Popularne na rynku

Silnik Renault 1.9 dCi F9Q

92723
Silnik Renault 1.9 dCi F9Q

Silniki Renault 1.5 dCi / 1.9 dCi są stosowane w samochodach marki

Silnik Renault 1.9 dCi  z oznaczeniem F9Q pojawił się na rynku w 1998 roku a produkcja została zakończona w 2011 roku. Posiada system wtrysku bezpośredniego Common Rail z wtryskiwaczami elektromagnetycznymi firmy Bosch. Na bazie tej konstrukcji były produkowane odmiany 100KM 107KM 110KM 115KM 120KKM oraz 130KM. Przez lata silnik ewaluował a jego osprzęt różnił się w zależności od wersji oraz mocy jednostki. Do najbardziej popularnych odmian trzeba zaliczyć wersje 120KM która słynęła z bardzo dużej awaryjności oraz wersja 130KM stosowana w latach późniejszych a jej awaryjność była praktycznie zerowa. Konstrukcja 8 zaworowa z wtryskiem bezpośrednim Common Rail z wtryskiwaczami elektromagnetycznymi firmy Bosch.



Ich główną zaletą jest stosunkowo niska cena oraz łatwa regeneracja. Jednostka występuje w większości z kołem dwumasowego w wersjach mocniejszych jednak zdarzały się odmiany bez koła dwumasowego. Również  z turbosprężarkami była podobna sytuacja ze zmienną geometrią łopatek  wersje mocniejsze, ze stałą geometrią łopatek wersjach słabszych. Silnik w tej wersji 100KM oraz 107KM współpracuje z 5 biegową skrzynią natomiast w mocniejszych współpracuje ze skrzynią 6-biegową.W opinii kierowców silniki z 1.9 DCI chwalone jest za dobre osiągi , zadowalające poziomy spalania. oraz wysoką kulturę pracy.



Niestety wersja 120-konna która stosowana była do 2006 roku zepsuła reputację tej jednostki. Najczęstszych awarii dostarczały turbosprężarki, których żywotność często nie dobiegała nawet do 100 tys. kilometrów. Układ wtryskowy również nie należał do trwałych zwłaszcza w kontakcie z paliwem kiepskiej jakości. Innymi dolegliwościami trapiącymi pojazdy z tym silnikiem dotyczyły zaworu recyrkulacji spalin EGR. Zdarzają się poważniejsze usterki silnika Podatne na usterki były także korbowody. Na szczęście inżynierowe koncernu w 2005 roku wprowadzają na rynek wraz z modelem Laguny II  poprawioną odmianę 130 konną wolną od problemów trapiących poprzednika.



W odróżnieniu od jej starszego brata w wersji 120KM jest to dobra trwała konstrukcja, która nie ma takich dużych obciążeń i wadliwego osprzętu. Silnik nie jest porzeciążony co jest dużym plusem i żywotność jego jest zdecydowanie na wyższym poziomie. Silniki w tej odmianie bez problemowo przekraczają przebiegi ponad 200.000 km bez najmniejszych awarii, czego nie można powiedzieć o wersji 120-konnej. Trzeba nadmienić że nowsze wersje silnika po 2007 roku zwłaszcza z zagranicy występowały z filtrem cząstek stałych FAP. Jednak awaryjność jego jest znikoma ponieważ firma Renault zastosowała dobre rozwiązanie piątego wtrysku paliw do wypalania sadzy. Również wersje 100KM oraz 107KM sa uznawane z  trwałe i nie stwarzające większych problemów. Do najbardziej uciążliwych awarii można zaliczyć problem z przepływomierzem , elektroniką oraz częste problemy z lejącymi wtryskami.



Są to usterki które można w prosty sposób zdiagnozować a koszty ich są nie wielkie. Przykładem mogą być lejące wtryski, nie jest to wielkim problemem. Ich naprawa polega na wymianie miedzianych podkładek które kosztują kilkadziesiąt złotych. Kondycja tej odmiany silnika jest uzależnione od jego eksploatacji oraz serwisu, przed zakupem warto sprawdzić jego stan. Reasumując silnik 1.9 dci jest konstrukcją która może przypaść do gustu użytkownikom ze względu na jej osiągi kulturę pracy oraz niski poziom spalania. Trzeb pamiętać że modele z początku lat produkcji zwłaszcza wersja 120-konna może przysporzyć wiele kosztownych problemów, natomiast w wersja 130-konna jest bardzo dobra alternatywą.

