Silnik Renault 1.6 Energy dCi 130KM R9M został skonstruowany wspólnie przez Renault i Nissan a jego debiut przypada na 2011 rok w Renault Scenic III. Często jest nazywany młodszym bratem dobrze znanej jednostki 2.0 dCI ponieważ konstrukcyjnie jest zbliżony właśnie do tego silnika. Jednostka o oznaczeniu R9M posiada wtrysk bezpośredni realizowany przy pomocy systemu Common Rail z piezoelektrycznymi wtryskiwaczami firmy Siemens. Ich największą wartością jest precyzyjne dawkowanie paliwa wprost proporcjonalnie do obciążenia silnika, po stronie minusów należy zapisać bardzo wysoką cenę oraz niezwykle trudną regenerację. Dużym plusem jest zastosowanie bezobsługowego mechanizmu rozrządu opartego na łańcuchu. Silnik zaopatrzony jest w turbosprężarkę o zmiennej geometrii i niewielkiej bezwładności, co przekłada się na lepsze osiągi.We wszystkich modelach posiada on moc 130KM.
Jednostka ekologiczna , nowoczesna i zaawansowana technologicznie. W silniku zastosowano nowatorskie rozwiązania takie jak niskociśnieniowy EGR , pompę oleju o zmiennej pojemności, technologię zmiennego zawirowania mieszankę. Te oraz wiele innych rozwiązań miało wpłynąć na osiągnięcie maksymalnie najlepszych parametrów oraz zredukowania emisji spalin Co2 do minimum. Jak przystało na nowoczesnego diesla silnik współpracuje z filtrem cząstek stałych FAP, w którym zastosowano nowoczesny system wielowtrysku który odpowiada z jego regeneracje. Filtr jest całkowicie bezobsługowy, który samoczynnie wypala się co kilkaset kilometrów. Producent twierdzi że filtr jest dożywotni, oczywiście przy odpowiedniej jego eksploatacji.
Jeżeli będziemy się stosować do zaleceń producenta i odpowiednio użytkować silnik oraz regularnie wymieniać specjalny olej Niskopopiołowy nie będziemy mieli problemów z filtrem. Jednostka spełnia rygorystyczne normy spalin Euro 6. Na rynku spotkamy odmianę tego silnika o nazwie Energy z nowoczesnymi rozwiązaniami takimi jak system. Stop&Start, która wstrzymuje prace silnika w momentach gdy pojazd zatrzymuje się np. w korku ulicznym. To pozwala na zminimalizowanie spalania oraz emisji spalin przez co silnik jest jednym z najbardziej oszczędnych na rynku. Wadą powyższego systemu są dodatkowe koszta serwisu oraz części zamiennych. Awaryjność jednostki po latach okazała się dosyć wysoka oraz kosztowana, użytkownicy sygnalizują poważne usterki związane z układem wtryskowym oraz turbosprężarką !!!
Do najbardziej kosztownych trzeba zaliczyć awarię układu wtryskowego, koła zamachowego dwumasowego czy turbosprężarki. W razie awarii wtrysków trzeba liczyć się poważnymi kosztami ponieważ wtryski są nienaprawialne (brak możliwości regeneracji).Zdarzają się auta z silnikami w których dochodzi do pęknięcia bloków, przyczyną jest ubytek płynu chłodniczego który przedostaje się do oleju !!! Po za tak poważnymi awariami silnik jest chwalony za dobre osiągi wysoką kulturę pracy, niski poziom spalania . Dynamika oraz elastyczność zachwyci najbardziej wybredne gusta jest na bardzo dobrym poziomie.
Rodzaj układu: 4-cylindrowy
Ilość zaworów: 16
Typ wtrysku: bezpośredni
Bezpośredni Common Rail
OLEJ !
Zalecany olej do silników diesla DCi Renault z filtrem cząstek stałcyh FAP
Elf Evolution Full-Tech FE5W30 syntetyczny olej / poprzednio ELF Solaris DPF 5W30
WAŻNE !!!
Serwis podaje wymiany oleju co 30.000 km lub 2 lata jednak mechanicy zalecają skrócenie wymiany do15.000 km lub 1roku przez co zmniejszamy ryzyko poważnych awarii.
Średnia (głosów: 60) | (7.0) |
Trwałość | 6.2/10 |
Utrzymanie | 6.8/10 |
Dynamika | 8.4/10 |