Silnik 1.9 dCi F9Q - informacje, opinie, serwisWyświetleń: 82613

dCi

Najnowsze opinie o silnikach

Silnik 2.0 16V CRDi 113KM (D4EA)03.08.2021

Trwały, niezawodny silnik Diesla. Kulturalne brzmienie (patrząc na konkurencyjne TDI), spalanie mimo dużego i ciężkiego samochodu

Polecam

7.70

Silnik 2.0 BlueHDI 16V 150KM (DW10FD)30.07.2021

Niestety nie mogę pochwalić tego silnika przy przebiegu 89 tys. pękł pasek rozrządu. Auto było półroku po gwarancji. Producent

Odradzam

9.37

Silnik 2.0 D2 16V 120KM (D4 204T8/T20)29.07.2021

Drugie Volvo, pierwszy diesel. Mija trzeci rok i ciągle jestem na tak.

Polecam

6.11

Silnik 2.0 D BOXER 150KM (EE20)28.07.2021

Polecam bardzo.

Polecam

9.00

Najważniejsze informacje o silniku

Silnik 1.9 DCI  z oznaczeniem F9Q wszedł do produkcji w 2001 roku i zadebiutowała w Renault Laguna II a produkcja została zakończona w 2011 roku.Posiada system wtrysku bezpośredniego Common Rail z wtryskiwaczami elektromagnetycznymi firmy Bosch.Na bazie tej konstrukcji były produkowane odmiany 100KM 107KM 110KM 115KM 120KKM oraz 130KM.Przez lata silnik ewaluował a jego osprzęt różnił się w zależności od wersji oraz mocy jednostki.Do najbardziej popularnych odmian trzeba zaliczyć wersje 120KM która słynęła z bardzo dużej awaryjności oraz wersja 130KM stosowana w latach późniejszych a jej awaryjność była praktycznie zerowa.Konstrukcja 8 zaworowa z wtryskiem bezpośrednim Common Rail z wtryskiwaczami elektromagnetycznymi firmy Bosch.Ich główną zaletą jest stosunkowo niska cena oraz łatwa regeneracja. Jednostka występuje w większości z kołem dwumasowego w wersjach mocniejszych jednak zdarzały się odmiany bez koła dwumasowego.Również  z turbosprężarkami była podobna sytuacja ze zmienną geometrią łopatek  wersje mocniejsze, ze stałą geometrią łopatek wersjach słabszych.Silnik w tej wersji 100KM oraz 107KM współpracuje z 5 biegową skrzynią natomiast w mocniejszych współpracuje ze skrzynią 6-biegową.W opinii kierowców silniki z 1.9 DCI chwalone jest za dobre osiągi ,zadowalające poziomy spalania. oraz wysoką kulturę pracy.Niestety wersja 120-konna która stosowana była do 2006 roku zepsuła reputację tej jednostki.Najczęstszych awarii dostarczały turbosprężarki, których żywotność często nie dobiegała nawet do 100 tys. kilometrów. Układ wtryskowy również nie należał do trwałych zwłaszcza w kontakcie z paliwem kiepskiej jakości. Innymi dolegliwościami trapiącymi pojazdy z tym silnikiem dotyczyły zaworu recyrkulacji spalin EGR. Zdarzają się poważniejsze usterki silnika Podatne na usterki były także korbowody.Na szczęście inżynierowe koncernu w 2005 roku wprowadzają na rynek wraz z modelem Laguny II  poprawioną odmianę 130 konną wolną od problemów trapiących poprzednika.W odróżnieniu od jej starszego brata w wersji 120KM jest to dobra trwała konstrukcja,która nie ma takich dużych obciążeń i wadliwego osprzętu.Silnik nie jest porzeciążony co jest dużym plusem i żywotność jego jest zdecydowanie na wyższym poziomie.Silniki w tej odmianie bez problemowo przekraczają przebiegi ponad 200.000 km bez najmniejszych awarii, czego nie można powiedzieć o wersji 120-konnej.Trzeba nadmienić że nowsze wersje silnika po 2007 roku zwłaszcza z zagranicy występowały z filtrem cząstek stałych FAP.Jednak awaryjność jego jest znikoma ponieważ firma Renault zastosowała dobre rozwiązanie piątego wtrysku paliw do wypalania sadzy.Również wersje 100KM oraz 107KM sa uznawane z  trwałe i nie stwarzające większych problemów.Do najbardziej uciążliwych awarii można zaliczyć problem z przepływomierzem ,elektroniką oraz częste problemy z lejącymi wtryskami.Są to usterki które można w prosty sposób zdiagnozować a koszty ich są nie wielkie.Przykładem mogą być lejące wtryski,nie jest to wielkim problemem.Ich naprawa polega na wymianie miedzianych podkładek które kosztują kilkadziesiąt złotych.Kondycja tej odmiany silnika jest uzależnione od jego eksploatacji oraz serwisu, przed zakupem warto sprawdzić jego stan.Reasumując silnik 1.9 dci jest konstrukcją która może przypaść do gustu użytkownikom ze względu na jej osiągi kulturę pracy oraz niski poziom spalania.Trzeb pamiętać że modele z początku lat produkcji zwłaszcza wersja 120-konna może przysporzyć wiele kosztownych problemów,natomiast w wersja 130-konna jest bardzo dobra alternatywą.

