Silnik Volkswagen 1.6 TDI 16V CR z rodziny EA189 ma szerokie zastosowanie w samochodach marki Volkswagen, Skoda, Seat, Audi. W zależności od modelu posiada moc 75KM, 90KM, 105KM (102KM w VW Caddy). Konstrukcja silnika oraz osprzęt we wszystkich wersjach jest identyczny, różnica polega jedynie na zmianie mocy przez oprogramowanie. Konstrukcja została oparta na jednostce 2.0 TDI 140KM, w której zredukowano wagę o 6kg i zmodyfikowano tłoki, które nie posiadają w tym przypadku panewek korbowodowych. W 1.6 TDI zastosowano kilka rozwiązań mających na celu zmniejszenie kosztów spalania oraz zwiększenie dynamiki silnika.
Jednostka 4-cylindrowa posiada wtrysk bezpośredni realizowany przy użyciu systemu Common Rail II generacji z piezoelektrycznymi wtryskiwaczami o ciśnieniu 1600 bar. Ich największą zaletą jest bardzo precyzyjne dawkowanie paliwa – wprost proporcjonalne do obciążenia silnika. Po stronie minusów należy zapisać bardzo wysoką cenę oraz niezwykle trudną regeneracje. Niestety układ wtryskowy nie jest mocną stroną tego silnika, trzeba uważać na złej jakości paliwo. Do przebiegu 100 tys.km praktycznie nic się z nimi nie dzieje, później zdarzają się jednak poważne problemy z wtryskiwaczami (nie jest to reguła) – wszystko jest uzależnione od użytkowania auta. Z silnikiem 1.6 TDI współpracuje turbosprężarka o zmiennej geometrii łopatek firmy BorgWarner/BV39 BV39F-0136. Jej główną wadą są wyższe koszty napraw przy ewentualnych awariach oraz skomplikowana konstrukcja.
Silnik 1.6 TDI występują z filtrem cząstek stałych DPF (spełnia normę Euro5) – elementem nader często awaryjnym. W szczególności gdy pojazd użytkujemy w jeździe miejskiej dochodzi do jego zapchania. Niestety jest to nagminne jeżeli auto nie jest odpowiednio eksploatowane, chodzi o cykliczną wymianę odpowiedniego oleju przystosowanego do DPF-u oraz jazdę miejską. Co do kwestii rozrządu serwis przewiduje wymianę przy 180.000 km jednak zdarzały się uszkodzenia pompy wody oraz zerwania paska przy niższych przebiegach.
Warto zmniejszyć ten interwał maksymalnie do przebiegu 150.000 tys. km zwłaszcza użytkując auto w trudnych warunkach lub w mieście. W opinii kierowców silnik TDI należy do udanych konstrukcji, charakteryzuję się niską awaryjnością, o ile odpowiednio jest użytkowany oraz serwisowany, w innym przypadku może pochłonąć nie małe koszty. Niewątpliwie atutem jednostki jest niski poziom spalania oraz przyzwoita kulturą pracy. Po stronie minusów użytkownicy wymieniają najczęściej problematyczny filtr cząstek stałych.
Rodzaj układu: 4-cylindrowy
Ilość zaworów: 16
Typ wtrysku: bezpośredni
Common Rail
Olej
Bardzo ważną rzeczą jest używanie odpowiedniego oleju do silników z Filtrem cząstek stałych DPF, serwis zaleca olej Castrol 5W30 z oznaczeniem VW 504/507.
ROZRZĄD !!!
Serwis zaleca wymianę rozrządu co 180.000 km a w trudnych warunkach maksymalnie co 150.000 km !!! Warto o tym pamiętać, ponieważ zdarzały usterki zerwania paska rozrządu oraz awarie pompy wody przed jego wymianą !!!
Średnia (głosów: 39) | (8.2) |
Trwałość | 8.7/10 |
Utrzymanie | 8.8/10 |
Dynamika | 7.8/10 |