Silnik Volkswagen 1.9 TDI 8V PD z rodziny EA188 występuje w samochodach Volkswagen, Skoda, Seat, Audi i posiadał moce: 90KM, 100KM, 101KM, 105KM, 115KM, 130KM, 150KM lub 160KM. Jednostka zadebiutowała w 1998 roku i wprowadzono w niej system wtryskowy oparty na pompowtryskiwaczach. Niestety silniki TDI PD nie są już tak trwałe jak jej poprzednik na pompie, są bardziej zaawansowane i posiadają nowszej generacji osprzęt.
Turbosprężarka o zmiennej geometrii wpływa na podniesienie dynamiki silnika oraz generowanie większej mocy przez silnik jednak bywa bardziej awaryjna i trudniejsza w obsłudze. Koło dwumasowe poprawia kulturę pracy silnika i zmniejsza zużycie paliwa ale może nastręczać sporą ilość problemów. Zwłaszcza w modelach z dużym przebiegiem jest elementem bardzo awaryjnym. Również w niektórych modelach pojawiały się filtry cząstek stałych np. 1.9 TDI 130KM.
Jedną z wad tej odmiany jest jej głośna praca. Silnik 1.9 TDI wyszedł z produkcji po wprowadzeniu restrykcyjnych norm ekologicznych Euro 5, których nie spełniał i został zastąpiony nową konstrukcją 2.0 TDI. Reasumując 1.9 TDI jest konstrukcją trwałą i potrafiącą znieść bezawaryjnie naprawdę duże przebiegi. Nie zapominajmy jednak, że wiele jednostek jest już wiekowych i mogą przytrafić się w nich awarie turbosprężarki, koła dwumasowego lub zaworu EGR. Jednakże sama naprawa nie powinna przynieść większych problemów, budowa jednostki jest dobrze znana wszystkim mechanikom, a części tanie i ogólnie dostępne.
Rodzaj układu: 4-cylindrowy
Ilość zaworów: 8
Typ wtrysku: pompa
Średnia (głosów: 41) | (8.5) |
Trwałość | 8.8/10 |
Utrzymanie | 8.4/10 |
Dynamika | 8.1/10 |