Popularne na rynku

Silnik Renault 1.6 Energy dCi 16V 130KM R9M

251447
Silnik Renault 1.6 Energy dCi 16V 130KM R9M

Silniki Renault Energy dCi / Blue dCi są stosowane w samochodach marki

Silnik Renault 1.6 Energy dCi 130KM R9M został skonstruowany wspólnie przez Renault i Nissan a jego debiut przypada na 2011 rok w Renault Scenic III. Często jest nazywany młodszym bratem dobrze znanej jednostki 2.0 dCI ponieważ konstrukcyjnie  jest  zbliżony właśnie do tego silnika. Jednostka o oznaczeniu R9M posiada wtrysk bezpośredni realizowany przy pomocy systemu Common Rail z piezoelektrycznymi wtryskiwaczami firmy Siemens. Ich największą wartością jest precyzyjne dawkowanie paliwa wprost proporcjonalnie do obciążenia silnika, po stronie minusów należy zapisać bardzo wysoką cenę oraz niezwykle trudną regenerację. Dużym plusem jest zastosowanie bezobsługowego mechanizmu rozrządu opartego na łańcuchu. Silnik zaopatrzony jest w turbosprężarkę o zmiennej geometrii i niewielkiej bezwładności, co przekłada się na lepsze osiągi.We wszystkich modelach posiada on moc 130KM.

Jednostka ekologiczna , nowoczesna i zaawansowana technologicznie. W silniku zastosowano nowatorskie rozwiązania takie jak niskociśnieniowy EGR , pompę oleju o zmiennej pojemności, technologię zmiennego zawirowania mieszankę. Te oraz wiele innych rozwiązań miało wpłynąć na osiągnięcie maksymalnie najlepszych parametrów oraz zredukowania emisji spalin Co2 do minimum. Jak przystało na nowoczesnego diesla silnik współpracuje z filtrem cząstek stałych FAP, w którym zastosowano nowoczesny system wielowtrysku który odpowiada z jego regeneracje. Filtr jest całkowicie  bezobsługowy, który samoczynnie wypala się co kilkaset kilometrów. Producent twierdzi że filtr jest dożywotni, oczywiście przy odpowiedniej jego eksploatacji.


Jeżeli będziemy się stosować do zaleceń producenta i odpowiednio użytkować silnik oraz regularnie wymieniać specjalny olej Niskopopiołowy nie będziemy mieli problemów z filtrem. Jednostka spełnia rygorystyczne normy spalin Euro 6. Na rynku spotkamy odmianę tego silnika o nazwie Energy z nowoczesnymi rozwiązaniami takimi jak system. Stop&Start, która wstrzymuje prace silnika w momentach gdy pojazd zatrzymuje się np. w korku ulicznym. To pozwala na zminimalizowanie spalania oraz emisji spalin przez co silnik jest jednym z najbardziej oszczędnych na rynku. Wadą powyższego systemu są dodatkowe koszta serwisu oraz części zamiennych. Awaryjność jednostki po latach okazała się dosyć wysoka oraz kosztowana, użytkownicy sygnalizują poważne usterki związane z układem wtryskowym oraz turbosprężarką !!!

  Do najbardziej kosztownych trzeba zaliczyć awarię układu wtryskowego, koła zamachowego dwumasowego czy turbosprężarki. W razie awarii wtrysków trzeba liczyć się poważnymi kosztami ponieważ wtryski są nienaprawialne (brak możliwości regeneracji).Zdarzają się auta z silnikami  w których dochodzi do pęknięcia bloków, przyczyną jest ubytek płynu chłodniczego który przedostaje się do oleju !!! Po za tak poważnymi awariami  silnik jest chwalony za dobre osiągi wysoką kulturę pracy, niski poziom spalania . Dynamika oraz elastyczność zachwyci najbardziej wybredne gusta jest na bardzo dobrym poziomie.

