Silnik Toyota 2.0 D-4D o mocy 116KM zadebiutował w 2001 roku w Toyocie RAV4 i był następcą wersji 110KM. Jednostka 4-cylindrowa z wtryskiem bezpośrednim realizowanym przy użyciu systemu Common Rail z wtryskiwaczami pizoelektrycznymi firmy Denso. Ich wadą jest kosztowna naprawa, obecnie są firmy, które zajmują się ich regeneracją. Silnik współpracuje z turbosprężarką o zmiennej geometrii łopatek oraz kołem dwumasowym.. Rozrząd w tej odmianie jest oparty na pasku a jego interwał przypada na przebieg 105.000km lub okres 7-lat – koszty wymiany nie są niskie.
Tak jak w przypadku innych diesli z koncernu Toyota tak i 2 litrowe charakteryzują się niskim spalaniem i dobrą dynamiką. Niestety do standardowych problemów zaliczyć należy awarie układu wtryskiwaczy w latach 2003-2004. Kolejną przypadłością jest awaria zaworu SCV w pompie wtryskowej – tyczy się to wersji starego typu. Również koło dwumasowe nie jest trwałe i jego awarie przypadają na przebiegi około 200 tys/km, nie jest to regułą wszystko jest uzależnione od eksploatacji oraz serwisu. Poza problemami z osprzętem można śmiało powiedzieć że silnik Toyoty jest dobrą jednostką i przy odpowiednim użytkowaniu i serwisowaniu można pokonać duże przebiegi bez większych problemów. Dużym atutem jest dobra dynamika niski poziom spalania oraz przyzwoita kultura pracy.
Opis Ogólny
Silnik 2.0 D4D występuje w modelach Toyota w zależności od modelu posiadają moc 90KM, 110KM, 116KM, 126KM, 136KM. Jednostka 4 cylindrowa z wtryskiem bezpośrednim realizowanym przy użyciu systemu Common Rail z wtryskiwaczami pizoelektrycznymi firmy Denso .Ich minusem jest kosztowna naprawa , obecnie firmy zajmują się ich regeneracją . Silnik współpracuje z turbosprężarką o zmiennej geometrii łopatek oraz kołem dwumasowym (wyjątkiem są wersje 90 konne)..
Tak jak w przypadku innych Diesli z koncernu Toyota tak i 2 litrowe charakteryzują się niskim spalaniem i dobrą dynamiką. Niestety do standardowych problemów zaliczyć można awarie układu wtryskiwaczy, zwłaszcza w silniku 116 konnym, w latach 2003-2004 który technologicznie nie były do końca dopracowane. Późniejsze jednostki o mocach 126KM oraz 136KM są znacznie trwalsze i w większym stopniu zasługują na uwagę. Problemów dostarcza również koło dwumasowe zwłaszcza w modelach wyższej klasy takich jak Avensis oraz RAV 4 z dużym przebiegiem. To kolejny element, który w przypadku awarii dotkliwie obciąży nasz budżet.
Nowsze jednostki współpracują z problematycznym filtrem cząstek stałych. Element awaryjny zwłaszcza jeśli poruszamy się głownie w cyklu miejskim. Toyota zastosowała system D-CAT -system z dodatkowym wtryskiwaczem wspomagającym wypalanie filtra cząstek stałych . Reasumując 2 litrowy silnik 2.0 D4D jest jednostką o bardzo dobrych parametrach, stosunkowo trwałą zwłaszcza po modyfikacji od 2006r jednakże jeśli dojdzie do usterki, obsługa może pociągnąć wysokie koszta.
Rodzaj układu: 4-cylindrowy
Ilość zaworów: 16
Typ wtrysku: bezpośredni
Bezpośredni Common Rail
Średnia (głosów: 13) | (7.7) |
Trwałość | 8.1/10 |
Utrzymanie | 7.5/10 |
Dynamika | 7.5/10 |