Silnik Volkswagen 3.0 V6 TDI 24V wszedł do produkcji w 2004 roku i jest stosowany do dnia dzisiejszego w samochodach marki Audi, Volkswagen oraz Porsche. Przez lata jednostka przechodziła szereg modernizacji a jej ostatnia wersja została praktycznie wykonana od nowa. W zależności od modelu posiadają moc 205KM,225KM.230KM,233KM,235KM,245KM,313KM. Pierwsze rodzina o oznaczeniu EA896 zadebiutował w 2004roku w Audi A8.
Konstrukcja posiada bezpośredni wtrysk paliwa realizowany za pomocą systemu Common Rail z piezoelektryczymi wtryskiwaczami Bosch, co było nowością koncernu VW. Ponieważ większość aut producenta zasilały jednostki na pompowtryskiwaczach. Niestety konstrukcja z pierwszych lat produkcji była dużym niewypałem borykała się z wieloma poważnymi usterkami które przekładały się na bardzo wysokie koszty. W jednostce zastosowano rozrząd oparty na łańcuchu niestety to była największa bolączka tej odmiany..
Najpoważniejszą i najczęściej pojawiającą się wadą wg. internautów są problemy z rozrządem, a konkretnie z rozciągającymi się łańcuszkami rozrządu. Luźny naciąg może spowodować przeskok łańcucha i kolizję tłoka z zaworami głowicy. W konsekwencji koszt usterki może wynieść nawet 10-12 tysięcy złotych. Zwracajmy uwagę na hałasy dobiegające z rozrządu i w żadnym wypadku nie lekceważmy ich. Problematyczny może okazać się również zawór recyrkulacji spalin(EGR) oraz filtr cząstek stałych (DPF).
Dopiero w kolejnej odmianie EA897 (2010-2015) tego silnika która weszła do produkcji w 2010 roku wiele mankamentów zostało poprawionych. Najbardziej awaryjny układ rozrządu został zmodyfikowany i poprawiony.W starszych wersjach występowały 4 łańcuchy natomiast w nowszych tylko dwa. Nie oznacza to zmniejszenia kosztów wymiany rozrządu a jedynie wyeliminowanie problemów jakie miały miejsce poprzednich wersjach. Do najmniej awaryjnej rodziny trzeba zaliczyć ostatnią odmianę EA897evo (2014-2018) która został zbudowana praktycznie od nowa.
W tym silniku zastosowano najnowsze rozwiązania technologiczne oraz dopracowano wszystkie problematyczne awarii na które cierpiały odmiany z wcześniejszych lat produkcji. Trzeba jednak nadmienić że ta wersja jest posiada nowoczesny osprzętem który w razie wymiany czy ewentualnej awarii może być bardzo kosztowny. Reasumując, silniki z początkowych lat produkcji nie były wolne od awarii, natomiast nowsze jednostki są dopracowany i nie przysparzają praktycznie żadnych problemów. Po stronie plusów trzeba zapisać bardzo dobrą dynamikę wysoką kulturę pracy oraz przyzwoity poziom spalania jak na pojemności oraz moce jednostek.
Rodzaj układu: 6-cylindrowy
Ilość zaworów: 24
Typ wtrysku: bezpośredni
Common Rail
Awarie -3.0 TDI -204, 224,232KM
– awarie hydropopychaczy -może doprowadzić do przeskoczenia rozrządu
– usterki napinaczy łańcucha rozrządu
– usterki czujnika oleju w misce
– usterki klap w kolektorze ssący
– awarie wtryskiwaczy nawet przy przebiegach 100-120 tys !!!
Uwaga na Rozrząd !!!
Niestety nie jest nie zniszczalny zdarzają się usterki napinaczy łańcucha rozrządu !!!
Cena rozrząd- komplet napinaczy, łańcuchów, zębatek i ślizgów około 5000zł plus robocizna /ASO 10000tys !!!
Serwis zaleca sprawdzenie i ewentualną wymianę przy przebiegu 300.000 km
Wymiany Oleju !!!
co 15 tys lub 1 rok ilość oleju 8.2 L (LongLife co 30tys – nie polecane)
Bardzo ważną rzeczą jest używanie odpowiedniego oleju do silników z Filtrem cząstek stałych DPF, serwis zaleca olej Castrol 5W30 z oznaczeniem VW 504.00/507.00
Silniki od 2008 roku a zwłaszcza 3.0TDI 240 KM praktycznie bezawaryjne i nie posiadają usterek które trapiły modele z wcześniejszych lat produkcji.
____________________________________________________________________
Odmiany silników 3.0 TDI V6
Silnik 3.0 V6 TDI EA896 -2004-2011
Silnik 3.0 V6 TDI EA897 -2010-2015
Silnik 3.0 V6 TDI EA897evo -2014-2018
Średnia (głosów: 9) | (8.9) |
Trwałość | 9.1/10 |
Utrzymanie | 7.6/10 |
Dynamika | 9.9/10 |