Silnik Renault 1.5 dCi występuje w samochodach marki Renault, Nissan, Dacia. W zależności od modelu posiadają moc: 65KM, 70KM, 75KM, 80KM, 85KM, 86KM, 90KM, 100KM, 105KM, 106KM, 110KM. Pierwsze nowoczesne silniki 1.5 dCi pojawiły się 2001 roku o mocy 65KM, nie posiadały intercoolera przez co były mało dynamiczne. Jednostka posiada wtrysk bezpośredni realizowany przy pomocy systemu Common Rail, a wtryskiwacze dostarczała firma Delphi. Nie należały one jednak do szczególnie trwałych zwłaszcza w kontakcie z paliwem kiepskiej jakości , również pompa wysokiego ciśnienia była bardzo awaryjna-łuszczenie- ścieranie łożysk w niej doprowadza do powstania opiłków metalu które dostaje się do całego układu wtryskowego i uszkadza go.
Na szczęście firma Renault szybko uporała się z tym mankamentem i po 2005 roku wprowadziła wersję 86KM z intercoolerem zasilaną układem wtryskowym firmy Siemens mniej awaryjnym. Ponadto w silniku 1.5 dCi może dojść do obrócenia się panewek korbowodowych co w konsekwencji prowadzi do poważnej i drogiej awarii Jednostka ma bardzo zróżnicowaną budowę w zależności od wersji, mocy oraz okresu produkcji współpracują z kołem dwumasowym lub nie, posiadają turbosprężarkę o stałej lub zmiennej geometrii łopatek. Z filtrem cząstek stałych FAP współpracują jednostki o mocy 75, 90 oraz 110KM.
Trzeba tu nadmienić że filtr ten nie sprawia praktycznie żadnych problemów. Renault sprostało zadaniu i zastosowała system piątego wtrysku który automatycznie czyści FAP przez co filtr stał się całkowicie bezobsługowy. Najczęstsze problemy dotyczą układu wtryskowego, a w szczególności wtrysków. Użytkując pojazdy z silnikiem 1.5 DCI należy zwrócić szczególną uwagę na rodzaj i typ wtryskiwaczy oraz na osprzęt z jakim współpracuje. Szczegółowych informacji dowiemy się podając w ASO nr. VIN.Silnik 1.5 DCI znalazł szerokie zastosowanie w pojazdach różnego segmentu począwszy od małych miejskich samochodów jak np. Nissan Micra, a skończywszy na większych autach segmentu D oraz Suv np. Grand Scenic.
Świadczy to o dużej uniwersalności i możliwościach technologicznych silników 1.5 DCI..
Aby przedłużyć żywotność silnika wysokoprężnego należy stosować się do zaleceń producenta, dotyczących rodzaju oleju oraz częstotliwości jego wymiany. Pamiętajmy również o terminowej wymianie filtrów oleju oraz paliwa i o tankowaniu paliwa wysokiej jakości na sprawdzonych stacjach. Najwięcej problemów przysparzały jednostki z początkowych lat produkcji 2001-2005 przede wszystkim zasilane systemem Delphi , od 2006 roku silnik został dopracowany i przy odpowiednim użytkowaniu oraz serwisowaniu nie przysparza większych problemów.Najnowsze odmiany które weszły w 2010 roku do produkcji o mocach 95KM oraz 110KM spełniają rygorystyczne normy spalin Euro 5 i ich awaryjność jest praktycznie zerowa. W tych wersjach zastosowano najnowsze rozwiązania a filtr cząstek stałych FAP jest praktycznie dożywotni i bezobsługowy. Podsumowując, silnik 1.5 dCi charakteryzują niskie poziomy spalania, wysoka kultura, oraz zadowalająca dynamika.
Rodzaj układu: 4-cylindrowy
Ilość zaworów: 8
Typ wtrysku: bezpośredni
Bezpośredni Common Rail
Silniki 1.5 dCi do 2005r- wyposażone były w układ wtryskowy firm Delphi
Silniki 1.5 dCi po 2006r -zastosowano układ wtryskowy firmy Siemens
Możemy sami odróżnić z jakiej firmy zasilaniem mamy do czynienia
-Pompa Delphi ma kształt okrągły
-Pompa Siemensa ma kształt gwiazdy
1.5 dCi 90KM oraz 110KM -seryjnie wyposażone w Filtr cząstek stałych FAP
Ważne !!!
Auta z silnikiem 1.5 dCi o różnych mocach mogą różnić się bardzo osprzętem , te same moce mogą mieć lub nie :
-koło dwumasowe
-turbina zmienna lub stała geometria
-Filtr czastek stałych
Średnia (głosów: 62) | (8.5) |
Trwałość | 8.7/10 |
Utrzymanie | 8.8/10 |
Dynamika | 8.5/10 |