Silnik Volkswagen 1.4 TDI 6V EA188 – jednostka 3 cylindrowa, któa występuje w samochodach Audi, Seat, Skoda oraz VW. Początki sięgają do roku 1999 kiedy zadebiutował w VW Lupo a w 2001 roku został uznany za najlepszy silnik w swojej kategorii. Jednostka przez lata ewoluowała i występowała z różnymi mocami oraz różnym osprzętem. Pierwsza o mocy 75KM była bazą pozostałych i jej osprzęt był najmniej zaawansowany. Właśnie ona cierpiała na choroby wieku dziecięcego i wszystkie dolegliwości wyszły na jaw podczas jej eksploatacji. Jej koniec przypadł na rok 2005 kiedy do produkcji weszły odmiany 70KM oraz 80KM, każda z nich miała różne oznaczenia oraz inny osprzęt.
Najbardziej zaawansowaną jest wersja 80KM z oznaczeniem BMS w której zastosowano turbosprężarkę o zmiennej geometrii łopatek oraz filtr cząstek stałych DPF. Pomiędzy tymi odmianami trzeba wspomnieć o jeszcze odmianie ATL z mocą 90KM, która był produkowana przez dwa lata 2003-2005. Spotkamy ją w Audi A2 – jej osprzęt różni się od pozostałych występuje w niej turbo o zmiennej geometrii łopatek oraz koło dwumasowe. Koniec produkcji silnika w tych wersjach przypada na 2011 rok, następnie koncern VW wprowadził na rynek nowej generacji jednostkę 1.4 TDI z wtryskiem Common Rail.
Charakterystyka silnika:
Silnik powstał na bazie sprawdzonej jednostki 1.9 TDI poprzez usunięcie jednego cylindra. Silnik wyposażony był w system wtrysku bezpośredniego realizowany przy użyciu pompowtryskiwaczy i współpracował z turbosprężarką o zmiennej geometrii łopatek (jednak nie we wszystkich modelach) . Jej główną wadą są wyższe koszty ewentualnych napraw, zaletą wyższy moment obrotowy. Konstruktorzy VW nie przypuszczali, że właśnie ta operacja nie specjalnie przysłuży się do dobrej pracy silnika. Okazało się że kultura pracy pogorszyła się w porównaniu z pierwowzorem i na dodatek zaczęły ja trapić różnego typu awarie.
Zdarzały się problemy z chłodzeniem, wtryskiwaczami oraz zużyciem pierścieni oporowych wału korbowego (ta usterka nie była nagminna lecz jej usunięcie wiązało się z wyminą dolnej części silnika która była kosztowna). W dodatku spalanie które miało być mniejsze do 1.9 TDI nie wiele się różniło natomiast kultura pracy znacząca się pogorszyła. W opinii kierowców jednostka nie należy do udanych konstrukcji. Bezawaryjność jest na przeciętnym poziomie, zużycie paliwa wysokie w stosunku do tak małej pojemności a kultura pracy silnika pozostawia wiele do życzenia.
Rodzaj układu: 3-cylindrowy
Ilość zaworów: 6
Typ wtrysku: pompa
Wersje oraz odmiany silnika 1.4 TDI / 70KM 75KM 80KM 90KM z różnym osprzętem.
1.4 TDI 70KM BNM/BWB (2005-2011)- turbo o stałej geometrii łopatek ,Brak filtra DPF
1.4 TDI 75KM AMF/BAY/BHC (1999-2005) turbo o stałej geometrii łopatek, Brak DPF !!!
1.4 TDI 80KM BNV (2005-2009) turbo o stałej geometrii łopatek Brak DPF !!!
1.4 TDI 80KM BMS (2005-2009) turbo o zmiennej geometrii łopatek,DPF !!!
1.4 TDI 90KM ATL (2003-2005) turbo o zmiennej geometrii łopatek,Brak DPF !!!
Średnia (głosów: 31) | (8.0) |
Trwałość | 8.3/10 |
Utrzymanie | 8.5/10 |
Dynamika | 7.2/10 |