Specyfikacja

Rodzaj układu: 4-cylindrowy

Ilość zaworów: 16

Typ wtrysku: bezpośredni

Bezpośredni Common Rail

Zalety

  • wysoka kultura pracy
  • bardzo dobra elastyczność
  • bardzo dobra dynamika
  • niski poziom spalania

Wady

  • wysokie koszty obsługi
  • bardzo drogie części zamienne
  • awarie układu wtryskowego
  • awarie turbosprężarki
  • filtr cząstek stałych

Informacje serwisowe

  • Kod silnika: R9M 402/404/409
  • Turbosprężarka: Ze zmienną geometrią
  • Rozrząd: Łańcuch
  • Sprzęgło: Z kołem dwumasowym
  • Filtr cząstek stałych: Występuje
  • Wtryski: Piezoelektryczne  Firma Siemens
  • Ilość oleju silnikowego: 5.5 L, typ oleju: Elf Evolution Full-Tech FE 5W30, wymiana po 30.000km lub 2 lata / zalecana co 15.000 lub 1 rok

OLEJ !
Zalecany olej do silników diesla DCi Renault z filtrem cząstek stałcyh FAP
Elf  Evolution Full-Tech FE5W30 syntetyczny olej / poprzednio ELF Solaris DPF 5W30
WAŻNE !!!
Serwis podaje wymiany oleju co 30.000 km lub 2 lata jednak mechanicy zalecają skrócenie wymiany do15.000 km lub 1roku przez co zmniejszamy ryzyko poważnych awarii.

Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną

Średnia ocena użytkowników

Średnia (głosów: 60) (7.0)
Trwałość 6.2/10
Utrzymanie 6.8/10
Dynamika 8.4/10
Głosy według opinii użytkowników: 39 21

Najbardziej awaryjna część

15%
55%
16%
4%
4%
4%
Suma głosów: 627

Opinie użytkowników

07.08.2024 Scenic 1,6DCI
(3.7)
Opinia: Ten zachwalany silnik zakończył żywota w moim Sceniku przy przebiegu 208 tśkm, wcześniej włożyłem kasę na wtryski i regenerację turbiny, remont całkowity okazał się nieopłacalny, regenerowane silniki na aukcjach po 16 tś zł sprzedałem całe auto na części i wyleczyłem się już w używanego diesla
  • 1.0/10
  • 3.0/10
  • 7.0/10
Zalety: jedyne co mogę wpisać o zaletach to dobra dynamika
Wady: drogie i nietrwałe wtryski, silnik bardzo wrażliwy na olej, zapychający się EGR
  • Silnik: 1,6DCI 130KM
  • Rocznik: 2015
  • Przebieg: 208500
  • Spalanie: 7.0 l/100km
Odradzam
04.07.2024 Megane IV HB
(10.0)
Opinia: Ludzie te opinie to są z kosmosu. Wersje 130KM są OK!!!! Uważajcie tylko na wersje 160 koni ! Są wyżyłowane. CO ZA BZDURY OLEJ CO 10TYS KILOMETRÓW I JEŹDZI!! CIEKAWE KTO PŁACI ZA TE KOMENTARZE???
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • Silnik: 130
  • Rocznik: 2016
  • Przebieg: 190000
  • Spalanie: 5.0 l/100km
Polecam
14.03.2024 Megane 3 Bose Edition
(9.3)
Opinia: Auto u mnie od nowości , aktualnie 352 tysięcy i oryginalne wtryski , turbo , dwumasa, łańcuch także jestem w szoku jak czytam te komentarze. Olej wymieniany co 15 tysięcy, f. Paliwa co 30 tysięcy . Jedyne co padło to pompa wtryskowa przy 220 tysiącach
  • 8.0/10
  • 10.0/10
  • 10.0/10
Zalety: Kultura pracy, niskie spalanie , 5,2 przy spokojnej ale normalnej jeździe
Wady: Jeżeli chodzi o silnik to padła pompa wtryskowa przy 220 tys
  • Silnik: 1.6 dci 130 km
  • Rocznik: 2014
  • Przebieg: 352000
  • Spalanie: 5.2 l/100km
Polecam
26.01.2024 Grandscenik 1,6 diezel
(5.0)
Opinia: Wyciek chłodziwa w bloku do oleju zatarł mi silnik, remont nieopłacalny, auto musiałem sprzedać na części :(
  • 1.0/10
  • 6.0/10
  • 8.0/10
Wady: zatarty cały silnik, a naprawa zbyt droga
  • Silnik: 1,6DCi 130KM
  • Rocznik: 2015
  • Przebieg: 180
  • Spalanie: 7.0 l/100km
Odradzam
12.11.2023 Nissan Qq j11
(10.0)
Opinia: No 220 tyś nissan qq2 cvt
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • 10.0/10
Zalety: Brak awarii kultura i dynamika.
Wady: Nie mam. Co dziwne czytając komentarze. Start stop to porażka.
  • Silnik: 1.6 dci
  • Rocznik: 2015
  • Przebieg: 220
  • Spalanie: 6.1 l/100km
Polecam