Silnik Fiat 1.3 MultiJet produkowany jest od 2003 roku, m. in. w Bielsku Białej. W zależności od modelu posiadał moc 70KM, 75KM, 90KM oraz 105KM. Innowacyjne rozwiązania technologiczne zastosowane w silniku zostały nagrodzone tytułem Engine of the year 2005. Jednostka 4 cylindrowa posiada wtrysk bezpośredni realizowany przy użyciu systemu Common Rail II generacji z wtryskiwaczami elektromagnetyczymi firmy Bosch. Ich największą zaletą jest możliwość regeneracji oraz stosunkowo niska cena. Wersja 70-konna współpracuje z turbosprężarką o stałej geometrii łopatek.
W mocniejszych jednostkach zamontowano turbinę o zmiennej geometrii. Po stronie plusów należy zapisać bezobsługowy mechanizm rozrządu oparty o łańcuch. Silnik posiada zwykłe sprzęgło -jednomasowe do duży plus w razie awarii koszty wymiany to wydatek rzędu 400 zł. Użytkownicy dziwią się że w Oplu gdzie silnik jest stosowany występuje dwumasowe koło a w Fiacie nie. Dokładnie tak jest w opracowaniu układu dla Opla zastosowali w tym silniku koło dwumasowe w fiacie nie. Co do awaryjności można powiedzieć że jest niska pod warunkiem odpowiedniego użytkowania, do najbardziej uciążliwych usterek dochodzi przeważnie przy przebiegu 150-200 tys.
Problem może dotyczyć zaworu EGR oraz łańcucha rozrządu który lubi się rozciągnąć a nawet zerwać !!! Problematyczne jest usytuowanie misy olejowej która jest osadzona bardzo nisko i często dochodzi do jej uszkodzenia w skutek czego wycieka olej co może skończyć się zatarciem silnika. Występowały dwie odmiany tego silnika jedna spełniała normy spalin Euro 4 i nie posiadała DPF-u druga spełniająca normy spalin Euro 5 miała montowany seryjnie filtr DPF. Przeważnie miało te miejsce przy wersjach aut z zagranicy gdzie normy spalin wprowadzane były seryjnie od 2008 roku w Polsce od 2010 roku.
Trzeba nadmienić że od 2009 roku do produkcji weszła odmiana silnika 1.3 Multijet II Generacji z fabrycznym filtrem cząstek stałych . Awaryjność tej jednostki jest uzależniona od jej odpowiedniego serwisowania, wiele modeli aut z tym silnikiem pokonują ponad 200tys/km bez żadnych problemów. Wśród kierowców mały fiatowski silnik posiada dobrą opinię chwalony jest za wysoką kulturę pracy, elastyczność oraz niskie spalanie. Po stronie plusów należy zapisać bezobsługowy mechanizm rozrządu oparty o łańcuch. Wśród kierowców mały fiatowski silnik posiada dobrą opinię chwalony jest za wysoką kulturę pracy, elastyczność oraz niskie spalanie.
Rodzaj układu: 4-cylindrowy
Ilość zaworów: 16
Typ wtrysku: bezpośredni
Bezpośredni Common Rail
Seriws
Przeglądy i wymiany oleju co 30tys od 2009r co 35 tys
ilość oleju 2.8L
Rozrząd na łańcuchu -serwis oraz przegląd przy 250 tys
1.3 Multijet II 16v 90 KM (Euro5) posiada seryjnie DPF !!!
1.3 Multijet 90 KM (Euro4) bez DPF
1.3 Multijet 95KM II generacji seryjnie wyposażony w DPF !!!
Turbosprężarka
1.3 MJT 70KM 75KM Turbina stała geometria
1.3 MJT 90KM 95KM Turbina zmienna geometria
Średnia (głosów: 25) | (8.3) |
Trwałość | 9.1/10 |
Utrzymanie | 8.6/10 |
Dynamika | 7.9/10 |