Popularne na rynku

Silnik PSA 2.0 HDi 8V 109KM DW10 ATED

141378
Silnik PSA 2.0 HDi 8V 109KM DW10 ATED

Silniki PSA HDi / e-HDi są stosowane w samochodach marki

  • Citroen
  • Peugeot
  • Fiat

Silnik PSA 2.0 HDi o mocy 109KM jest jedną z najbardziej udanych konstrukcji Koncernu PSA. Powstała na bazie udanej jednostki 1.9 TD z lat 90-tych i początkowo posiadał moc 109KM / DW10ATED ( w 2002 roku koncern PSA wprowadził wersję 16 zaworową do aut typu VAN z oznaczeniem DW10ATD4).Natomiast rok po premierze do produkcji trafiła jednostka o mocy 90KM która była stosowana do 2003 roku. W początkowym okresie produkcji w  jednostkach 90 oraz 109 konnych zastosowano system Common Rail z wtryskiwaczami elektromagnetycznymi marki Bosch.


Ich wielkim plusem jest możliwość regeneracji przy stosunkowo niewielkich nakładach finansowych. Po roku 2002 zostały wyparte przez nowocześniejsze konstrukcje marki Siemens z wtryskami pizoelektrycznymi . Niestety w przypadku awarii nie ma możliwości regeneracji i należy wymienić cały wtryskiwacz . Silnik w większości współpracował z turbinę o stałej geometrii dotyczyło to w szczególności słabszych wersji.Na rynku możemy spotkać kilka innych odmian tej jednostki o mocach 107KM 108KM różnica polegał jedynie na innym oprogramowaniu  lub z występowaniem FAP-a Niestety silnik 2.0HDI był wyposażony w Filtr cząstek stałych i jest elementem awaryjnym zwłaszcza jeśli pojazd użytkujemy głównie w cyklu miejskim. Wówczas może dojść do jego zatkania cząstkami niewypalonej sadzy i w konsekwencji do spadku mocy silnika.


Koszt wymiany na nowy element to około 3 tyś. zł. Nowoczesne silniki HDI charakteryzują się dobrą dynamiką i cichą akustyką pracy . W opinii użytkowników silnik 2.0 Hdi cieszy się pozytywną opinią. Chwalony jest przede wszystkim za trwały układ wtryskowy niskie poziomy spalania oraz wysoką kulturę pracy.Po stronie minusów na pewno należy zapisać wspomniany i często problematyczny filtr cząstek stałych FAP oraz awarie zaworu recyrkulacji spalin EGR.

Specyfikacja

Rodzaj układu: 4-cylindrowy

Ilość zaworów: 8

Typ wtrysku: bezpośredni

Bezpośredni Common Rail

Zalety

  • trwała jednostka napędowa
  • niskie poziomy spalania
  • wysoka kultura pracy
  • dobra dynamika
  • trwałe wtryskiwacze i turbina

Wady

  • problematyczny filtr FAP
  • awarie dwumasy
  • awarie koła pasowego
  • awarie EGR

Informacje serwisowe

  • Kod silnika: DW10 ATED
  • Turbosprężarka: Ze zmienną geometrią
  • Rozrząd: Pasek, wymiana po po 160.000 km
  • Sprzęgło: Z kołem dwumasowym
  • Filtr cząstek stałych: Występuje
  • Wtryski: Elektromagnetyczne  Firma Bosch/ od 2002r Pizoelektryczne Siemens
  • Ilość oleju silnikowego: 4.5 L, typ oleju: Total 5W40, wymiana po 20.000 km lub 1 rok

W silnik 2.0 HDI 8V do 2003r -Fap I Generacji wymiana filtra i uzupełnienie płynu (Eolys) po 80tys później 120tys
W silnikach 2.0HDI 16V od 2004-Fap II Generacji wymiana filtra po 180tys a uzupełnienie płynu  (Eolys) po 120tys
Silnik 2.0HDI 90/109 KM miał dwa rodzaje układu wtryskowego
Pierwszy- Boscha z wtryskami Elektromagnetycznymi
Drugi -Siemens z wtryskami Pizoelektrycznymi

Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną

Średnia ocena użytkowników

Średnia (głosów: 26) (8.2)
Trwałość 8.5/10
Utrzymanie 8.6/10
Dynamika 8.0/10
Głosy według opinii użytkowników: 25 1

Najbardziej awaryjna część

10%
6%
7%
26%
25%
26%
Suma głosów: 84

Opinie użytkowników

07.11.2023 Peugeot 307
(9.7)
Opinia: Od momentu kupna przejechane 100.000 kilometrów i problemów brak. Auto zawsze dojechało i wróciło bez żadnych przygód. Silnik 2.0 110 (DW10ATED) nigdy nie miał wtryskiwaczy Siemens. Były one bodajże w silniku DW10BTED (nie BTED4, zwykły BTED). Turbo K03 także zmiennej geometrii nie widziało.
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • 9.0/10
Zalety: - przyzwoite spalanie 6-6,5l przy normalnej jeździe. Da radę zrobić 5 litrów uprawiając PSJ. - trwały układ wtryskowy - zaskakująco dobrze zbiera się z niskich partii obrotów
Wady: - niestety wszystkie 307 z tym silnikiem mają FAP - powyżej 3 tysięcy obrotów brakuje mu tchu
  • Silnik: 2.0 107
  • Rocznik: 2002
  • Przebieg: 280.000
  • Spalanie: 6.0 l/100km
Polecam
03.04.2023 peugeot 307
(3.3)
Opinia: Olej wymieniany co 10 tysięcy, silnik rozleciał się przy 302 tysiącach.
  • 5.0/10
  • 1.0/10
  • 4.0/10
Wady: -tragiczna kultura pracy -wysokie spalanie -mało dynamiczna jednostka
  • Silnik: 2.0 HDI
  • Rocznik: 2002
  • Przebieg: 315
  • Spalanie: 7.0 l/100km
Odradzam
13.08.2022 Berlingo 2,0HDi
(10.0)
Opinia: Berlingo z tym silnikiem wozi mnie i rodzinę WSZĘDZIE i ZAWSZE. Nigdy nie zawiódł. Jedyne co to pękła dwa razy linka sprzęgła. Za pierwszym razem 60 km od domu. Wróciłem bez sprzęgła. Jak się potrafi jeździć to się da ;) Drugi raz pękła pod
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • 10.0/10
Zalety: Trwały, elastyczny, odporny na trudy eksploatacji, wystarczająco mocny
Wady: Brak. Jeśli chce się mieć więcej mocy/momentu trzeba wybrać zwyczajnie inny silnik bo ten ma tyle ile ma ;)
  • Silnik: 115KM/265Nm
  • Rocznik: 2004
  • Przebieg: 370000
  • Spalanie: 6.2 l/100km
Polecam
30.12.2019 Citroen C8 2,0HDi 109 KM
(9.0)
Opinia: Kupiłem 3 letnie auto w Belgii z przebiegiem 201 tyś, zaraz po przyjeżdzie do kraju uwidoczniła się wada fabryczna - przerwa i zwarcie w głównej wiązce elektrycznej. Sprzedany przy przebiegu 424 tyś. W tym okresie żadnych, ale to żadnych usterek nie było. Olej, filtry, tarcze
  • 10.0/10
  • 9.0/10
  • 8.0/10
Zalety: Trwały, dość ekonomiczny, elastyczny
Wady: Mógłby być dynamiczniejszy
  • Silnik: 2,0 HDi 16V 109KM
  • Rocznik: 2005
  • Przebieg: 425
  • Spalanie: 7.8 l/100km
Polecam
27.02.2018 Rafał
(8.0)
Opinia: Posiadałem Citroena Xantia II z silnikiem 2.0 HDi 109 KM z 1999r. na szczęście jeszcze bez filtra FAP. Przywieziony z Francji w 2001r z przebiegiem 150 tys. km. Przez kolejne 7 lat dokręciłem mu 170 tys. km, czyli łącznie miał przebieg 320 tys. km. Przez
  • 8.0/10
  • 8.0/10
  • 8.0/10
  • Silnik: Citroen Xantia II/ 109 KM
  • Rocznik / Przebieg: 1999/320 tys.
  • Spalanie: 6.0 l/100km
Polecam