Silnik 2.0D Boxer o mocy 147/150KM wszedł do produkcji w 2008 roku i miał zastosowanie tylko w samochodach marki Subaru/Legacy, Outback, Imprezy oraz Forestera. Jest to pierwsza konstrukcja diesla w układzie Boxer, wyposażona w układ wtryskowy Common Raill z wtryskiwaczami elektromagnetycznymi firmy Denso o ciśnieniu 1800 bar w nowszych wersjach 2000 bar. Trzeba wyszczególnić że przez lata silnik przeszedł szereg modyfikacji i występował w różnych odmianach. Wersje były oznaczane jak Euro4 2008-2010 r/ Euro5 2010-2016 r oraz Euro6 od 2016 r po za latami różniły się z osprzętem oraz normami spalin.
Jak przystało na nowoczesnego diesla silnik wyposażono seryjnym filtrem cząstek stałych DPF w pierwszych latach produkcji był to filtr mokry dopiero potem zastosowano rozwiązanie z dotryskiem paliwa do cylindrów. Ze względu na zapotrzebowanie rynku był to pierwszy silnik wysokoprężny firmy Subaru co było dużym wyzwaniem dla konstruktorów. Niestety nowoczesna konstrukcja nie była do końca dopracowana co skutkowało poważnymi i kosztownymi awariami. Do najczęstszych trzeba zaliczyć problem z kołem dwumasowym które nie było dostatecznie dopasowane do osiągów i mocy jednostki, co powodowało jego uszkodzenie nawet przy przebiegach 30 tys/km. Inżynierowie próbowali wyeliminować tą przypadłość zmieniając oprogramowanie silnika.
Kolejne usterki dotyczyły zaworu EGR oraz filtra cząstek stałych zwłaszcza podczas użytkowania pojazdu w cyklu miejskim. Jednak najpoważniejszą usterką która zdarzała się w tym silniku był wadliwy układ tłokowo-korbowy a w rzeczywistości nadmierny luz osiowy. Konsekwencją tej przypadłości było obracanie się panewek lub pęknięcia wału co w konsekwencji doprowadzało do uszkodzenia silnika. Po stronie plusów trzeba zaliczyć bardzo trwałe turbosprężarki która w zależności od wersji silnika były stosowane od kilku firm IHI, Mitsubishi lub Honeywell. Również układ wtryskowy należy do trwałych jedynie co jakiś czas wtryskiwacze wymagają czyszczenia, warte uwagi jest to że w razie awarii wtryskiwaczy ich wymiana wiąże się z wyciągnięciem silnika. Ten problem został rozwiązany dopiero w ostatniej wersji w której juz nie jest konieczne wyciąganie silnika podczas wymiany. Dużym atutem jest zastosowanie układu rozrządu opartego na łańcuchu co pozwala na obniżenie kosztów wymiany jak to ma miejsce podczas rozrządu paskowego.
Trzeba nadmienić że jednostki po 2010 roku są zdecydowanie trwalsze nie wszystko udało się wyeliminować jednak najbardziej uciążliwych awarie uległy poprawie. Dopiero ostatnia odmiana Euro6 która weszła do produkcji od 2016 roku jest uznawana za bardzo udaną i bezawaryjną. Podsumowując jednostkę Subaru można śmiało powiedzieć że parametry osiągi oraz kultura pracy jest na najwyższym poziomie. Niestety awaryjność pierwszych jej odmiana była bardzo duża a koszty napraw wysokie. Zdecydowanie polecenia są odmiany po 2010r lub najnowsze z oznaczeniem Euro6.
Rodzaj układu: 4-cylindrowy
Ilość zaworów: 16
Typ wtrysku: bezpośredni
Bezpośredni Common Rail
Wersje oraz odmiany silnika 2.0D Boxer 150KM
1. 2008-2010-Euro 4 układ wtryskowy CR 2 generacji Denso ciśnienie 1800 bar/Dwa łańcuchy rozrządu/ Aluminiowy kolektor dolotowy/Turbosprężarka IHI
2. 2010-2016 Euro 5 układ wtryskowy CR 3 generacji Denso ciśnienie 1800 bar/Dwa łańcuchy rozrządu/Plastikowy kolektor dolotowy/ Turbosprężarka Mitsubishi
3. od 2016 Euro 6 układ wtryskowy CR 4 generacji Denso ciśnienie 2000 bar/ Dwa łańcuchy rozrządu plus trzeci napędzający pompę paliwa /Plastikowy kolektor dolotowy/ Turbosprężarka Honeywell.
Średnia (głosów: 6) | (9.9) |
Trwałość | 10.0/10 |
Utrzymanie | 9.7/10 |
Dynamika | 10.0/10 |