Silnik Suzuki 1.9 DDiS o mocy 129KM (F9Q) to konstrukcja zapożyczona od firmy Renault i miała zastosowanie w samochodzie Suzuki Grand Vitara II. Silnik występował w dwóch wersjach z normą Euro 4 w latach 2005-2009 oraz Euro 5 od 2009-2011 r. Jednostka oparta na tym samym bloku różniąca się nieznacznie osprzętem. Mianowicie pierwsza odmiana różniła się innym umiejscowieniem turbiny w górnej części silnika, oraz innym systemem wypalania filtra FAP. W nowszej wersji filtr FAP jest wypalany za pomocą piatego wtryskiwacza który dozuje paliwo do jego wypalenia.
To rozwiązanie jest całkowicie bezobsługowe i nie stwarza użytkownikom kompletnie żadnych problemów. Ponadto w nowszej wersji zastosowano nowszej generacji zawór EGR nowszy osprzęt oraz turbina występuje po prawej stronie silnika. Obie konstrukcje posiadają system wtrysku bezpośredniego realizowany przy pomocy systemu Common Rail II generacji z wtryskiwaczami elektromagnetycznymi Bosch. Ich główną zaletą jest stosunkowo niska cena oraz możliwość regeneracji, współpracują z kołem dwumasowym oraz turbosprężarką o zmiennej geometrii łopatek.
Oba elementy poprawiają dynamikę oraz kulturę pracy jednostki napędowej. W opinii kierowców silniki z 1.9 dCi 130KM chwalone są za stosunkowo niską awaryjność oraz zadowalające poziomy spalania. Po stronie plusów należy zapisać wysoką kulturę pracy jednostki wysokoprężnej. W tym przypadku francuscy inżynierowie pieczołowicie odrobili lekcje i nowsza jednostka jest wolna od awarii trapiących poprzednika.
Rodzaj układu: 4-cylindrowy
Ilość zaworów: 8
Typ wtrysku: bezpośredni
Bezpośredni Common Rail
OLEJ !
Zalecany olej do silników diesla DCi Renault z filtrem cząstek stałcyh FAP
Elf Evolution Full-Tech FE 5W30 5L syntetyczny olej / poprzednio ELF Solaris DPF 5W30
WAŻNE !!!
Średnia (głosów: 3) | (4.0) |
Trwałość | 3.7/10 |
Utrzymanie | 3.3/10 |
Dynamika | 5.0/10 |