Silnik Volkswagen 2.0 TDI 16V PD z rodziny EA188 o mocy 170KM miał zastosowanie w samochodach Audi, Seat, Skoda, VW w latach 2005 – 2009. Silnik 2.0 TDI miał zastąpić 1.9 TDI, który już nie mógł spełnić rygorystycznych norm emisji spalin. W początkowej fazie produkcji były używane pompowtryskiwacze (rodzina EA188), dopiero po roku 2007 zostały zastąpione układem Common Rail. Silnik z oznaczeniem BMN, BMR, CFGB, BRD to odmiana 16-zaworowa, w której przeważnie występował problematyczny filtr cząstek stałych.
Niestety wcześniej czy później dochodzi do jego zapchania i w konsekwencji do kosztownej wymiany. Na początku silnik cieszył się dużą popularnością podobnie zresztą jak jego poprzednik, niestety nie był już tak bezawaryjny. Pierwsze problemy pojawiają się już po 100 tys. przejechanych kilometrów. Dotyczą one głównie awarii turbosprężarki, koła dwumasowego, rozrządu oraz pęknięć głowicy. Pęknięcia dotyczą wersji 16-zaworowej dochodzi do niej na 1. cylindrze lub na 2 i 3 jednocześnie. Problematyczna jest również pompa oleju a dokładnie jej napęd realizowany jest przez łańcuch który często się rozciąga. Dlatego kupując model używany należy poddać go dokładnemu oglądowi.
W trakcie użytkowania należy stosować się do zaleceń producenta , używać odpowiedni rodzaj oleju niskopopiołowego, pamiętać o jego terminowej wymianie, unikać paliwa kiepskiej jakości. Po 2006 roku koncern VW wyeliminował wiele mankamentów przez co silnik 2.0 TDI stał się mniej awaryjny i uciążliwy dla potencjalnych użytkowników. Trzeba jednak pamiętać, że pojazdy sprzed 2007 roku mogą przysporzyć wiele problemów oraz kosztownych napraw. Jednak użytkownicy chwalą sobie jednostkę jednak za niski poziom spalania oraz niezłą dynamikę, gdyby nie jej usterkowość byłby to jeden z lepszych silników diesla na rynku
Rodzaj układu: 4-cylindrowy
Ilość zaworów: 16
Typ wtrysku: pompa
Średnia (głosów: 7) | (7.8) |
Trwałość | 9.3/10 |
Utrzymanie | 6.0/10 |
Dynamika | 8.1/10 |