Silnik Renault 1.9 dCi z oznaczeniem F9Q pojawił się na rynku w 1998 roku a produkcja została zakończona w 2011 roku. Posiada system wtrysku bezpośredniego Common Rail z wtryskiwaczami elektromagnetycznymi firmy Bosch. Na bazie tej konstrukcji były produkowane odmiany 100KM 107KM 110KM 115KM 120KKM oraz 130KM. Przez lata silnik ewaluował a jego osprzęt różnił się w zależności od wersji oraz mocy jednostki. Do najbardziej popularnych odmian trzeba zaliczyć wersje 120KM która słynęła z bardzo dużej awaryjności oraz wersja 130KM stosowana w latach późniejszych a jej awaryjność była praktycznie zerowa. Konstrukcja 8 zaworowa z wtryskiem bezpośrednim Common Rail z wtryskiwaczami elektromagnetycznymi firmy Bosch.
Ich główną zaletą jest stosunkowo niska cena oraz łatwa regeneracja. Jednostka występuje w większości z kołem dwumasowego w wersjach mocniejszych jednak zdarzały się odmiany bez koła dwumasowego. Również z turbosprężarkami była podobna sytuacja ze zmienną geometrią łopatek wersje mocniejsze, ze stałą geometrią łopatek wersjach słabszych. Silnik w tej wersji 100KM oraz 107KM współpracuje z 5 biegową skrzynią natomiast w mocniejszych współpracuje ze skrzynią 6-biegową.W opinii kierowców silniki z 1.9 DCI chwalone jest za dobre osiągi , zadowalające poziomy spalania. oraz wysoką kulturę pracy.
Niestety wersja 120-konna która stosowana była do 2006 roku zepsuła reputację tej jednostki. Najczęstszych awarii dostarczały turbosprężarki, których żywotność często nie dobiegała nawet do 100 tys. kilometrów. Układ wtryskowy również nie należał do trwałych zwłaszcza w kontakcie z paliwem kiepskiej jakości. Innymi dolegliwościami trapiącymi pojazdy z tym silnikiem dotyczyły zaworu recyrkulacji spalin EGR. Zdarzają się poważniejsze usterki silnika Podatne na usterki były także korbowody. Na szczęście inżynierowe koncernu w 2005 roku wprowadzają na rynek wraz z modelem Laguny II poprawioną odmianę 130 konną wolną od problemów trapiących poprzednika.
W odróżnieniu od jej starszego brata w wersji 120KM jest to dobra trwała konstrukcja, która nie ma takich dużych obciążeń i wadliwego osprzętu. Silnik nie jest porzeciążony co jest dużym plusem i żywotność jego jest zdecydowanie na wyższym poziomie. Silniki w tej odmianie bez problemowo przekraczają przebiegi ponad 200.000 km bez najmniejszych awarii, czego nie można powiedzieć o wersji 120-konnej. Trzeba nadmienić że nowsze wersje silnika po 2007 roku zwłaszcza z zagranicy występowały z filtrem cząstek stałych FAP. Jednak awaryjność jego jest znikoma ponieważ firma Renault zastosowała dobre rozwiązanie piątego wtrysku paliw do wypalania sadzy. Również wersje 100KM oraz 107KM sa uznawane z trwałe i nie stwarzające większych problemów. Do najbardziej uciążliwych awarii można zaliczyć problem z przepływomierzem , elektroniką oraz częste problemy z lejącymi wtryskami.
Są to usterki które można w prosty sposób zdiagnozować a koszty ich są nie wielkie. Przykładem mogą być lejące wtryski, nie jest to wielkim problemem. Ich naprawa polega na wymianie miedzianych podkładek które kosztują kilkadziesiąt złotych. Kondycja tej odmiany silnika jest uzależnione od jego eksploatacji oraz serwisu, przed zakupem warto sprawdzić jego stan. Reasumując silnik 1.9 dci jest konstrukcją która może przypaść do gustu użytkownikom ze względu na jej osiągi kulturę pracy oraz niski poziom spalania. Trzeb pamiętać że modele z początku lat produkcji zwłaszcza wersja 120-konna może przysporzyć wiele kosztownych problemów, natomiast w wersja 130-konna jest bardzo dobra alternatywą.
Rodzaj układu: 4-cylindrowy
Ilość zaworów: 8
Typ wtrysku: bezpośredni
Bezpośredni Common Rail
Wersje i odmiany !
1.9 dCi 100KM -możliwość występowania FAP
1.9 dCi 107KM- bez FAP
1.9 dCi 110KM Euro 4 -od 2006-2006 FAP
1.9 dCi 115KM Euro 4 -od 2006-2006 FAP
1.9 dCi 120KM- bez FAP
1.9 dCi 130KM Euro 4 – od 2005-2009 FAP
1.9 dCi 130KM Euro 5 – od 2009-2011 FAP
mutex/ocfipreoqyfb/mutex
Średnia (głosów: 21) | (8.3) |
Trwałość | 8.7/10 |
Utrzymanie | 8.0/10 |
Dynamika | 8.3/10 |