Silnik Volkswagen 2.5 R5 TDI 10V z rodziny EA381 o mocy 109KM wszedł do produkcji w 1999 roku i był stosowany do 2006 roku w samochodach VW LT drugiej generacji. Konstrukcja została oparta na starszej odmianie silnika 2.5 R5 TDI z pompą VP44. jednak trzeba zaznaczyć, że jest to praktycznie całkiem nowa jednostka. Silnik został wykonany w całości ze stopu aluminium, jak również blok cylindrów, w którym zastosowano wysoko wytrzymały stop aluminium. Nowością jest wyeliminowanie rozrządu paskowego i zastosowanie bardzo trwałego układu przekładni zębatej (koła zębate) również cały osprzęt alternator, klimatyzacja jest napędzana przez przekładnie zębatą.
W odróżnieniu od starszej wersji jednostka została wyposażona w pompowtryskiwacze Bosch II-generacji oraz układ recyrkulacji spalin i chłodnicę recyrkulacji spalin. Użytkownicy również sygnalizują problemy z głowicą cylindrów oraz wałkami rozrządu, przeważnie odpowiada za to złej jakości olej silnikowy oraz interwał jego wymiany.
Również trzeba nadmienić o problemie gumowych uszczelek pod wtryskiwaczami powodujących wycieki oleju napędowego, który przedostaje się do oleju silnikowego – skutkiem tego jest spadek ciśnienia. Wszystkie te awarii są uzależnione od eksploatacji jednostki, w większości aut z tym silnikiem użytkownicy bezproblemowo pokonują przebiegi ponad 500 tys. bez większych problemów. Poza tym silnik może pochwalić się dobra dynamiką oraz przyzwoitym poziomem spalania.
Rodzaj układu: 5-cylindrowy
Ilość zaworów: 10
Typ wtrysku: bezpośredni
Średnia (głosów: 0) | (0.0) |
Trwałość | 0.0/10 |
Utrzymanie | 0.0/10 |
Dynamika | 0.0/10 |