Silnik Renault 1.6 Energy dCi o mocach 95KM-125KM ma zastosowanie w samochodach użytkowych Renault Trafic III a także w bliźniaczych Fiacie Talento, Nissanie NV300 oraz Oplu Vivaro. Obie odmiany z obniżonymi mocami w całości zostały oparte na silniku 1.6 dCi 130KM znanym z szerokiego zastosowania w modelach Renault oraz Nissan. Często jest on nazywany młodszym bratem dobrze znanej jednostki 2.0 dCi, ponieważ konstrukcyjnie jest zbliżony właśnie do tej jednostki. Silnik o oznaczeniu R9M posiada wtrysk bezpośredni realizowany przy pomocy systemu Common Rail z piezoelektrycznymi wtryskiwaczami firmy Siemens.
Ich największą wartością jest precyzyjne dawkowanie paliwa wprost proporcjonalnie do obciążenia silnika, po stronie minusów należy zapisać bardzo wysoką cenę oraz niezwykle trudną regenerację. Dużym plusem jest zastosowanie bezobsługowego mechanizmu rozrządu opartego na łańcuchu. Silnik zaopatrzony jest w turbosprężarkę o zmiennej geometrii i niewielkiej bezwładności, co przekłada się na lepsze osiągi.We wszystkich modelach posiada on moc 130 KM. Jednostka ekologiczna , nowoczesna i zaawansowana technologicznie. W silniku zastosowano nowatorskie rozwiązania takie jak Niskociśnieniowy EGR , pompę oleju o zmiennej pojemności, technologię zmiennego zawirowania mieszankę.
Te oraz wiele innych rozwiązań miało wpłynąć na osiągnięcie maksymalnie najlepszych parametrów oraz zredukowania emisji spalin Co2 do minimum. Jak przystało na nowoczesnego diesla silnik współpracuje z Filtrem cząstek stałych FAP, w którym zastosowano nowoczesny system wielowtrysku który odpowiada z jego regeneracje. Filtr jest całkowicie bezobsługowy, który samoczynnie wypala się co kilkaset kilometrów. Producent twierdzi że filtr jest dożywotni, oczywiście przy odpowiedniej jego eksploatacji. Jeżeli będziemy się stosować do zaleceń producenta i odpowiednio użytkować silnik oraz regularnie wymieniać specjalny olej niskopopiołowy nie będziemy mieli problemów z filtrem.
System Energy Smart Managment zawiera nowoczesne rozwiązania takie jak Start&Stop, który wstrzymuje prace silnika w momentach gdy pojazd zatrzymuje się np. w korku ulicznym. To pozwala na zminimalizowanie spalania oraz emisji spalin przez co silnik jest jednym z najbardziej oszczędnych na rynku. Wadą powyższego systemu są dodatkowe koszta serwisu oraz części zamiennych. Awaryjność jednostki jest na bardzo niskim poziomie ale jest to również uzależnione od jej użytkowania. Zdarzają się auta z silnikami o przebiegach 200 tys z poważnymi usterkami, przeważnie nie odpowiednio serwisowane. Do najbardziej kosztownych trzeba zaliczyć awarię układu wtryskowego, koła zamachowego dwumasowego czy turbosprężarki. W razie awarii wtrysków trzeba liczyć się poważnymi kosztami ponieważ wtryski są nienaprawialne (brak możliwości regeneracji). W opinii użytkowników silnik jest chwalony za dobre osiągi wysoką kulturę pracy, niski poziom spalania oraz bezawaryjność. Dynamika oraz elastyczność zachwyci najbardziej wybredne gusta jest na bardzo dobrym poziomie.
Rodzaj układu: 4-cylindrowy
Ilość zaworów: 16
Typ wtrysku: bezpośredni
Bezpośredni Common Rail
Średnia (głosów: 0) | (0.0) |
Trwałość | 0.0/10 |
Utrzymanie | 0.0/10 |
Dynamika | 0.0/10 |