Popularne na rynku

Silnik Renault 1.9 dCi 8V 130KM F9Q

223929
Silnik Renault 1.9 dCi 8V 130KM F9Q

Silniki Renault 1.5 dCi / 1.9 dCi są stosowane w samochodach marki

Silnik Renault 1.9 dCi 130KM F9Q zadebiutował wraz z liftingiem modelu Renault Laguna w 2005 r i był stosowany do 2011 roku. Silnik występował w dwóch wersjach  z normą Euro 4 w latach 2005-2009 oraz Euro 5 od 2009-2011 r. Jednostka oparta na tym samym bloku różniąca się nieznacznie osprzętem. Mianowicie pierwsza odmiana różniła się innym umiejscowieniem turbiny w górnej części silnika, oraz innym systemem wypalania filtra FAP.



W nowszej wersji filtr FAP jest wypalany za pomocą piątego wtryskiwacza który dozuje paliwo do jego wypalenia. To rozwiązanie jest całkowicie bezobsługowe i nie stwarza użytkownikom kompletnie żadnych problemów. Zdarzają się wersje tego silnik które nie posiadają filtra cząstek stałych DPF -w większości dotyczy to samochodów z polskiej sieci dilerskiej do 2010. r Jednak aby to sprawdzić trzeba udać się do serwisu i sprawdzić po numerze Vin lub fizycznie.

Ponadto w nowszej wersji zastosowano nowszej generacji zawór EGR nowszy osprzęt oraz turbina występuje po prawej stronie silnika. Obie konstrukcje posiadają system wtrysku bezpośredniego realizowany przy pomocy systemu Common Rail II generacji  z wtryskiwaczami elektromagnetycznymi Bosch .Ich główną zaletą jest stosunkowo niska cena oraz możliwość regeneracji, współpracują z kołem dwumasowym oraz turbosprężarką o zmiennej geometrii łopatek.



Oba elementy poprawiają dynamikę oraz kulturę pracy jednostki napędowej. W opinii kierowców silniki z 1.9 dCi 130KM chwalone są za stosunkowo niską awaryjność oraz zadowalające poziomy spalania. Po stronie plusów należy zapisać wysoką kulturę pracy jednostki wysokoprężnej. W tym przypadku francuscy inżynierowie pieczołowicie odrobili lekcje i nowsza jednostka jest wolna od awarii trapiących poprzednika.

Specyfikacja

Rodzaj układu: 4-cylindrowy

Ilość zaworów: 8

Typ wtrysku: bezpośredni

Bezpośredni Common Rail

Zalety

  • trwała jednostka napędowa
  • trwały układ wtryskowy
  • niskie poziomy spalania
  • bardzo dobra dynamika

Wady

  • w razie awarii bardzo kosztowny serwis!!!

Informacje serwisowe

  • Kod silnika: F9Q 758/803/870
  • Turbosprężarka: Ze zmienną geometrią
  • Rozrząd: Pasek, wymiana po po 160.000 km
  • Sprzęgło: Z kołem dwumasowym
  • Filtr cząstek stałych: Występuje
  • Wtryski: Elektromagnetyczne  Firma Bosch
  • Ilość oleju silnikowego: 4.8 L, typ oleju: Elf Evolution Full-Tech FE 5W30, wymiana po 30.000km lub 2 lata / zalecana co 15.000 lub 1 rok

DPF !!!
Zdarzają się wersje tego silnik które nie posiadają filtra cząstek stałych DPF -w większości dotyczy to samochodów z polskiej sieci dilerskiej do 2010. r Jednak aby to sprawdzić trzeba udać się do serwisu i sprawdzić po numerze Vin lub fizycznie.
wtryskiwacze elektromagnetyczne-regeneracja 600zł, nowy element 1200zł
OLEJ !
Zalecany olej do silników diesla DCi Renault z filtrem cząstek stałcyh FAP
Elf  Evolution Full-Tech FE 5W30 5L syntetyczny olej / poprzednio ELF Solaris DPF 5W30
WAŻNE !!!
Serwis podaje wymiany oleju co 30.000 km lub 2 lata jednak mechanicy zalecają skrócenie wymiany do15.000 km lub 1roku przez co zmniejszamy ryzyko poważnych awarii.

Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną

Średnia ocena użytkowników

Średnia (głosów: 46) (9.2)
Trwałość 9.7/10
Utrzymanie 8.8/10
Dynamika 9.2/10
Głosy według opinii użytkowników: 44 2

Najbardziej awaryjna część

14%
33%
10%
10%
17%
16%
Suma głosów: 224

Opinie użytkowników

20.03.2024 Scenic III
(9.0)
Opinia: Jeżdżę już 6 lat, praktycznie tylko po mieście, przejechałem jak na ten okres niewiele bo 60tyś. Przez ten czas poza eksploatacją nie było żadnych problemów. Raz wymieniałem przewód od intercoolera.
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • 7.0/10
Zalety: Tani w ekspoloatacji
  • Silnik: 130 KM
  • Rocznik: 2009
  • Przebieg: 203000
  • Spalanie: 8.2 l/100km
Polecam
24.01.2024 Scenic 3
(10.0)
Opinia: 3 lata eksploatacji. Scenic miał 156 tys. km teraz ma 190 tys. Silnik rewelacja żadnej awarii, Dpf nie wiem że istnieje chodź dużo jeżdżę po mieście. Spalanie średnie 6.5 l. Moc wystarczająca do sprawnego wyprzedzania. Polecam ten motor.
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • 10.0/10
Zalety: Bezawaryjność Małe spalanie Wystarczająca moc
Wady: Nie ma
  • Silnik: 130 KM
  • Rocznik: 2009
  • Przebieg: 190009
  • Spalanie: 6.5 l/100km
Polecam
30.04.2022 Renault Grand Scenic 2
(8.7)
Opinia: 370 tys za mną oryginalne wtryskiwacze turbina oraz dwumasa
  • 10.0/10
  • 8.0/10
  • 8.0/10
  • Silnik: 130
  • Rocznik: 2008
  • Przebieg: 370000
  • Spalanie: 6.5 l/100km
Polecam
06.09.2021 Renault Megane 3 coupe GT
(10.0)
Opinia: Posiadam silnik, bardzo polecam
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • 10.0/10
Zalety: Dynamika , spalenie , bezawaryjny
  • Silnik: F9Q 131KM
  • Rocznik: 2011
  • Przebieg: 175
  • Spalanie: 7.0 l/100km
Polecam
15.04.2021 Megane 3 kombi
(8.7)
Opinia: Wbrew pozorom bardzo udany silnik, w megane 3 kombi radzi sobie bardzo dobrze. Zdecydowanie popieram piszących , iz trzeba jeździć na obrotach około 2 tys , wtedy wypala się ten DPF. Ja na początku jeździłem na zbyt niskich obrotach i dwukrotnie go zapchałem. Pali
  • 8.0/10
  • 10.0/10
  • 8.0/10
Zalety: Dynamika, spalenie, trwałość
Wady: Głośny zimny, hałas na biegu jałowym (ale bez tragedii).
  • Silnik: 130 z DPF
  • Rocznik: 2011
  • Przebieg: 170 000
Polecam