Silnik Volkswagen 2.0 TDI 16V PD z rodziny EA188 o mocy 136KM miał swój debiut w roku 2003 w modelu VW Touran i posiadał oznaczenie AZV. W późniejszym czasie był wdrażany pod maskę Seata Leon, Altea i Toledo a znajdziemy go także w Mitsubishi Grandis. Silnik 2.0 TDI miał zastąpić 1.9 TDI, który już nie mógł spełnić rygorystycznych norm emisji spalin. W początkowej fazie produkcji (silniki EA188) były używane pompowtryskiwacze później zastąpione układem Common Rail.
Ta odmiana posiadała 16-zaworową głowicę. Na początku jednostka cieszyła się dużą popularnością, podobnie zresztą jak jej poprzednik, niestety nie była już tak bezawaryjna. Pierwsze problemy pojawiają się już po 100 tys. przejechanych kilometrów. Dotyczą one głównie awarii turbosprężarki, koła dwumasowego, rozrządu oraz pęknięć głowicy. Pęknięcia dotyczą wersji 16-zaworowej, dochodzi do niej na 1. cylindrze lub na 2 i 3 jednocześnie. Problematyczna jest również pompa oleju a dokładnie jej napęd realizowany jest przez łańcuch, który często się rozciąga.
Kupując model używany należy poddać go dokładnemu oglądowi. W tej odmianie nie występował problematyczny filtr cząstek stałych. W trakcie użytkowania należy stosować się do zaleceń producenta , używać odpowiedni rodzaj oleju niskopopiołowego, pamiętać o jego terminowej wymianie, unikać paliwa kiepskiej jakości. Użytkownicy chwalą sobie jednostkę jednak za niski poziom spalania oraz niezłą dynamikę, gdyby nie jej usterkowość byłby to jeden z lepszych silników diesla na rynku.
Rodzaj układu: 4-cylindrowy
Ilość zaworów: 16
Typ wtrysku: pompa
Średnia (głosów: 3) | (9.8) |
Trwałość | 10.0/10 |
Utrzymanie | 10.0/10 |
Dynamika | 9.3/10 |