Zalety:
bardzo dobra dynamika
wysoka kultura pracy
niski poziom spalania
dostępność części

Wady:
problemy z zaworem EGR
ścieranie się panewek na wale korbowym
awarie turbosprężarki,
awarie egr-u
awarie przepływomierza
lejące wtryski-podkładki
elektronika silnika

Dodatkowe informacje eksploatacyjne

 Wersje i odmiany !

1.9 dCi 100KM -możliwość występowania FAP

1.9 dCi 107KM- bez FAP

1.9 dCi 110KM Euro 4 -od 2006-2006 FAP

 1.9 dCi 115KM Euro 4 -od 2006-2006 FAP

 1.9 dCi 120KM- bez FAP

1.9 dCi 130KM Euro 4 - od 2005-2009 FAP

1.9 dCi 130KM Euro 5 - od 2009-2011 FAP

 

Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną.

Jeśli zauważyłeś błąd w informacjach zawartych w stronie lub chciałbyś dodać coś od siebie napisz do nas.

Czy poleciłbyś ten silnik? (weź udział w głosowaniu)

Tak
zagłosuj
Nie
zagłosuj
Suma głosów: 244

Najbardziej awaryjna część tego silnika?

Turbosprężarka
zagłosuj
Wtryskiwacze paliwa
zagłosuj
Pompa wtryskowa
zagłosuj
Sprzęgło/Dwumasa
zagłosuj
Filtr DPF/FAP
zagłosuj
Zawór EGR
zagłosuj
Suma głosów: 37
Średnia (głosów 22):
(8.26)
Trwałość
 8.27/10
Utrzymanie
 7.91/10
Dynamika
 8.59/10

Głosy według opinii:

184

lub wybierz auto i dodaj opinię

Opinie użytkowników

Renault Grand Scenic 1.9 dci 130 km 11.07.2021
Średnia:
(3.67)
Nie

Opinia: W 2014! Kupiony od 1 właściciela z Grand Scenic z 2005 r. Przy przebiegu 140.000 salon Polska 1.9 dci 120 km. Po kolei 157 tys. Rozrząd sklinowany 2500 zł całość 170 tys dwumas sprzęgło wysprzeglik z robocizną 3000 zł 180 tys uszczelka z robocizną 1500 zł 190 tys turbo i wtryski 4000 zł po 210 tys panewka i.. Zostawiłem na złomie uffff koniec. Po drodze elektryczny, maglownica sprężarka klimy i pełno innych mniejszych łącznie koło 8000 zł łącznie koło 15.000 w 3 lata tragedia remontu silnika się nie podjąłem bo chyba by się rozwodem skończyło.

