Silnik Renault 1.9 dCi o mocy 100-101KM wszedł do produkcji w 2001 roku jako uzupełnienie gamy jednostek FQ9 i zadebiutował w Renault Laguna II. Posiada system wtrysku bezpośredniego Common Rail z wtryskiwaczami elektromagnetycznymi firmy Bosch. Ich główną zaletą jest stosunkowo niska cena oraz łatwa regeneracja. Jednostka o mocy 100KM występuje bez koła dwumasowego a turbosprężarka jest o stałej geometrii. Silnik w tej wersji współpracuje z 5 biegową skrzynią. Na pewno nie wpłynęło to na lepsze osiągi oraz poprawienie dynamika która w tej odmianie była na średnim poziomie.
Z drugiej jednak strony w przypadku awarii nie czekają nas kosztowna naprawa jak to ma miejsce przypadku mocniejszych wersji gdzie występuje koło dwumasowe oraz turbina ze zmienną geometrią łopatek.W opinii kierowców silniki z 1.9 DCI chwalone są za stosunkowo niską awaryjność , zadowalające poziomy spalania. oraz wysoką kulturę pracy.W odróżnieniu od jej starszego brata w wersji 120KM jest to dobra trwała konstrukcja, która nie ma takich dużych obciążeń i wadliwego osprzętu. Silnik ne jest przeciążony co jest dużym plusem i żywotność jego jest zdecydowanie na wyższym poziomie.
Silniki w tej odmianie bez problemowo przekraczają przebiegi ponad 200.000 km bez najmniejszych awarii, czego nie można powiedzieć o wersji 120-konnej. Do najbardziej uciążliwych awarii można zaliczyć problem z przepływomierzem , elektroniką oraz częste problemy z lejącymi wtryskami. Są to usterki które można w prosty sposób zdiagnozować a koszty ich są nie wielkie. Przykładem mogą być lejące wtryski, nie jest to wielkim problemem. Ich naprawa polega na wymianie miedzianych podkładek które kosztują kilkadziesiąt złotych. Kondycja tej odmiany silnika jest uzależnione od jego eksploatacji oraz serwisu, przed zakupem warto sprawdzić jego stan.
Rodzaj układu: 4-cylindrowy
Ilość zaworów: 8
Typ wtrysku: bezpośredni
Bezpośredni Common Rail
Średnia (głosów: 3) | (9.0) |
Trwałość | 9.3/10 |
Utrzymanie | 9.3/10 |
Dynamika | 8.3/10 |