonej sadzy i w konsekwencji do spadku mocy silnika.
Koszt wymiany na nowy element to około 3 tyś. zł. Nowoczesne silniki HDI charakteryzują się dobrą dynamiką i cichą akustyką pracy . W opinii użytkowników silnik 2.0 Hdi cieszy się pozytywną opinią. Chwalony jest przede wszystkim za trwały układ wtryskowy niskie poziomy spalania oraz wysoką kulturę pracy.Po stronie minusów na pewno należy zapisać wspomniany i często problematyczny filtr cząstek stałych FAP oraz awarie zaworu recyrkulacji spalin EGR.
Rodzaj układu: 4-cylindrowy
Ilość zaworów: 8
Typ wtrysku: bezpośredni
Bezpośredni Common Rail
W silnik 2.0 HDI 8V do 2003r -Fap I Generacji wymiana filtra i uzupełnienie płynu (Eolys) po 80tys później 120tys
W silnikach 2.0HDI 16V od 2004-Fap II Generacji wymiana filtra po 180tys a uzupełnienie płynu (Eolys) po 120tys
Silnik 2.0HDI 90/109 KM miał dwa rodzaje układu wtryskowego
Pierwszy- Boscha z wtryskami Elektromagnetycznymi
Drugi -Siemens z wtryskami Pizoelektrycznymi
Średnia (głosów: 26) | (8.2) |
Trwałość | 8.5/10 |
Utrzymanie | 8.6/10 |
Dynamika | 8.0/10 |