Silnik Volkswagen 1.2 TDI 12V CR 75KM z rodziny EA189 o momencie obrotowym 180Nm przy 2000 obr/min wprowadzony w 2009 roku jest następcą jednostki 1.2 TDI PD z rodziny EA188. Silnik w przeciwieństwie do poprzednika wykorzystuje system Common Rail z elektromagnetycznymi wtryskiwaczami Delphi. Trzeba tutaj wspomnieć, iż są one bardzo wrażliwe i podatne na uszkodzenia w kontakcie z tzw. „brudnym paliwem”. Po stronie plusów należy zapisać możliwość ewentualnej regeneracji w razie ich uszkodzenia.
Z silnikiem wysokoprężnym 1.2 TDI współpracuje turbosprężarka o zmiennej geometrii łopatek.Jej główną wadą są wyższe koszty napraw przy ewentualnych awariach oraz skomplikowana konstrukcja, zaletą lepszy moment obrotowy oraz generowanie wyższych moc. W silniku zastosowano systemy Start/Stop oraz innowacyjny system odzyskiwania energii z hamowania.
Działanie systemu polega na automatycznym wyłączeniu silnika na luźnym biegu po całkowitym zatrzymaniu pojazdu i ponownym jego uruchomieniu po wciśnięciu sprzęgła. Start-stop znajduje zastosowanie w ruchu miejskim. Podsumowując jednostka 1.2 TDI CR jest godna polecenia, choć raczej do miasta niż na dalsze wyjazdy. Ma bardziej zaawansowaną technologię przez co lepsze osiągi i wyższą kulturę pracy, jednak musimy się liczyć z większymi kosztami napraw ewentualnych usterek drogiego osprzętu.
Rodzaj układu: 3-cylindrowy
Ilość zaworów: 12
Typ wtrysku: bezpośredni
Common Rail
Olej
Bardzo ważną rzeczą jest używanie odpowiedniego oleju do silników z Filtrem cząstek stałych DPF, serwis zaleca olej Castrol 5W30 z oznaczeniem VW 504/507.
Średnia (głosów: 8) | (7.7) |
Trwałość | 8.3/10 |
Utrzymanie | 8.9/10 |
Dynamika | 6.0/10 |