Silnik Volvo 1.6 D 16V D4164T to jednostka wysokoprężna generująca moc 109 lub 110KM. Znalazła zastosowanie między innymi w modelu Volvo C30 , S40, V50. Całkowicie opracowana przez inżynierów firmy Ford oraz francuskiego konsorcjum PSA stosowana także w samochodach Citroen, Peugeot, Ford. Jednostka bardzo popularna na rynku. Silnik posiada wtrysk bezpośredni realizowany za pomocą systemu Common Rail. Współpracuje z turbosprężarką ze zmienną geometrią łopatek oraz kołem dwumasowym. Oba elementy wpływają na poprawę osiągów w tym dynamiki oraz przyspieszenia.
Z drugiej jednak strony w przypadku awarii musimy się liczyć z poważnymi wydatkami. W przypadku tak zaawansowanej technologicznie jednostki jaką jest silnik o pojemności 1.6 należy zwrócić uwagę na jakość tankowanego paliwa. Układ wtryskowy jest wrażliwy oraz podatny na awarie w kontakcie z tzw. brudnym paliwem, dlatego trzeba uważać na to gdzie tankujemy paliwo oraz pamiętać o częstszej wymianie filtra paliwa. W celu przestrzegania rygorystycznej normy ekologicznej Euro4 najmłodsze silniki współpracują z problematycznym filtrem cząstek stałych (zdarzają się silniki bez DPF-u ). Element szczególnie awaryjny jeśli poruszamy się w cyklu miejskim. Wówczas może dojść do jego zapchania cząstkami niewypalonej sadzy i w konsekwencji spadku mocy silnika, podniesieniu się poziomu oleju co prowadzi do awarii wtrysków. Niestety koszty naprawy lub wymiany DPF-u są bardzo wysokie. około 3-4 tys. zł.
Aby przedłużyć żywotność jednostki wysokoprężnej należy stosować się do zaleceń producenta odnośnie rodzaju oleju silnikowego oraz przestrzeganiu terminowej wymiany filtrów paliwa, oleju.W szczególności zwracajmy uwagę na czystość oraz jakość tankowanego paliwa. W opinii kierowców silnik 1.6 D D4164T jest jednostką udaną. Dominują pozytywne komentarze na temat dynamiki oraz niskich poziomów spalania. Po stronie minusów należy zapisać wyższe koszty obsługi w przypadku ewentualnych napraw filtra cząstek stałych, koła dwumasowego oraz turbiny o zmiennej geometrii łopatek.
Rodzaj układu: 4-cylindrowy
Ilość zaworów: 16
Typ wtrysku: bezpośredni
Common Rail
Przeczytaj też opinie o silniku o 1.6 TDCI oraz 1.6 HDI – są to te same jednostki .
Uwaga na sitko w przewodzie smarowania turbiny!
Średnia (głosów: 12) | (7.6) |
Trwałość | 8.2/10 |
Utrzymanie | 7.4/10 |
Dynamika | 7.3/10 |