Volkswagen

Silnik VW 2.5 R5 TDI 10V PD 174KM EA153

61266
Silnik VW 2.5 R5 TDI 10V PD 174KM EA153

Silniki VAG 2.5 TDI / 2.8 TDI / 5.0 TDI są stosowane w samochodach marki

  • Audi
  • Skoda
  • Volkswagen

Silnik Volkswagen 2.5 R5 TDI 10V z rodziny EA153 o mocy 174KM wszedł do produkcji w 2003 roku i był stosowany do 2009 roku w samochodach VW Touareg I oraz VW Transporter T5 / Multivan V. Konstrukcja została oparta na starszej odmianie silnika 2.5 R5 TDI z pompą VP44 jednak trzeba zaznaczyć że jest to praktycznie całkiem nowa jednostka. Silnik został wykonany w całości ze stopu aluminium, jak również blok cylindrów, w którym zastosowano wysoko wytrzymały stop aluminium.


Nowością jest wyeliminowanie rozrządu paskowego i zastosowanie bardzo trwałego układu przekładni zębatej (koła zębate) również cały osprzęt alternator, klimatyzacja jest napędzana przez przekładnie zębatą. W odróżnieniu od starszej wersji jednostka została wyposażona w pompowtryskiwacze Bosch II-generacji oraz układ recyrkulacji spalin i chłodnicę recyrkulacji spalin. Do najczęstszych przypadłości tej odmiany trzeba zaliczyć pobór oleju przeważnie około 1l na 15 tys.km – jednak jest to uzależnione od danego modelu. Użytkownicy również sygnalizują problemy z głowicą cylindrów oraz wałkami rozrządu, przeważnie odpowiada za to złej jakości olej silnikowy oraz interwał jego wymiany.


Również trzeba nadmienić o problemie gumowych uszczelek pod wtryskiwaczami powodujących wycieki oleju napędowego, który przedostaje się do oleju silnikowego – skutkiem tego jest spadek ciśnienia. Wszystkie te awarii są uzależnione od eksploatacji jednostki, w większości aut z tym silnikiem użytkownicy bezproblemowo pokonują przebiegi ponad 500 tys. bez większych problemów. Poza tym silnik może pochwalić się dobra dynamiką oraz przyzwoitym poziomem spalania.

Specyfikacja

Rodzaj układu: 5-cylindrowy

Ilość zaworów: 10

Typ wtrysku: bezpośredni

- pompa wtryskowa

Zalety

  • Trwała jednostka napędowa
  • dobra dynamika silnika
  • przyzwoity poziom spalania

Wady

  • przeciętna kultura pracy
  • awarie wałka rozrządu
  • problemy z głowicą cylindrów
  • awarie uszczelek wtryskiwaczy
  • pobór oleju około 1l na 15.000 tys/km

Informacje serwisowe

  • Kod silnika: AXE, BAC, BPC, BPE
  • Turbosprężarka: Ze zmienną geometrią VGT
  • Rozrząd: Koła zębate
  • Sprzęgło: Z kołem dwumasowym
  • Filtr cząstek stałych: Brak (występuje w wersji BPE)
  • Wtryski: Pompowtryski  Firma Bosch
  • Ilość oleju silnikowego: 8.9 L, typ oleju: VW 505,01/ VW 506,01, wymiana po koła zębate
Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną

Średnia ocena użytkowników

Średnia (głosów: 5) (8.9)
Trwałość 9.2/10
Utrzymanie 8.2/10
Dynamika 9.2/10
Głosy według opinii użytkowników: 5 0

Najbardziej awaryjna część

11%
28%
17%
11%
11%
22%
Suma głosów: 18

Opinie użytkowników

13.03.2024 multivan
(9.3)
Opinia: najlepszy motor super dzwiek
  • 10.0/10
  • 8.0/10
  • 10.0/10
Zalety: bardzo trwaly
Wady: kilka jak kazdy
  • Silnik: 174
  • Rocznik: 2006
  • Przebieg: 400000
  • Spalanie: 10.0 l/100km
Polecam
07.01.2022 VW T5
(10.0)
Opinia: Bezawaryjny i dynamiczny silnik cieszący dźwiękiem 5 cylindrów. Warto szukać tylko egzęplarzy, które nie jeździły na longlife. Przy dobrej jakości oleju np. Valvoline z wymianami max. co 15.000 km brak dolewek mimo przebiegu 305.000 km i dynamicznej jazdy na codzień. Ważne są również regularnie wymianiane
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • 10.0/10
Zalety: Dynamika, mała ilość niezbędnych czynności serwisowych, trwałość, przyzwoite spalanie, wysoki moment obrotowy dostępny od samego początku, wysoka elastyczność
Wady: Ciężar silnika znacząco zmniejsza ładowność pojazdu. T5 2.5 TDI L2H1 waży tyle co ducato L4H2!
  • Silnik: 174 / BPC
  • Rocznik: 2008
  • Przebieg: 305000
  • Spalanie: 9.0 l/100km
Polecam
30.12.2021 Touareg MK1
(7.3)
Opinia: Pomimo że na tle ogółu wygląda nieźle, to jednak jest on w technologii globalnego celowego powtarzania produktu. Do 2.5tdi z setki C4 to on nawet się nie zbliża jakościowo. Same rozwiązania są genialne, niemal wymarzone, układ w rzędzie 5cyl, pompowtrysk, napęd rozrządu kołami zębatymi, bezpaskwy alternator,
  • 7.0/10
  • 6.0/10
  • 9.0/10
Zalety: Rozwiązanie techniczne genialne Moc Dość prosty w budowie
Wady: Słabej jakości materiały wałków i same krzywki w zamyśle konstrukcyjnym za wąskie, krzywka na pompowtrysk mogła by być węższa bo i tak jest na rolce a krzywki zaworów na to miejsce szersze Technologia long life robi swoje Uszczelnienie pompowtrysku w głowicy i lejące się paliwo do oleju. Odpowietrzenie
  • Silnik: 174 BAC
  • Rocznik: 2004
  • Przebieg: 198.000
  • Spalanie: 14.0 l/100km
Polecam
28.02.2020 Touareg 2005
(8.3)
Opinia: Anegdotą jest, że 2.5TDI R5 174KM to połowa silnika 5.0TDI V10. I to jest absolutnie prawda. Wszystko jest takie samo jak w V10, tylko jest tego o połowę mniej. Nawet chłodnica EGR jest identyczna, tylko jakby przecięta na pół. Mimo podobnego oznaczenia - to jest silnik
  • 9.0/10
  • 9.0/10
  • 7.0/10
Zalety: - niskie spalanie - duża moc na niskich obrotach - wysoka kultura pracy - długa żywotność
Wady: - wymaga specyficznego oleju - nie każdy mechanik go zna
  • Silnik: 174KM 2.5TDI R5
  • Rocznik: 2005
  • Przebieg: 430000
  • Spalanie: 10.5 l/100km
Polecam
17.04.2019 Transporter/T5
(9.3)
Opinia: Użytkuję VW T5 z tym silnikiem od 2015 roku. Miał wtedy przebieg 215 tys. Przejechałem już ponad 130 tys km. Z samym silnikiem nie miałem żadnych problemów. Oleju mi nie bierze (jest wymieniany co 12-13 tys km). Zużycie od 6,6l (przy eko drivingu) do ok
  • 10.0/10
  • 8.0/10
  • 10.0/10
  • Silnik:
  • Rocznik / Przebieg: 2007/346000
  • Spalanie: 8.0 l/100km
Polecam