Silnik Toyota 2.2 D-CAT o mocy 177KM Toyota wprowadziła na rynek w 2005 roku a w 2008 wersje seryjnie wyposażoną w DPF. Mocny wysokoprężny silnik z japońskiego koncernu wyposażony w technologię D-CAT (Diesel Clean Advanced Technology) – jest to zaawansowana technologia oczyszczania spalin. W jednostce zastosowano najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne. Przede wszystkim blok silnika wykonano z aluminium aby uzyskać niższą wagę co miało się przełożyć na lepsze osiągi oraz niższe spalanie. Jednostka wyposażona w nowoczesny układ wtryskowy realizowany za pomocą systemu wtryskiwaczami pizoelektrycznymi Denso o ciśnieniu wtrysku aż 1800 bar !!!
Ich zaletą jest precyzyjne dawkowanie paliwa proporcjonalne do obciążenia silnika. Niestety są drogie i praktycznie nienaprawialne. Silnik współpracuje z turbosprężarką o zmiennej geometrii łopatek oraz kołem dwumasowym. Na pewno atutem tej jednostki jest mechanizm rozrządu oparty na łańcuchu. Na duży plus trzeba zaliczyć bezproblemowy filtr cząstek stałych DPF.Użytkownicy nie będą mieli kompletnie żadnych problemów z jego zapychaniem lub awarią. Filtr jest całkowicie bezobsługowy, zastosowano tu piąty wtrysk tgz dotrysk. Filtr czyści się samoistnie w momencie jak dochodzi do jego zapchania mechanizm dozuję dawkę paliwa do jego wypalania.
Nie musimy jechać autem na wysokich obrotach po autostradzie aby go wypalić, może to się odbywać na na postoju, w korku lub jeździe miejskiej. Te rozwiązania dają komfort użytkownikowi i nie stwarzają dodatkowych kosztów obsługi. Nie wątpliwie atutem jednostki jest kultura pracy przyśpieszenie, doskonała akustyka to charakterystyczne dla japońskiego producenta. Uwaga na auta z dużym przebiegiem !!! zdarzają się usterki uszczelki pod głowica dotyczy to aut o sporym przebiegiem i bardzo mocnej eksploatacji. Często zdarza się to w przypadku bardzo dynamicznej jazdy do czego zachęca pojemność oraz moc silnika 2.2 D-4D.
Kolejnym minusem jest dość spore spalanie zwłaszcza w mieście często przekracza 10L.Po za tym jednostka oferuje świetne osiągi,bardzo dobre przyspieszenie ,elastyczność oraz wysoka kulturę pracy. Ze względu na wysoki koszt ewentualnych napraw trzeba pamiętać o odpowiedniej eksploatacji a jeżeli jesteś zainteresowany zakupem to koniecznie sprawdzić stan oraz przebieg auta .
System D-CAT–(Diesel Clean Advanced Technology)
To technologia która ma za zadanie uzyskanie jak najlepszych wyników w obniżeniu emisji spalin Co2. Z badań wynika że jednostki wyposażone w ten system emitują o 50% mniej tlenku Azotu oraz 80% mniej cząstek stałych !!!
System D-CAT jest wyposażony w 4-drożny katalizator DPNR (Diesel Particulates and NoX Reduction) zastosowano dodatkowo 5-ty wtryskiwacz który podaje paliwo do filtra cząstek stałych w celu wypalenia zebranej sadzy. Co ważne cały mechanizm jest całkowicie bezobsługowy, nie potrzeba dodatkowych płynów jak to mam miejsce w innych systemach. Jednak trzeba pamiętać że auta z filtrami cząstek stałych powinny pokonywać dłuższe trasy w celu poprawienia pracy całej jednostki.
Rodzaj układu: 4-cylindrowy
Ilość zaworów: 16
Typ wtrysku: bezpośredni
Bezpośredni Common Rail
Wadliwe modele
awarie uszczelki pod głowicą !!!
sporu pobór oleju -silniki z oznaczeniem 2AD ponad 0.5 l na 1000km !!!
Dotyczy to jednostek 2.2 D-4D 150KM , 2.2 D-4D D-CAT 177KM
Auta z tymi wadami fabrycznymi były zakwalifikowane do wymiany silnika na nowy warunek jest taki auto nie może mieć więcej niż 7 lat oraz przebieg nie większy niż 180 tys
Avensis 2AD ( 2005 – 2009)
RAV4 2AD ( 2005 – 2008)
Auris 2AD (2006 2009)
Verso 2AD ( 2005- 2008)
W większości powodem tej sytuacji jest nadmierna i bardzo mocna eksploatacja która powoduje podnoszenie się głowicy a co za tym idzie uszkodzenie uszczelki.
Średnia (głosów: 10) | (8.6) |
Trwałość | 8.7/10 |
Utrzymanie | 8.0/10 |
Dynamika | 9.0/10 |