Specyfikacja

Rodzaj układu: 4-cylindrowy

Ilość zaworów: 8

Typ wtrysku: bezpośredni

Bezpośredni Common Rail

Zalety

  • bardzo dobra dynamika
  • wysoka kultura pracy
  • niski poziom spalania
  • dostępność części

Wady

  • problemy z zaworem EGR
  • ścieranie się panewek na wale korbowym
  • awarie turbosprężarki
  • awarie egr-u
  • awarie przepływomierza
  • lejące wtryski-podkładki
  • elektronika silnika

Informacje serwisowe

  • Turbosprężarka: Ze stałą geometrią w mocniejszych wersjach
  • Rozrząd: Pasek, wymiana po po. 120.000 km
  • Sprzęgło: Z kołem dwumasowym
  • Filtr cząstek stałych: Brak wersjach 110KM,115KM,130KM
  • Wtryski: Elektromagnetyczne  Firma Bosch
  • Ilość oleju silnikowego: 4.8 L, typ oleju: Elf 5W40, wymiana po 15.000 lub 1 rok

 Wersje i odmiany !
1.9 dCi 100KM -możliwość występowania FAP
1.9 dCi 107KM- bez FAP
1.9 dCi 110KM Euro 4 -od 2006-2006 FAP
1.9 dCi 115KM Euro 4 -od 2006-2006 FAP
1.9 dCi 120KM- bez FAP
1.9 dCi 130KM Euro 4 – od 2005-2009 FAP
1.9 dCi 130KM Euro 5 – od 2009-2011 FAP

mutex/ocfipreoqyfb/mutex

Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną

Średnia ocena użytkowników

Średnia (głosów: 21) (8.3)
Trwałość 8.7/10
Utrzymanie 8.0/10
Dynamika 8.3/10
Głosy według opinii użytkowników: 17 4

Najbardziej awaryjna część

16%
21%
13%
4%
9%
38%
Suma głosów: 56

Opinie użytkowników

11.07.2021 Renault Grand Scenic 1.9 dci 130 km
(3.7)
Opinia: W 2014! Kupiony od 1 właściciela z Grand Scenic z 2005 r. Przy przebiegu 140.000 salon Polska 1.9 dci 120 km. Po kolei 157 tys. Rozrząd sklinowany 2500 zł całość 170 tys dwumas sprzęgło wysprzeglik z robocizną 3000 zł 180 tys uszczelka z robocizną 1500
  • 2.0/10
  • 1.0/10
  • 8.0/10
Zalety: Dynamika komfort
Wady: Mega awaryjność silnik osprzęt skrzynia sprzęgło elektryka
  • Silnik: 1.9 dci 120 km
  • Rocznik: 2005
  • Przebieg: 210.000
  • Spalanie: 8.0 l/100km
Odradzam
03.03.2019 megane III kombi
(9.7)
Opinia: Kupiłem megane kombi 1.9 dci 131 KM 2012r. z przebiegiem 28000km teraz mam 168000 po 5 latach. Powiem jedno- rewelacja. spalanie śr.6l/100km Przy jeżdzie tylko z przodu i autostrada ok 7l/100km. Wymiana oleju co 15000 km czasami oczyszczacz liqui moly Niesamowita dynamika (silnik podciągnięty do
  • 10.0/10
  • 9.0/10
  • 10.0/10
  • Silnik: 1.9 dci 131KM F9Q
  • Rocznik / Przebieg: 2012/168000
  • Spalanie: 6.2 l/100km
Polecam
15.10.2016 BP
(9.7)
Opinia: Pilnować wymian i będzie dobrze. Bardzo oszczędny i mało awaryjny silnik Trafic 100KM.
  • 9.0/10
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • Silnik: Trafic/100KM
  • Rocznik / Przebieg: 2004
  • Spalanie: 7.4 l/100km
Polecam
01.04.2016 marek
(8.3)
Opinia: Na silniku przejechałem 40 000 km ,bez zarzutu olej co 10 000 km wymiana. Oleju nie bierze deka jedyne co to egr trzeba przeczyścić raz w roku
  • 9.0/10
  • 8.0/10
  • 8.0/10
  • Silnik: reno scenik
  • Rocznik / Przebieg: 2001rok 2007 przebieg
Polecam
18.02.2015 Tadeusz
(8.7)
Opinia: Witam, użytkuje 1.9 dci od 7 lat. Na liczniku ok. 250 tys. (a ile faktycznie ma nie wiem, sprowadzana z zachodu) Jest to wersja 110KM wiec dynamika na średnim poziomie ale za to jeśli jzu sie rozpędzi to jedzie jak z 150KM. Usterek poważnych
  • 8.0/10
  • 10.0/10
  • 8.0/10
  • Silnik: Laguna II
Polecam