Trwałość
 (2/10)
Utrzymanie
 (1/10)
Dynamika
 (8/10)

Zalety:Dynamika komfort

Wady:Mega awaryjność silnik osprzęt skrzynia sprzęgło elektryka

Odmiana silnika: 1.9 dci 120 kmRocznik: 2005Przebieg: 210.000 Śr. spalanie: 8.0
megane III kombi 03.03.2019
Średnia:
(9.67)
Tak

Opinia: Kupiłem megane kombi 1.9 dci 131 KM 2012r. z przebiegiem 28000km teraz mam 168000 po 5 latach. Powiem jedno- rewelacja. spalanie śr.6l/100km Przy jeżdzie tylko z przodu i autostrada ok 7l/100km. Wymiana oleju co 15000 km czasami oczyszczacz liqui moly Niesamowita dynamika (silnik podciągnięty do 160KM) Nie sprzedaję zmieniam olej w skrzyni dodaję ceramizery i jeżdżę dalej.

Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (9/10)
Dynamika
 (10/10)
Odmiana silnika: 1.9 dci 131KM F9QRocznik / Przebieg: 2012/168000 Śr. spalanie: 6.2
BP 15.10.2016
Średnia:
(9.67)
Tak

Opinia: Pilnować wymian i będzie dobrze. Bardzo oszczędny i mało awaryjny silnik Trafic 100KM.

Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (9/10)
Odmiana silnika: Trafic/100KMRocznik / Przebieg: 2004 Śr. spalanie: 7.4
marek 01.04.2016
Średnia:
(8.33)
Tak

Opinia: Na silniku przejechałem 40 000 km ,bez zarzutu olej co 10 000 km wymiana. Oleju nie bierze deka jedyne co to egr trzeba przeczyścić raz w roku

Trwałość
 (9/10)
Utrzymanie
 (8/10)
Dynamika
 (8/10)
Odmiana silnika: reno scenikRocznik / Przebieg: 2001rok 2007 przebieg Śr. spalanie: 6 l
Tadeusz 18.02.2015
Średnia:
(8.67)
Tak

Opinia: Witam, użytkuje 1.9 dci od 7 lat. Na liczniku ok. 250 tys. (a ile faktycznie ma nie wiem, sprowadzana z zachodu) Jest to wersja 110KM wiec dynamika na średnim poziomie ale za to jeśli jzu sie rozpędzi to jedzie jak z 150KM. Usterek poważnych nie doświadczyłem. Wymieniam olej co 10tys i tylko i wylacznie na 5W40, bledem jest stosowanei innego, co dokladnie napisane jest w ksiazce serwisowej przez cala eksploatacje. Inni wiedza swoje i panewki padaja...i placz. Ogolnie polecam, a i w 1.9 system Boscha nic z nim nie robilem ale mechanicy mowili ze prosty i tan iw utrzymaniu uklad wtryskowy. Pozdrawiam

Trwałość
 (8/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (8/10)
Odmiana silnika: Laguna II

Poradnik techniczny Diesla

Olej silnikowy

Olej silnikowyObecnie wraz z zaawansowaniem technologicznym silników samochodowych wzrasta efektywność i wydajność olejów silnikowych. Mnogość firm i charakterystyczna specyfikacja zmusza każdego kupującego do zastanowienia się czy na pewno wybraliśmy odpowiedni.


Wtryskiwacze paliwa

Wtryskiwacze paliwaJednym z najbardziej newralgicznych elementów układu zasilania silników wysokoprężnych są wtryskiwacze. Obecnie w nowoczesnych silnikach Diesla stosuje się kilka rodzajów wtryskiwaczy. W zależności od producenta i marki są one mniej lub bardziej trwałe.


EGR (zawór recyrkulacji spalin)

EGRPodstawowym zadanie zaworu recyrkulacji spalin EGR (z ang. Exhaust Gas Recirculatio) jest zmniejszenie emisji szkodliwych związków do środowiska. Zawór recyrkulacji poprzez zamontowany wewnątrz magnes, kieruje najbardziej szkodliwe związki do komory gdzie kontynuowany jest proces spalania.